Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání
Thesis title in Czech: Rétorické dovednosti lektorů dalšího vzdělávání
Thesis title in English: Rhetorical Skills of Lecturers of Further Education
Key words: rétorika|lektor|další vzdělávání|projev|řečník|prezentace|vzdělávání dospělých|trénink|verbální komunikace|neverbální komunikace|paraverbální komunikace
English key words: rhetoric|lecturer|further education|speech|speaker|presentation|adult education|training|verbal communication|nonverbal communication|paraverbal communication
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.07.2022
Date of assignment: 07.07.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.05.2023
Date and time of defence: 11.09.2023 10:00
Date of electronic submission:20.07.2023
Date of proceeded defence: 11.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Diplomová práce se bude zabývat rétorikou jako specifickou oblastí komunikačních dovedností lektorů dalšího vzdělávání. Cílem práce bude zjistit, jakým způsobem lektoři dalšího vzdělávání rozvíjejí své rétorické dovednosti, které ovlivňují průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Nejprve bude charakterizován lektor dalšího vzdělávání a jeho kompetence se zaměřením na rétorické dovednosti. Poté se práce zaměří na přípravu lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností. Následně budou zpracována teoretická východiska rétoriky, její historie a složky, které tvoří verbální, neverbální a paraverbální komunikace. Pozornost bude věnována řečnickému projevu z hlediska druhů, fází, cílové skupiny a tréninku. Součástí práce bude kvalitativní šetření, jehož cílem bude analyzovat průběh přípravy lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností, a jak lektoři reflektují vliv přípravy na průběh a výsledky vzdělávacího procesu. Šetření bude realizováno formou rozhovorů s nejméně 12 lektory, kteří budou splňovat dvě předem stanovená kritéria výběru. Prvním kritériem je realizace kurzů v rámci dalšího vzdělávání minimálně dvakrát měsíčně. Druhým kritériem je minimálně pětiletá praxe v oblasti dalšího vzdělávání, anebo certifikát lektora dalšího vzdělávání.

Předběžná struktura práce:
1 Lektor dalšího vzdělávání
1.1 Kompetence lektora
1.2 Rétorické dovednosti lektora dalšího vzdělávání dle Národního pedagogického institutu
1.3 Další vzdělávání lektorů v oblasti rétorických dovedností
2 Rétorika
2.1 Historie rétoriky
2.2 Složky rétoriky
2.2.1 Verbální komunikace
2.2.2 Neverbální komunikace
2.2.3 Paraverbální komunikace
3 Řečnický projev a jeho trénink
3.1 Druhy řečnického projevu
3.2 Fáze řečnického projevu
3.3 Cílová skupina řečnického projevu
3.4 Trénink řečnického projevu
4 Empirické šetření – Příprava lektorů dalšího vzdělávání v oblasti rétorických dovedností
References
BENESTY, Jacob. Fundamentals of Speech Enhancement. Motreal: Springer International Publishing AG, 2018. ISBN 978-3-319-74524-7.
BILINSKI, Wolfgang. Velká kniha rétoriky: jak s jistotou a přesvědčivě vystupovat při každé příležitosti. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3905-2.
DUARTE, Nancy. Resonate: Present Visual Stories that Transform Audiences. Hoboken: John Wiley, 2010. ISBN 978-0-470-63201-7.
DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Lektorské minimum: praktická příručka pro lektory prezenční výuky. Praha: Firemní vzdělávání, 2023. ISBN 978-80-908075-2-5.
EUROPEAN UNION. Key competences for adult learning professionals: Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Zoetermeer: Research voor Beleid, 2010. Dostupné z: https://www.academia.edu/236719/Key_Competences_for_Adult_Learning_Professionals_Contribution_to_the_development_of_a_reference_framework_of_key_competences_for_adult_learning_professionals
JACHTCHENKO, Wladislaw. Férová rétorika: nejlepší přesvědčovací techniky. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3345-1.
KRAUS, Jiří. Rétorika v evropské kultuře i ve světě. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-2001-5.
LANGER, Tomáš. Moderní lektor: průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0093-4.
MEDLÍKOVÁ, Olga. Lektorské dovednosti: Manuál úspěšného lektora. Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4336-3.
NEVOLOVÁ, Monika. Přestaň prezentovat, začni vyprávět: storytelling – odliš se od ostatních. Praha: Grada. 2017. ISBN 978-80-247-5664-6.
PLAMÍNEK, Jiří a Daniel FRANC. Komunikace a prezentace: umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
ŠPAČKOVÁ, Alena. Moderní rétorika: jak mluvit k druhým lidem, aby nám naslouchali a rozuměli. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2965-7.
WERNER, Dylan. The Illuminated Breath: Transform Your Physical, Cognitive & Emotional Well-Being by Harnessing the Science of Ancient Yoga Breath Practices. Las Vegas: Victory Belt Publishing, 2021. ISBN 978-1-628604-23-8.
ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015. ISBN 978-80-7363-712-5.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html