Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny
Thesis title in Czech: | Čtení beletrie jako návyk a prožitek v průběhu studia bohemistiky: ohniskové skupiny |
---|---|
Thesis title in English: | The fiction reading habits and experiences of Czech Language and Literature students: a focus group study |
Key words: | Čtení beletrie|čtení pro potěšení|povinná literatura|expertní čtenáři|literární semináře |
English key words: | Reading fiction|reading for pleasure|compulsory literature|expert readers|literary seminars |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.08.2022 |
Date of assignment: | 15.09.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 10.01.2023 |
Date and time of defence: | 05.02.2024 09:00 |
Date of electronic submission: | 19.12.2023 |
Date of proceeded defence: | 05.02.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Guidelines |
Diplomová práce prozkoumá vztah studentů bohemistiky ke čtení beletrie. Zaměří se mimo jiné na proměnu tohoto vztahu po nástupu na VŠ. Formou ohniskových skupin bude zjišťovat, jaké místo zaujímá ve čtenářském životě studentů osobní prožitek, jaké jsou jeho podoby a jak se vztahují k akademickému čtení, které je hlavní náplní literární části studia. Práce rozšíří data již nasbíraná v roce 2021 v rámci předmětu Jak zkoumat čtení při ÚČJTK FF UK (N = 22, 4 skupiny). Budou provedeny ohniskové skupiny na dalších dvou univerzitách v ČR (N = 20, 4 skupiny) a veškerá data budou nově analyzována kvalitativními postupy. Rozšířený vzorek umožní nejen získat širší škálu poznatků, ale také popsat případné nápadnější rozdíly ve čtenářské zkušenosti u studentů odlišně koncipovaných studijních programů. Na základě těchto zjištění bude navržen model studia literatury, který by rozvíjel akademické schopnosti a zároveň podporoval kladný vztah ke čtení beletrie jakožto prožitku. |
References |
Andringa, E. (2004). The interface between fiction and life: Patterns of identification in reading autobiographies. Poetics Today, 25(2), 205–240. Bálint, K., Hakemulder, F., Kuijpers, M., et al. (2016). Reconceptualizing foregrounding: Identifying response strategies to deviation in absorbing narratives. Scientific Study of Literature, 6(2), 176–207. Bon, E. V., Burke, M. (2021). Devices, Settings and Distractions: A Study into How Students Read Literature. Zyngier, S., Watson, G., eds. Pedagogical Stylistics in the 21st Century. Palgrave Macmillan, Cham, 183–206. Kosch, L., Stocker, G., Schwabe, A., et al. (2021). Reading fiction with an e-book or in print: Purposes, pragmatics and practices. A focus group study. Scientific Study of Literature, 11(2), 196–222. Kuijpers, M., Hakemulder, F. (2017). Understanding and Appreciating Literary Texts Through Rereading. Discourse Processes. 55(7), 619–641. Kuzmičová, A., Bálint, K. (2019). Personal relevance in story reading: a research review. Special issue ‘Knowledge, understanding, wellbeing: cognitive literary studies’, ed. N. Easterlin. Poetics Today, 40(3), 429–451. Kuzmičová, A., Dias, P., Vogrinčič Čepič, A., et al. (2018). Reading and company: Embodiment and social space in silent reading practices. Literacy, 52(2), 70–77. Montgomery, M., Durant, A., Fabb, N., et al. (2007). Ways of reading: Advanced reading skills for students of English literature. Routledge. Nash, J. (2007). The Attitudes of English Majors to Literary Study. Changing English, 14, 77–86. Nightingale, P. (2011). Now you see me, now you don’t: From reader to student and back again in A‐Level English literature. English in Education, 45, 146–160. Švaříček, R., Šeďová K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. |