Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla – rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato –
Thesis title in Czech: | Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla – rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato – |
---|---|
Thesis title in English: | Alternative language in Václav Havel’s plays – rhythm in plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato – |
Key words: | Václav Havel|hra|Ztížená možnost soustředění|Largo desolato|drama|fráze|rytmus|strukturní analýza |
English key words: | Václav Havel|play|The Increased Difficulty of Concentration|Largo desolato|drama|phrase|rhythm|structural analysis |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN) |
Supervisor: | PhDr. Barbara Topolová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.07.2022 |
Date of assignment: | 18.07.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.11.2023 |
Date and time of defence: | 31.01.2024 08:30 |
Date of electronic submission: | 31.12.2023 |
Date of proceeded defence: | 31.01.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Libor Vodička, Ph.D. |
Guidelines |
Anotace:
Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když jazyk neslouží ke komunikaci, jež je základem žánru dramatu, existuje nějaký „alternativní jazyk“ místo rozhovorů mezi postavami? V této diplomové práci autorka analyzuje alternativní jazyk, který se vyskytuje ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. Důvodem, proč si zvolila tyto hry, je, že v obou hrách Havel experimentoval se strukturou, která tvoří svéráznou dynamiku rytmu. Hry patří k jeho různým tvůrčím obdobím – Ztížená možnost soustředění byla napsána v poslední etapě Havlova působení v Divadle Na zábradlí a Largo desolato až po jeho propuštění z vězení. Autorka se pokusí vylíčit jak společné rysy obou her, tak odlišnosti mezi nimi, které svědčí o vývoji autorovy tvorby mezi dvěma tvůrčími fázemi. První kapitola bude věnována ukázce a analýze jazyka a struktury ve hrách Václava Havla. Na konci kapitoly budou stanoveny dvě hypotézy: (1) Struktura, obzvlášť rytmus her slouží jako alternativní jazyk. (2) Forma resp. rytmus v Havlových hrách nejen vykazuje unikátní rysy, ale rovněž navazuje na téma „mechanizace člověka,“ která je hlavním tématem veškerých Havlových her. Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem rubato Josefa Šafaříka, jelikož jeho filozofická analýza spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka. Ve třetí kapitole analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a uvažovat o jeho efektu a významu. Ve čtvrté kapitole se autorka zaměří na analýzu postojů protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat problematiku rytmu v Havlových hrách jen samostatně ze strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her. Zásady pro vypracování: 1. Prostudovat odbornou literaturu 2. Aktivně se účastnit diplomového semináře a prezentovat v něm vznikající DP 3. Nejméně půl roku před plánovanou obhajobou pravidelně konzultovat DP s vedoucí práce a průběžně předkládat zpracovaný text 4. S vedoucí práce konzultovat odevzdání finální podoby práce do SIS 5. Připravit prezentaci DP pro obhajobu |
References |
AMBROS, Veronika. Jevištní řeč v avantgardním divadle, v Zahradní slavnosti a Largu desolatu. In: Česká literatura 40, 1992, č2-3, s. 286-290.
FIDELIUS, Petr. Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 2016. GROSSMAN, Jan. Předmluva. In: HAVEL, Václav. Protokoly. Praha: Mladá Fronta, 1966, s. 5-13. GROSSMAN, Jan. Uvedení Zahradní slavnosti. In: Týž. Analýzy. Praha: Československý spisovatel, 1991, s. 308-326. HAVEL, Václav. Anatomie gagu. In: Týž. Protokoly. Praha: Mladá fronta, 1966. s. 125-139. HAVEL, Václav. Komentář ke hře Eduard: Teoretická část diplomní práce. In: Týž. O divadle. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012. s. 423-452. HAVEL, Václav. Začarovaný kruh. In Týž. O Divadle. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012, s. 185-198. HAVEL, Václav. Odcházení. Praha: Respekt Publishing. 2007. HAVEL, Václav. Ztížená možnost soustředění. In: Týž. Hry: Soubor her z let 1963-1988. Praha: Lidové noviny, 1992. s. 105-147. LEVITT, Paul, M. A structural approach to the analysis of drama. Paris: Mouton, 1971. MACURA, Vladimír. Šťastný věk. Praha: Pražská imaginace, 1992. MUKAŘOVSKY, Jan. Kapitoly z české poetiky I. Obecné věci básnictví. Praha 1948. NUSKA, Bohumil. Rytmus, tvorba, divadlo. I-III díla. Praha: Pražská scéna. 2013. ŠAFAŘÍK, Josef. Doslov. In: HAVEL, Václav. Spisy 2: Hry. Praha: Torst, 1999. s. 1014-1026. ŠAFAŘÍK, Josef. O rubatu čili vyznání. ŠAFAŘÍK, Josef a Michal JAREŠ. Hrady skutečné a povětrné. Praha: Dauphin, 2008. ŠTĚRBOVÁ, Alena. Modelové hry Václava Havla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. JUST, Vladimír. Příspěvek k jazyku esperanto aneb Dramatické neosoby Václava Havla. Divadelní revue 15, 2004, č.3. s.3-12. ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1986. Další seznam literatury bude doplněn v průběhu zpracování tématu. |