Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výzkum rodinné firmy
Thesis title in Czech: Výzkum rodinné firmy
Thesis title in English: A family business research
Key words: výzkum|malá firma|vnitřní procesy|struktura|organizační kultura|rodinná firma|OCAI|polostrukturované rozhovory
English key words: research|small company|internal processes|structure|organisational culture|family business|OCAI|semi-structured interviews
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Sociology (21-KSOC)
Supervisor: Mgr. Dana Mudd, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 08.11.2022
Date of assignment: 22.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 24.11.2022
Date and time of defence: 13.06.2023 13:00
Date of electronic submission:08.05.2023
Date of proceeded defence: 13.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
 
 
 
Guidelines
Východiska
oV diplomové práci se bude studentka věnovat konkrétní malé rodinné firmě HART-PIPE s.ro. z pohledu organizačního rozvoje a problémům, se kterými se tento podnik může potýkat. Malé rodinné firmy jsou specifické svým postavením ve společnosti a ekonomické struktuře, neboť dle údajů Evropské komise (2022), rodinné podniky tvoří přes 60% z celé Evropské ekonomiky. Mezi hlavní problémy, kterým malé podniky primárně čelí, je přechod na mladší generaci vedení, dostupnost financování, daně, udržení si školených pracovníků a specifika managmentu typická pro rodinné podniky. Rodinná firma zkoumaná touto diplomovou prací se na českém trhu pohybuje již od devadesátých let minulého století, a proto bude možné ohlédnout se za působením rodiny ve společnosti a dopady společnosti na rodinné vazby.

Cíle
Cílem této práce je identifikovat organizační kulturu společnosti společně s jejími hodnotami za pomoci rozhovorů s majiteli a jednotlivými členy rodiny, kteří se podílejí na chodu firmy. Díky těmto poznatkům bude možné vytvořit plán definice/redefinice a rozvoje nové organizační kultury, která je do společnosti přinášena novou generací vedení. Případ jedné malé rodinné firmy v kontextu české ekonomiky je důležitý vzhledem k možnosti přenosu na další společnosti, které si udržely statut rodinné firmy i po letech svého působení na trhu. Většina těchto společností je vlastněna a řízena původním majitelem a tento fakt má tak dopad na hodnoty a kulturu firmy, která se s nástupem nové generace může měnit. Během této výměny je tak nutné dbát na to, aby nově vznikající kultura odpovídala potřebám a podmínkám firmy. Zkoumány tak budou hodnoty původního majitele firmy i jeho nástupců.

Metodika
Vlastní výzkum bude proveden kvalitativní a kvantitativní analýzou, kde s vedením firmy a s rodinnou budou provedeny polostrukturované rozhovory a následně bude využito dotazníkové šetření s ostatními zaměstnanci firmy. Z interních dokladů bude provedena sekundární analýza dat, SWOT a PEST analýza.
Hypotézy
Rodinné hodnoty se prolínají s hodnotami firemními.
Rodinná firma je více než pouhé zaměstnání.
Kultura v rodinné firmě je flexibilnější.

Charakteristika závěrů
Společně se získanými poznatky bude možné vytvořit konkrétní plán definice a implementace změn, který bude možné aplikovat na situaci ve firmě. Bude tak možné vypracovat konkrétní postup přeměny organizační kultury pro majitele firmy, který bude prakticky přínosný pro společnosti podobného typu, kde dochází ke změně vlastníků a následně dochází ke změně organizační kultury. Ta je pak brána za faktor, který ovlivňuje působení firmy nejen vůči svým zákazníkům, ale také vzhledem ke svým zaměstnancům.
References
Beckhard, R., & Harris, R. T. (1987). Organizational Transitions: Managing Complex Change. Addison-Wesley Publishing Company.
Bolden, R. (2010). Leadership, Management and Organisational Development. In Gower Handbook of Leadership and Management Development (5. vyd.). Routledge.
Cummings, T. G., & Worley, C. G. (2014). Organization Development and Change. Cengage Learning. o European Commission. (2022). Family business. https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/supporting-entrepreneurship/family-business_en
Evropský fond pro regionální rozvoj. (2010). Aplikační výklad pro vymezení pojmů drobný, malý a střední podnikatel a postupů pro zařezování podnikatelů do jednotlivých kategorií. Ministerstvo průmyslu a obchodu. https://www.mpo.cz/assets/dokumenty/34830/45857/554355/priloha003.pdf
French, W., French, W. L., Bell, C., & Bell, C. H. (1999). Organization Development: Behavioral Science Interventions for Organization Improvement. Prentice Hall.
Hussain, S. T., Lei, S., Akram, T., Haider, M. J., Hussain, S. H., & Ali, M. (2018). Kurt Lewin’s change model: A critical review of the role of leadership and employee involvement in organizational change. Journal of Innovation & Knowledge, 3(3), 123–127. https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.07.002
Parumasur, S. B. (2012). The effect of organisational context on organisational development (OD) interventions. SA Journal of Industrial Psychology, 38(1), 1–12.
Singh, S. (1998). Review of Organisational Development: Interventions and Strategies [Review of Review of Organisational Development: Interventions and Strategies, recenzoval S. Ramnarayan, T. V. Rao, & K. Singh]. Indian Journal of Industrial Relations, 34(2), 248–254.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html