Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla – rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato –
Thesis title in Czech: Alternativní jazyk ve hrách Václava Havla – rytmus ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato –
Thesis title in English: Alternative language in Václav Havel’s plays – rhythm in plays The Increased Difficulty of Concentration and Largo desolato –
Key words: Václav Havel|hra|Ztížená možnost soustředění|Largo desolato|drama|fráze|rytmus|strukturní analýza
English key words: Václav Havel|play|The Increased Difficulty of Concentration|Largo desolato|drama|phrase|rhythm|structural analysis
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Supervisor: PhDr. Barbara Topolová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 18.07.2022
Date of assignment: 18.07.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 22.11.2023
Date and time of defence: 31.01.2024 08:30
Date of electronic submission:31.12.2023
Date of proceeded defence: 31.01.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Libor Vodička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Anotace:
Ve hrách Václava Havla jazyk postav ztrácí svou komunikační funkci kvůli tomu, že jejich promluvy se primárně skládají z frází, které nahrazují dějotvornou funkci postav. Když jazyk neslouží ke komunikaci, jež je základem žánru dramatu, existuje nějaký „alternativní jazyk“ místo rozhovorů mezi postavami? V této diplomové práci autorka analyzuje alternativní jazyk, který se vyskytuje ve hrách Ztížená možnost soustředění a Largo desolato. Důvodem, proč si zvolila tyto hry, je, že v obou hrách Havel experimentoval se strukturou, která tvoří svéráznou dynamiku rytmu. Hry patří k jeho různým tvůrčím obdobím – Ztížená možnost soustředění byla napsána v poslední etapě Havlova působení v Divadle Na zábradlí a Largo desolato až po jeho propuštění z vězení. Autorka se pokusí vylíčit jak společné rysy obou her, tak odlišnosti mezi nimi, které svědčí o vývoji autorovy tvorby mezi dvěma tvůrčími fázemi.
První kapitola bude věnována ukázce a analýze jazyka a struktury ve hrách Václava Havla. Na konci kapitoly budou stanoveny dvě hypotézy: (1) Struktura, obzvlášť rytmus her slouží jako alternativní jazyk. (2) Forma resp. rytmus v Havlových hrách nejen vykazuje unikátní rysy, ale rovněž navazuje na téma „mechanizace člověka,“ která je hlavním tématem veškerých Havlových her.
Ve druhé kapitole se autorka bude zabývat rytmem z teoretické stránky. Zmíní definici rytmu a pojedná o rytmu v oblasti teatrologie. Dále připomene pojem rubato Josefa Šafaříka, jelikož jeho filozofická analýza spojuje koncept rytmu s problematikou mechanizace člověka.
Ve třetí kapitole analyzuje rytmus dvou Havlových her. Pokusí se objasnit charakteristiku rytmu v obou hrách a uvažovat o jeho efektu a významu.
Ve čtvrté kapitole se autorka zaměří na analýzu postojů protagonistů k výše zkoumanému rytmu jednotlivých her. Nebude zkoumat problematiku rytmu v Havlových hrách jen samostatně ze strukturálního hlediska, nýbrž i v souvislosti s tématem a dějem her.
Zásady pro vypracování:
1. Prostudovat odbornou literaturu
2. Aktivně se účastnit diplomového semináře a prezentovat v něm vznikající DP
3. Nejméně půl roku před plánovanou obhajobou pravidelně konzultovat DP s vedoucí práce a průběžně předkládat zpracovaný text
4. S vedoucí práce konzultovat odevzdání finální podoby práce do SIS
5. Připravit prezentaci DP pro obhajobu
References
AMBROS, Veronika. Jevištní řeč v avantgardním divadle, v Zahradní slavnosti a Largu desolatu. In: Česká literatura 40, 1992, č2-3, s. 286-290.
FIDELIUS, Petr. Řeč komunistické moci. Praha: Triáda, 2016.
GROSSMAN, Jan. Předmluva. In: HAVEL, Václav. Protokoly. Praha: Mladá Fronta, 1966, s. 5-13.
GROSSMAN, Jan. Uvedení Zahradní slavnosti. In: Týž. Analýzy. Praha: Československý spisovatel, 1991, s. 308-326.
HAVEL, Václav. Anatomie gagu. In: Týž. Protokoly. Praha: Mladá fronta, 1966. s. 125-139.
HAVEL, Václav. Komentář ke hře Eduard: Teoretická část diplomní práce. In: Týž. O divadle. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012. s. 423-452.
HAVEL, Václav. Začarovaný kruh. In Týž. O Divadle. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012, s. 185-198.
HAVEL, Václav. Odcházení. Praha: Respekt Publishing. 2007.
HAVEL, Václav. Ztížená možnost soustředění. In: Týž. Hry: Soubor her z let 1963-1988. Praha: Lidové noviny, 1992. s. 105-147.
LEVITT, Paul, M. A structural approach to the analysis of drama. Paris: Mouton, 1971.
MACURA, Vladimír. Šťastný věk. Praha: Pražská imaginace, 1992.
MUKAŘOVSKY, Jan. Kapitoly z české poetiky I. Obecné věci básnictví. Praha 1948.
NUSKA, Bohumil. Rytmus, tvorba, divadlo. I-III díla. Praha: Pražská scéna. 2013.
ŠAFAŘÍK, Josef. Doslov. In: HAVEL, Václav. Spisy 2: Hry. Praha: Torst, 1999. s. 1014-1026.
ŠAFAŘÍK, Josef. O rubatu čili vyznání. ŠAFAŘÍK, Josef a Michal JAREŠ. Hrady skutečné a povětrné. Praha: Dauphin, 2008.
ŠTĚRBOVÁ, Alena. Modelové hry Václava Havla. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002.
JUST, Vladimír. Příspěvek k jazyku esperanto aneb Dramatické neosoby Václava Havla. Divadelní revue 15, 2004, č.3. s.3-12.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. Praha: Panorama, 1986.
Další seznam literatury bude doplněn v průběhu zpracování tématu.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html