Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Aplikace design thinking metody ve vzdělávání na českých základních školách
Thesis title in Czech: Aplikace design thinking metody ve vzdělávání na českých základních školách
Thesis title in English: Application of the Design thinking method in education in Czech primary schools
Key words: Design thinking|vzdělávání|měkké dovednosti|konstruktivismus|konstrukcionismus|kompetence|základní školy
English key words: Design thinking|Education|Soft skills|construktivism|construkcionism|competence|primary schools
Academic year of topic announcement: 2022/2023
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: Mgr. Nina Wanča, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 02.10.2022
Date of assignment: 02.10.2022
Administrator's approval: approved
Confirmed by Study dept. on: 29.11.2022
Date and time of defence: 11.09.2023 09:00
Date of electronic submission:28.07.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zjistit, jak je možné využívat design thinking metodu ve vzdělávání na základní škole. Tvorba podnětných a komplexních vzdělávacích situací, které mohou vzniknout za pomoci metody design thinking, je jedním z aktuálních trendů v současné didaktice, kdy ve vzdělání nejde jen o předáváním tvrdých znalostí, ale i měkkých dovedností. Design thinking metoda je využívaná v novomediálním prostředí při tvorbě nejrůznějších produktů. Její podstatou je pochopení cílové skupiny, jejích potřeb a její optiky, přičemž proto hojně čerpá z principů HCD a UX. V teoretické části práce představí samotnou design thinking metodu, zaměří se na způsoby osvojování si znalostí a dovedností žáky a na způsoby práce s žákem na základních školách. Výzkumná část bude rozdělena do třech výzkumných rovin - žák (1), učitel (2) a škola (3), a klade si za cíl zjistit, jak je metoda design thinking využitelná ve výuce a jaké výhody či nevýhody přináší jak pro žáky, tak učitele a jaký význam hraje v tomto procesu samotná instituce. Konkrétní výzkumné otázky se zaměří např. na to, jak výuka vypadá, jak se žáci chovají, jak jsou žáci hodnoceni, v jakých předmětech se metoda používá, jakou roli v ní hrají technologie, jak zapadá do vzdělávacího konceptu školy nebo to, jakou má učitel metodickou a institucionální podporu. Praktická část diplomové práce bude realizována sérií kvalitativních případových studií ve školách, kde design thinking metodu využívají. Práce přispěje k osvětlení toho, jak může být konstruován vzdělávací proces a zda je design thinking metoda v praxi použitelná.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
CROSS, Nigel. Designerly ways of knowing. Design Studies [online]. 1982, 3(4), 221-227 [cit. 2022-09-14]. ISSN 0142694X. Dostupné z: doi:10.1016/0142-694X(82)90040-0

GOLDMAN, Shelley a Zaza KABAYADONDO, ed. Taking Design Thinking to School [online]. Routledge, 2016 [cit. 2022-09-14]. ISBN 9781317327592. Dostupné z: doi:10.4324/9781317327585

JOHANSSON-SKÖLDBERG, Ulla, Jill WOODILLA a Mehves ÇETINKAYA. Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. Creativity and Innovation Management [online]. 2013, 22(2), 121-146 [cit. 2022-09-14]. ISSN 09631690. Dostupné z: doi:10.1111/caim.12023

LUKA, Ineta. Design thinking in pedagogy: Frameworks and uses. European Journal of Education [online]. 2019, 54(4), 499-512 [cit. 2022-09-14]. ISSN 0141-8211. Dostupné z: doi:10.1111/ejed.12367

NAKAMURA, Jeanne a Mihaly CSIKSZENTMIHALYI. The Concept of Flow. In: CSIKSZENTMIHALYI, Mihaly. Flow and the Foundations of Positive Psychology [online]. Dordrecht: Springer Netherlands, 2014, 2014-8-9, s. 239-263 [cit. 2022-09-14]. ISBN 978-94-017-9087-1. Dostupné z: doi:10.1007/978-94-017-9088-8_16

NORMAN, Don. The Design of Everyday Things [online]. Vahlen, 2016 [cit. 2022-09-14]. ISBN 9783800648108. Dostupné z: doi:10.15358/9783800648108

PANKE, Stefanie. Design Thinking in Education: Perspectives, Opportunities and Challenges. Open Education Studies [online]. 2019, 1(1), 281-306 [cit. 2022-09-14]. ISSN 2544-7831. Dostupné z: doi:10.1515/edu-2019-0022

SCHELL, Jesse. The art of game design: a book of lenses. Third edition. Boca Raton: Taylor & Francis, a CRC title, part of the Taylor & Francis imprint, a member of the Taylor & Francis Group, the academic division of T&F Informa, 2019. ISBN 978-1138632097.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html