Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
"Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Thesis title in Czech: "Být vňě": Mylène Farmer a francouzská populární hudba v postsovětském Rusku
Thesis title in English: "Being vnye”: Mylène Farmer and French Pop Music in Post-Soviet Russia
Key words: populární hudba|videoklip|Mylène Farmer|francouzský pop|pop kultura
English key words: popular music|videoclip|Mylène Farmer|French pop|pop culture
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Musicology (21-UHV)
Supervisor: Mgr. Tereza Havelková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.07.2022
Date of assignment: 14.07.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.08.2022
Date and time of defence: 14.09.2023 09:30
Date of electronic submission:29.06.2023
Date of proceeded defence: 14.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Matěj Kratochvíl, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Vít Zdrálek, Ph.D.
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat audiovizuální tvorbou v současné populární kultuře na příkladu vybraných videoklipů francouzské zpěvačky Mylène Farmer. Mylène Farmer započala svou kariéru v 80. letech a od té doby je jednou z nejpopulárnějších frankofonních zpěvaček. Její tvorba se vyznačuje dekadentní estetikou. V textech písní, jejichž je vždy autorkou, a hudebních videích Farmer mnohdy sofistikovaně odkazuje k předním osobnostem (nejen francouzského) umění jako jsou básníci Charles Baudelaire a Arthur Rimbaud, spisovatelé jako Edgar Allan Poe a významní režiséři Sergej Ejzenštejn či David Lynch. Hudební videa Mylène Farmer se liší od "typických" videoklipů především délkou často přesahující i deset minut, svou komplexní narativní povahou se blíží spíše krátkým filmům. Při analýze vybraných klipů se práce zaměří na vztah hudební, vizuální a narativní složky. Ačkoliv se jedná o zpěvačku, jejíž popularita přesahuje frankofonní svět, odborná reflexe její tvorby je v době sepsání této práce nedostatečná. Vedle četných biografických titulů mířených spíše na fanoušky jsou k dispozici pouze dvě odborné monografie. Jejich autorem je francouzský literární vědec Michel Arouimi, který k tvorbě Farmer přistupuje skrze textovou analýzu a opomíjí tak její hudebně-performativní aspekt. Cílem zamýšlené práce není zařazení textů Mylène Farmer do literární tradice, nýbrž kulturní analýza audiovizuální tvorby. Současná literatura věnovaná studiu populární hudby a hudebních videí, jež dodnes vzniká převážně v anglosaském kontextu, Mylène Farmer – i přes její značnou popularitu a délku kariéry – také přehlíží. Zamýšlená práce by ráda ukázala, že zkoumání tvorby situované mimo angloamerický mainstream umožňuje z nové perspektivy nahlédnout do mechanismů populární kultury. Dílčími problémy, kterých si práce bude všímat, je například problém hudebního mainstreamu a jeho jazykové souvislosti, představa odlišné umělecké a intelektuální hodnoty různých typů populární hudby, vztah populární a "vysoké" kultury či přínos fanouškovského diskurzu pro pochopení kulturního fungování populární tvorby. Práce bude těžit ze současné literatury z oblasti studií populární hudby a hudebních videí. Důležitý teoretický rámec této práce bude tvořit rovněž koncept kulturního kapitálu, jak jej chápe Pierre Bourdieu.
References
Adorno, Teodor. "On Popular Music". Studies in Philosophy and Social Science 9 (1941): 17-37.
Arouimi, Michel. Mylène Farmer: le monde comme il tangue. Paris: Hermann, 2014.
Bourdieu, Pierre. La distinction: critique sociale du jugement. Paris: Ed. de Minuit, 1979.
Bourdieu, Pierre. The Forms of Capital. In J. Richardson, ed., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Westport: Greenwood, 1986: 241-58.
Burns, Lori A. and Stan Hawkins, ed. The Bloomsbury Handbook of Popular Music Video Analysis. New York: Bloomsbury Publishing, 2019.
Duffet, Mark, ed. Popular Music Fandom: Identities, Roles and Practices. New York: Routledge, 2015.
Hull, Geoffrey P. et al. The Music Business and Recording Industry. New York: Routledge, 2010.
Hven, Steffen. Cinema nad Narrative Complexity: Embodying the Fabula. Amsterdam University Press, 2020.
Looseley, David, ed. Popular Music in Contemporary France: Authenticity, Politics, Debate. Oxford: Berg, 2003.
Vernallis, Carol. Experiencing Music Video: Aesthetics and Cultural Context. Columbia University Press, 2004.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html