Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vzdělávání skautských vedoucích
Thesis title in Czech: Vzdělávání skautských vedoucích
Thesis title in English: Education of the Scout Leaders
Key words: Pedagogika volného času|volný čas|celoživotní vzdělávání|vzdělávání|skauting|děti|mládež|skautský vedoucí
English key words: Pedagogigcs of leisure|leisure|lifelong learning|education|scouting|children|youth|scout leader
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.11.2022
Date of assignment: 03.11.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 19.04.2023
Date and time of defence: 13.06.2023 10:00
Date of electronic submission:22.05.2023
Date of proceeded defence: 13.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato diplomová práce se zabývá otázkou, jakým způsobem a formou se vzdělává budoucí skautský vedoucí. Teoretická část práce představuje definici, funkce a význam volného času, pedagogiku volného času jako vědu a instituce volnočasových aktivit. Dále představuje skauting jako organizaci spadající do volnočasových aktivit, její význam a vizi. Poukazuje na Junák – český skaut, z.s., jeho skautskou výchovnou metodu a způsoby vzdělávání skautského vedoucího. Další kapitola teoretické části práce charakterizuje osobnost skautského vedoucího a plynule tak představuje formování jeho dobrovolnické profese. Empirická část je zpracována formou kvalitativního výzkumu. První část se věnuje rozhovorům s budoucími skautskými vedoucími, druhá část shrnuje informace získané písemným dotazováním s klíčovým pracovníkem skautského ústředí Junák, který se zabývá problematikou vzdělávání. Na závěr jsou shrnuté informace ze setkání s absolventy čekatelského kurzu.
References
BADEN-POWELL, R. Vlče, skaut, rover. Liberec: Skauting, Skautské prameny, 1993. ISBN 80-85421-06-2.
BAUM, D. Výzkumné metody v sociální práci. 1. vyd. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7464390-3
BŘICHÁČEK, V. 2008. Skautský oddíl I. Liberec. ISBN 80-85421-04-6.
BŘICHÁČEK, V., ČERNÝ, P., ŠANTORA, R., VLČKOVÁ, L., 2003. Sondy do světa skautů: sociologické výzkumy Junáka 2000-2003. Praha: Junák - svaz skautů a skautek ČR. ISBN 80-86109- 96-8.
ČÁKA, J. Junácká symbolika. 2. vyd. Praha: Merkur, 1990. ISBN 80-7032-876-2.
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J., 2011. Pedagogické ovlivňování volného času: Trendy pedagogiky volného času. 2. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0030-7
HAVEL, M., JASAŇ, J. Metodika pro oddílovou praxi. Pardubice: Junák – svaz skautů a skautek ČR, Pardubický kraj, 2010. ISBN 978-80-254-9119-5.
HENDL, J. Kvalitativní výzkum: Základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. 74
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5
HORÁK, J., KRATOCHVÍL, M., 2003. Nástin dějin pedagogiky. 4. vyd. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-758-6.
JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. (2014). Stanovy spolku. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR.
NAKONEČNÝ, M. Encyklopedie obecné psychologie. 2., rozš. vyd., v Academii vyd. 1. (1. vyd. v nakl. Vodnář pod náz. Lexikon psychologie). Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0625-7.
NEUWIRTHOVÁ, B. a kol. (2013). Vůdcovská zkouška – příručka nejen k přípravě na Vůdcovskou zkoušku. Praha: Tiskové a distribuční centrum Junáka.
NOSEK-WINDY, V. Skautská symbolika. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, 2001. ISBN 80-86109-75-5.
OLIVOVÁ, J. Je čas pouhá nálepka?, In Věda a výzkum č. 4/2019, Praha: AVČR s. 20, 25, ISSN 2533-784
PÁVKOVÁ, J., a kol. Pedagogika volného času, 3., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník, 3., rozšířené a aktua- lizované vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2
RABUŠICOVÁ, M., RABUŠIC L. Učíme se po celý život?: o vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4779-2.
SKAUTING. Skautský oddíl II – program 1. 1. vyd. Liberec: Skauting, 1993. 175 s. ISBN 80-85421-05-4.
SPOUSTA, V., et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. Brno: Masarykova univer- zita, 1996. ISBN 80-210-1275-7
ŠANTORA, R, ed. Skautské století dobrodružný příběh 100 let českého skauting. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2013. Elektronické vydání první. ISBN 978-80-7501- 047-6.
ŠANTORA, R. Skautský oddíl: 2. a 5. pražský oddíl Junáka – Jaroslav Foglar a Jaroslav Novák: 1913-2013. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum, 2014. ISBN 978-80-7501-059-9.
VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008a. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1770-8
VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogika zážitku. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0428-2.
ZAPLETAL, M. Skauting. Liberec. 1995. ISBN 80-85421-16-X
Časopisy
PEJCAL, J., PETŘÍK, J., DAVID, D., 2013. Mezigenerační dialog. Skautský svět [online], roč. 51, č. 1, s. 12-18 [vid. 28. 5. 2019]. ISSN 1213-0664. Dostupné z: https://casopisy.skaut.cz/svet/754#p1
KUČEROVÁ, B., KARASOVÁ, J., 2013. Jak si vybrat kurz. Roverský kmen [online], roč. 17, č. 82, s. 5 [vid. 28. 5. 2019] ISSN 1213-0664. Dostupné z: https://casopisy.skaut.cz/kmen/601#p4
Zahraniční zdroje
BADEN-POWELL, R., 1919. Aids to Scoutmastership. 1. vyd. London: Herbert Jenkins Ltd. Dostupné z: https://media.scoutwiki.org/images/c/cd/Aids_to_Scoutmastership.pdf
PAUDEL, S., SUBEDI, N., BHANDARI, R. et al. Estimation of leisure time physical activity and sedentary behaviour among school adolescents in Nepal. BMC Public Health 14, 637 (2014). Dostupné z: https://doi.org/10.1186/1471-2458-14-637
PATE RR., PRATT M., BLAIR SN., HASKEL WL., MACERA CA., BOUCHARD C., BUCHNER D., ETTINGER W., HEALTH GW, KING AC, et al. Physical activity and public health. 1995. Dostupné z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7823386/
Internetové zdroje
JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Metodika k založení oddílu. 2022. [online]. [vid. 2023-01-02]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/vedu-oddil/metodika-k-zalozeni-oddilu.
GIANOUTSOS, J. Locke and Rosseau: Early childhood eduation. Baylor University. [cit. 20.03.2023]. Dostupné z: https://www.baylor.edu/content/services/document
JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Organizační řád. 2017. [online]. [vid. 2023-01-02]. Dostupné z:https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=
JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Řád pro vzdělávání činovnic a činovníků Junáka. 2019b. [cit. 2023-03-03].Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/file/266-rad-pro-vzdelavani- cinovnic-a-cinovniku
JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Stanovy spolku. 2014. [cit. 2023-03-03]. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/file/114-stanovy-junaka-podepsane
KELPIN, F., Scouting and Montessori. [cit. 2023-03-03]. 2008. Dostupné z:http://www.kelpin.nl/fred/download/scouting/montessori/mariaenrobert.pdf
Memorandum o celoživotním učení: Pracovní materiál Evropké komise [online]. 2000 [cit. 2023-03-03]. Dostupné z:http://www.nvf.cz/archiv/memorandum/obsah.htm.
Občanské vzdělávání dospělých. MŠMT. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. 2013 - 2015 [cit. 2023-03-02]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/obcanske-vzdelavani-dospelych.
PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. 2014. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. [cit. 2023-09-02]Dostupné z: https://docplayer.cz/180657-Pedagogika-volneho-casu.html
PROCHÁZKOVÁ, K., BUCHARBENDA, V., BUCHARBENDOVÁ, E., 2018. Uvědomit si co se děje a začít s tím něco dělat. Roverský kmen. [online], roč. 22, č. 107, s. 7-13 [vid. 2023-07-02]. ISSN 1213-0664. Dostupná z: https://casopisy.skaut.cz/kmen/928#p7
Salesiánské středisko mládeže Praha – Kobylisy [on line]. Dostupné z: http://www.strediskokobylisy.cz/o-nas/poslani-a-hodnoty/
Skupina Náčelnictva Junáka pro strategii. 2014. Strategie 2022: Inspirovat skautingem: Souhrnný dokument obsahující klíčové závěry analýz a návrh prioritních témat pro strategii Junáka do roku 2022. [online]. [vid. 2023-01-02]. Dostupné z: https://www.skaut.cz/wp- content/uploads/2018/05/strategie-2022.pdf
VÁCLAVŮ, J. (2017). Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež [on line]. Dostupné z:http://ponton.cz/projekty/pixla/o-projektu/
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html