Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Kontextuální predikce a její vliv na zpracování jazyka
Thesis title in Czech: Kontextuální predikce a její vliv na zpracování jazyka
Thesis title in English: Contextual prediction and its effect on language processing
Key words: kontext|predikce|zpracování jazyka|psycholingvistika
English key words: Context|Prediction|Language Processing|Psycholinguistics
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. PhDr. Filip Smolík, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.08.2022
Date of assignment: 23.08.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.11.2022
Date and time of defence: 14.06.2023 00:00
Date of electronic submission:24.04.2023
Date of proceeded defence: 14.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce se zaměří na problém kontextuálně podmíněné jazykové predikce, tedy schopnosti předvídat nově příchozí jazykové informace na základě dostupných.

Obsahem literárně přehledové části bude zmapování základních rovin dosavadního výzkumu daného tématu. V první řadě půjde o vymezení typů zdrojových informací v kontextu, pozornost bude věnována zejména aspektům sémantiky a syntaxe. Dále budou v práci popsány příklady kognitivních procesů, na nichž se predikce podílí, jakožto i mechanismy, jimiž ovlivňuje zpracování jazyka v obecné rovině. Zmíněny budou i teorie ohledně funkčního významu jazykové predikce jako takové.

Výzkumná část se zaměří na aplikaci relevantních teoretických poznatků v rámci experimentálního paradigmatu zkoumajícího interakci jazykových a zrakových informací (tzv. visual world paradigm). Primárním účelem této části bude pokus o replikaci studie provedené na německy mluvících dětech (Özge et al., 2022). Předmětem zmíněné studie byla schopnost prediktivního odvození větného předmětu na základě podmětu (a naopak). Práce se pokusí aplikovat obdobný experimentální postup na dospělých mluvčích českého jazyka.

Očekávaný přínos výsledků výzkumu do psychologické teorie a praxe spočívá zejména v konkretizaci daného problému v rámci českého jazyka a zkoumání vlivu jeho specifik (pády, morfologie, apod.). Z vývojového hlediska může být neméně přínosná možnost porovnání dat od dospělých subjektů a dětí. V neposlední řadě bude součástí práce i návrh českých vět vhodných pro dané experimentální paradigma, v rámci něhož bude potenciálně možné tyto věty využít i v budoucnu.
References
Altmann G.T. & Kamide Y. (1999) Incremental interpretation at verbs: restricting the domain of subsequent reference. Cognition, 30(3), 247-64. https://doi.org/10.1016/s0010-0277(99)00059-1

Altmann G.T. & Steedman M. (1988). Interaction with context during human sentence processing. Cognition, 30(3), 191-238. https://doi.org/10.1016/0010-0277(88)90020-0

Ehrlich, S. F., & Rayner, K. (1981). Contextual effects on word perception and eye movements during reading. Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 20(6), 641–655. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(81)90220-6

Huettig F, Rommers J & Meyer A.S. (2011). Using the visual world paradigm to study language processing: a review and critical evaluation. Acta Psychologica, 137(2), 151-171. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2010.11.003

Kamide, Y., Altmann, G. T., & Haywood, S. L. (2003). The time-course of prediction in incremental sentence processing: Evidence from anticipatory eye movements. Journal of Memory and Language, 49(1), 133–156. https://doi.org/10.1016/S0749-596X(03)00023-8

Kamide, Y., Scheepers, C. & Altmann, G.T. (2003). Integration of Syntactic and Semantic Information in Predictive Processing: Cross-Linguistic Evidence from German and English. Journal of Psycholinguistic Research, 32, 37–55. https://doi.org/10.1023/A:1021933015362

Kuperberg, G. R., & Jaeger, T. F. (2016). What do we mean by prediction in language comprehension?. Language, cognition and neuroscience, 31(1), 32–59. https://doi.org/10.1080/23273798.2015.1102299

Özge, D., Kornfilt, J., Maquate, K., Küntay, A. C., & Snedeker, J. (2022). German-speaking children use sentence-initial case marking for predictive language processing at age four. Cognition, 221(4). https://doi.org/10.1016/j.cognition.2021.104988

Özge, D., Küntay, A. & Snedeker, J. (2019). Why wait for the verb? Turkish speaking children use case markers for incremental language comprehension. Cognition. 183. 152-180. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.10.026
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html