Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Středoškolský student učitelem aneb přínos obrácených rolí ve výuce angličtiny
Thesis title in Czech: Středoškolský student učitelem aneb přínos obrácených rolí ve výuce angličtiny
Thesis title in English: Hight School Students as Teachers or Else the Benefits of Reverse Roles in the Lessons of English Language
Key words: převrácená třída|vrstevnická výuka|vrstevnické spoluvyučování|obrácení rolí|motivace ve výuce|inovace ve výuce|přístup zaměřený na žáka|dovednosti a kompetence
English key words: flipped classroom|peer instruction|peer coteaching|reversed roles|motivation in learning|innovation in teaching|skills and competencies
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 05.09.2022
Date of assignment: 05.09.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.09.2022
Date and time of defence: 15.06.2023 09:00
Date of electronic submission:12.04.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se zaměřuje na využití obrácených rolí v hodinách angličtiny na střední odborné škole. Cílem diplomové práce je zjistit přínosy a případné nevýhody metody výměny rolí mezi studentem a učitelem z pohledu žáka v pozici vyučujícího i z hlediska jeho posluchačů. Dílčími výzkumnými cíli jsou prověření míry motivace a ochoty žáků přijmout novou roli, vliv změněné perspektivy na vnímání učiva a pozice učitele ve výchovně-vzdělávacím procesu. Smyslem práce je zjistit možné využití této výukové metody coby nástroje pro oživení výuky, aktivizaci studentů v hodinách, zvýšení jejich motivace při osvojování učiva alternativním způsobem a zdokonalení jejich dovedností a kompetencí. V neposlední řadě je předpokládán přínos také pro pedagoga, kterému se vlivem výměny rolí dostane příležitosti blíže nahlédnout do potřeb a preferencí žáků. Pro účely práce byl zvolen kvalitativní výzkum, kterému bude předcházet studium teoretických zdrojů a jejich výběr v souladu se záměrem práce. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníků, pozorování a rozhovoru na vzorku studentů 3. ročníku střední odborné školy. Výzkum bude uzavírat analýza získaných dat. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi.
References
BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vydání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 1. vydání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-802-4729-930.
ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Univerzita Karlova, 1993. ISBN 80-7066-534-3.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.
ČINČERA, Jan. Práce s hrou Pro profesionály. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1974-0.
EMDIN, Christopher. For White Folks Who Teach in the Hood … and the Rest of Y´all Too: Reality Pedagogy and Urban Education. Boston: Beacon Press, 2016. ISBN 978-0-80702802-5.
FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. 3. vydání. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 1. vydání. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KALHOUS, Zdeněk, Otto OBST a kol. Školní didaktika. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1993.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. 1. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
SKALKOVÁ, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN 80-85931-11-7.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. 1. vydání. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-3357-9.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vydání. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html