Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Thesis title in Czech: Vývoj jazyka a komunikace dítěte po kochleární implantaci se zaměřením na morfosyntaktickou rovinu jazyka
Thesis title in English: Language and Communication Development of a Child after Cochlear Implantation with Focus on the Morphosyntactic Level of the Language
Key words: kochleární implantát|sluch|sluchové vady|hlemýžď (cochlea)|osvojování jazyka|komunikace
English key words: cochlear implant|hearing|hearing impairment|cochlea|language acquisition|communication
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 03.09.2022
Date of assignment: 15.09.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 29.09.2022
Date and time of defence: 11.09.2023 09:00
Date of electronic submission:26.07.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Kateřina Chládková, M.A., Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce bude postihnout jazykový a komunikační vývoj dítěte s oboustranně zavedeným kochleárním implantátem, přičemž pozornost bude věnována především rovině morfosyntaktické. Práce bude pojata jako longitudinální případová studie v délce cca osm měsíců; videonahrávání spontánní komunikace chlapce (v době započetí výzkumu ve věku čtyř let, implantovaný ve věku tří let) s pečující osobou bude probíhat jednou měsíčně po dobu 20–30 min a bude se odehrávat v domácím prostředí dítěte. Výzkum proběhne s informovaným souhlasem rodičů dítěte. Výzkumnice do rozhovorů nebude zasahovat, ale může předem navrhnout aktivity a pomůcky, které budou zaměřeny na zkoumanou oblast. Získaná data budou přepsána (např. v transkripci CHAT nebo ELAN) a dále analyzována (např. zjištění úrovně morfosyntaktické kompetence vzhledem k pozdnímu odhalení sluchového postižení, osvojování vybraných syntaktických struktur apod.). Pro doplnění hlavního výzkumu budou případně využita data dalších implantovaných dětí.
References
ARTIÈRES, F. – VIEU, A. – MONDAIN, M. – UZIEL, A. – VENAIL, F. Impact of Early Cochlear Implantation on the Linguistic Development of the Deaf Child. Otology & Neurotology, 2009, 30(6), 736–742.
GANEK, H. – McCONKEY ROBBINS, A. – NIPARKO, J. Language outcomes after cochlear implantation. Otolaryngologic Clinics of North America, 2012, 46(1), 173–185.
HUMLOVÁ, D. Komunikační kompetence u dětí s kochleárním implantátem. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2016.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených. Praha: Septima, 1997.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2003.
LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2008.
MÁLKOVÁ, G. – SMOLÍK, F. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická
baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku:
testová příručka.Praha: Grada, 2014.
NIKOLOPOLOUS, T. – DYAR, D. – ARCHBOLD, S. Development of spoken language grammar following cochlear implantation in prelingually deaf children. Arch Otolaryngol Head Neck Surg. 2004, 130, 629–633.
NOVÁKOVÁ, I. – NOVÁKOVÁ SCHŐFFELOVÁ, M. – MIKULAJOVÁ, M. Když dítě vidí, co má slyšet. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020.
PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2010.
SLANČOVÁ, D. – KIČURA SOKOLOVÁ, J. Vývin syntaxe v ranom veku. In: Desať študií o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity, 2018.
SVIRSKY, M. – ROBBINS, A. M. – KIRK, K. I. Language development in profoundly deaf children with cochlear implants. Psychol Sci, 2000, 11, 153–158.
SZAGUN, G. – STUMPER, B.: Age or Experience? The Influence of Age at Implantation and Social and Linguistic Environment on Language Development in Children With Cochlear Implants. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 2012, 55(6), 1640–1654.
THOROVÁ, K. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015.
VONDRÁČKOVÁ, A. Rozvoj komunikačních kompetencí u dítěte po kochleární implantaci v raném věku. Diplomová práce. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html