Prezentismus - výzva školního dějepisu
Thesis title in Czech: | Prezentismus - výzva školního dějepisu |
---|---|
Thesis title in English: | Presentism - the challenge of the school history teaching |
Key words: | prezentismus|didaktika dějepisu|školní vzdělávání|dějiny ve veřejném prostoru |
English key words: | presentim|history didactics|schooling|public history |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech History (21-UCD) |
Supervisor: | doc. Mgr. Kamil Činátl, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 25.07.2022 |
Date of assignment: | 03.08.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 29.09.2022 |
Date and time of defence: | 05.06.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 14.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 05.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Marek Fapšo, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se věnuje problematice prezentismu ve školním dějepisném vzdělávání. Práce předpokládá, že učitelé se u svých žáků často setkávají s prezentistickým uvažováním. Žáci, pohlížející na dějiny prizmatem současnosti, představují pro učitele, který se snaží rozvíjet jejich historické myšlení, důležitou didaktickou výzvu. Na tuto výzvu chce práce reagovat. Cílem práce je zodpovědět následující otázky: Jak se prezentismus u žáků projevuje? V jakých podobách se prezentistické uvažování objevuje v populární kultuře? Jak může na prezentistické uvažování žáků reagovat učitel? Metodologicky se práce inspiruje současnou didaktickou teorií, zejména koncepty historického myšlení (Peter Seixas, Sam Wineburg) a zohledňuje též historiografické práce, které se zabývají problematikou vnímání času (Francois Hartog).
Práce se ve třech částech věnuje popsání prezentistického myšlení žáků. Zkoumá, jak se prezentismus projevuje a jak je s ním pracováno ve výuce dějepisu. V první části představí prezentismus tak, jak o něm uvažují společenské vědy a popíše možná vymezení pojmu. V druhé části se zaměří na současnou populární tvorbu, která do jisté míry ovlivňuje žáky a v některých případech jim vštěpuje právě prezentistické uvažování. Konkrétně se práce bude věnovat rozboru populárního seriálu Bridgerton, na kterém ukáže některé tendence současné tvorby a detailněji představí podoby prezentismu přítomné v seriálu. V poslední části rozvede způsoby, jak s prezentismem ve výuce dějepisu pracovat. Na základě didaktických prací, které se věnují historickému myšlení, představí obecné zásady práce s prezentismem i konkrétní cvičení, která je možno aplikovat v praktické výuce. |
References |
Armitage, D. (2020). In defense of presentism. In Darrin M. McMahon (ed.) History and Human Flourishing. Oxford University Press. https://oconnell.fas.harvard.edu/files/armitage/files/in_defence_of_presentism.pdf
Hartog F. (2012). Régimes d'historicité: présentisme et expérience du temps. Points. Pokorný P. & Storch D. (2020) Antropocén. Academia. Skopalová, E., Janoščík, V., Hartelová, M. J., Micka, M., Trhoňovský, O., Strančáková, A., & Kout-ská, A. (2019). Návrat do budoucnosti. Vysoká škola uměleckoprůmyslová. Seixas, P., & Morton, T. (2001). The big six: historical thinking concepts. Temple University Press. Wineburg, S. S. (2001). Historical thinking and other unnatural acts: Charting the future of teaching the past. Temple University Press. |