Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Thesis title in Czech: Konceptuální umění a jeho vztah k estetické hodnotě
Thesis title in English: Conceptual Art and its relationship to aesthetic value
Key words: Konceptuální umění|estetická hodnota|dematerializace díla|Idea idea|zkušenostní vlastnosti|ontologie umění
English key words: Conceptual art|aesthetic value|dematerialization of the work|Idea idea|experiential qualities|ontology of art
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Aestetics (21-KEST)
Supervisor: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.10.2022
Date of assignment: 12.10.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 28.04.2023
Date and time of defence: 23.01.2024 10:00
Date of electronic submission:30.12.2023
Date of proceeded defence: 23.01.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Dadejík, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Navrhovaná bakalářská práce se bude věnovat stále aktuálnímu tématu specifické povahy konceptuálního umění. Práce se soustředí zejména na otázku možnosti uplatnění tradičních pojmů jako je estetická zkušenost či estetická hodnota na díla konceptuálního umění. Východiskem celé úvahy bude jedna současná a hojně diskutovaná filozofická reflexe fenoménu konceptuálního umění, kterou její autoři, Peter Goldie a Elizabeth Shellekensová, prezentovali v knize Who’s afraid of conceptual art z roku 2009. Autoři uvádějí jako dva z pěti charakteristických rysů konceptuálního umění dematerializaci média a anti-estetickou orientaci této umělecké tvorby. Navrhovaná bakalářská práce si klade za cíl prozkoumat vzájemnou souvislost mezi těmito dvěma rysy konceptuálních děl a důsledky pro tzv. estetickou teorii umění, která definuje umělecká díla jako zdroj estetické hodnoty: je na místě odmítnout estetickou hodnotu jako základní rys určující jednotu pojmu umění (tedy vzájemnou souvislost všech uměleckých děl), anebo je pojem estetična, se kterým zacházejí teoretici konceptuálního umění, příliš reduktivní a měli bychom jej odmítnout (ztotožňuje estetickou zkušenost se zkušeností smyslovou)?
References
GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Who's Afraid of Conceptual Art?. Oxon: Routledge, 2010.
ISBN 978-0-415-42282-6.
GOLDIE, Peter a Elizabeth SHELLEKENS. Philosophy and Conceptual Art. Oxford: Oxford University
Press, 2007. ISBN 978-0-19-956825-3.
STEJSKAL, Jakub. Conceptual art, evaluative experience and second nature. 2011. Karlova Univerzita v
Praze.
KOSUTH, Joseph. Art after Philosophy and after: Collected Writings, 1966-1990. Cambridge,
Massachusetts: The MIT Press, 1991.
LEWITT Sol: Paragraphs on Conceptual Art, Artforum, 1967.
PŘÍKAZKÁ, Karolína. Kosuthova teorie konceptuálního umění. Brno, 2011. Bakalářská práce.
Masarykova Univerzita., dostupná z:
https://is.muni.cz/th/u6fhc/Kosuthova_teorie_konceptualniho_umeni.pdf
ALBERRO, Alexander a Blake STIMMSON. Conceptual Art: A Critical Anthology. Cambridge,
Massachusetts: The MIT Press, 1999. ISBN 98-52388.
NEWMAN, Michael a John BIRD. Rewriting Conceptual Art. Londýn: Reaktion Books, 1999. ISBN 1-86189-052-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html