Téma smrti v komunikaci rodičů s dětmi
Thesis title in Czech: | Téma smrti v komunikaci rodičů s dětmi |
---|---|
Thesis title in English: | The theme of death in communication between parents and children |
Key words: | Smrt|komunikace v rodině|vnímání smrti dětmi|kognitivní vývoj dítěte |
English key words: | Death|communication in the family|children's perception of death|child cognitive development |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Klára Machů |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.09.2022 |
Date of assignment: | 16.09.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 19.09.2022 |
Date and time of defence: | 08.09.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 04.07.2023 |
Date of proceeded defence: | 08.09.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Karolína Vlčková, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem bakalářské práce je prozkoumat, jakým způsobem rodiče komunikují s dětmi o smrti. Zároveň chceme zjistit, jak dítě na komunikaci o smrti reaguje a jaký to má vliv na jeho prožívání. Literárně-přehledová část představí různé způsoby komunikace o smrti v rodině. Dále bude její součástí přehled výzkumů zabývajících se tím, jak se u dětí utváří chápání konceptu smrti a vlivem komunikace v rodině na utváření tohoto konceptu. Výzkum bude realizován prostřednictvím kvalitativního přístupu. V rámci rozhovorů budeme zjišťovat, zda a jak rodiče komunikují o smrti se svými dětmi a jak na tuto komunikaci děti reagují. Práce může pomoci rozšířit povědomí o této problematice a přinést informace o tom, jaký způsob komunikace o smrti je pro děti vhodný, resp. nevhodný. I když na téma vnímání smrti u dětí bylo již provedeno několik výzkumů, některé otázky stále nebyly zodpovězeny. Přínosem této práce je rozšíření povědomí o možných způsobech komunikace s dětmi o smrti a zjištění, jaký způsob je nejvíce vhodný pro následující vývoj dítěte. |
References |
Adams, David W; Corr, Charles A; Davies, Betty; Deveau, Eleanor; et al. (1999). Children, adolescents, and death: myths, realities, and challenges. Death Studies, 23(5), 443–463. https://doi.org/10.1080/074811899200957 Bosticco, C., & Thompson, T. (2005). The role of communication and storytelling in the family grieving system. Journal of Family Communication, 5(4), 255–278. https://doi.org/10.1207/s15327698jfc0504_2 Kenyon, B. L. (2001). Current research in children’s conceptions of death: A Critical Review. OMEGA - Journal of Death and Dying, 43(1), 63–91. https://doi.org/10.2190/0X2B-B1N9-A579-DVK1 Koocher, G. P. (1973). Childhood, death, and cognitive development. Developmental Psychology, 9(3), 369–375. https://doi.org/10.1037/h0034917 Slaughter, V. (2005). Young children’s understanding of death. Australian Psychologist, 40(3), 179–186. https://doi.org/10.1080/00050060500243426 Slaughter, V., & Griffiths, M. (2007). Death understanding and fear of death in young children. Clinical Child Psychology and Psychiatry, 12(4), 525–535. https://doi.org/10.1177/1359104507080980 Speece, M. W., & Brent, S. B. (1984). Children’s understanding of death: A review of three components of a death concept. Child Development, 55(5), 1671. https://doi.org/10.2307/1129915 Vianello, R., & Lucamante, M. (1988). Children’s understanding of death according to parents and pediatricians. The Journal of Genetic Psychology, 149(3), 305–316. https://doi.org/10.1080/00221325.1988.10532160 Wass, H., Dinklage, R., Gordon, S. L., Russo, G., Sparks, C. W., & Tatum, J. (1983). Use of play for assessing children’s death concepts: A reexamination. Psychological Reports, 53(3), 799–803. https://doi.org/10.2466/pr0.1983.53.3.799 Wenestam, C., & Wass, H. (1987). Swedish and U.S. children’s thinking about death: A qualitative study and cross-cultural comparison. Death Studies, 11(2), 99–121. https://doi.org/10.1080/07481188708252181 White, E., Elsom, B., & Prawat, R. (1978). Children’s conceptions of death. Child Development, 49(2), 307. https://doi.org/10.2307/1128691 Willmott, H. (2000). Death. So what? Sociology, sequestration and emancipation. The Sociological Review, 48(4), 649–665. https://doi.org/10.1111/1467-954X.00237 |