Příliv a vliv: Literatura v době bookstagramu a knižních influencerů
Thesis title in Czech: | Příliv a vliv: Literatura v době bookstagramu a knižních influencerů |
---|---|
Thesis title in English: | Inflow and Influence: Literature in Times of Bookstagram and Book Influencers |
Key words: | bookstagram|knižní influencer|Instagram|český knižní trh|sociální sítě |
English key words: | bookstagram|book influencer|Instagram|Czech book market|social media |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK) |
Supervisor: | prof. PhDr. Petr Bílek, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.06.2022 |
Date of assignment: | 30.06.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 14.07.2022 |
Date and time of defence: | 30.01.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 28.12.2022 |
Date of proceeded defence: | 30.01.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. et Mgr. Blanka Činátlová, Ph.D. |
Guidelines |
Práce se bude věnovat zejména české instagramové kultuře knižního influencerství a knižní – čtenářské půdě, která této kultuře umožnila vzejít. Východisko práce bude tvořit analýza současné situace literárního provozu a charakteristika povahy Instagramu jako média. Instagram bookstagramu utváří prostor, nutně ho tedy tvaruje. Cílem práce je zjistit, jakým způsobem bookstagram literaturu ovlivňuje, jak působí na současného čtenáře, odkud se bere a jaké povahy je jeho vliv. Kromě toho se text bude snažit dospět k popisu literárního mainstreamu. Analýza si klade nárok přesáhnout především do problematiky knižních krizí, sečtělosti a rychlosti čtení, knihy jako fotografovaného objektu a estetiky čtenářství. Práce ve svém teoretickém rámci bude vycházet především z historických přehledů o dějinách čtenářství. Bude se také věnovat literárním kánonům a dopadům knižního influencerství na současnou literární kritiku. Text se také zaměří na několik konkrétních instagramových profilů, pokusí se charakterizovat jejich rétoriku a estetiku a také to, jak o literatuře hovoří a jakým způsobem s ní nakládají. Pokusí se sledovat vývoj těchto profilů v delším časovém rozpětí. Hlavní směřování práce tvoří otázka po vlivu zmíněných jevů, jaké změny se v literatuře díky/kvůli nim odehrávají a co pro literaturu a čtenářství fenomén influencera představuje. |
References |
ENGLISH, James F.: Ekonomie prestiže, Ceny, vyznamenání a oběh kulturních hodnot. Brno: Host, 2011. 1. vyd. POSTMAN, Neil: Ubavit se k smrti. Praha: Mladá fronta, 2010. 2. vyd. JENKINS, Henry: Pytláci textů, Televizní fanoušci a participativní kultura. Praha: Akropolis, 2019. 1. vyd. MANGUEL, Alberto: Dějiny čtení. Brno: Host, 2007. 1. vyd. KADAVÁ, Šárka: Zlomená srdce knižních influencerů. In Klacek. [online]. 02.04.2020. Dostupné z:https://www.klackoviste.cz/clanky/milenialove-zlomena-srdce. ČINÁTLOVÁ, Blanka: Čtení se zavřenýma očima. In A2. [online]. roč. 7, 30.03.2016. Dostupné z:https://www.advojka.cz/archiv/2016/7/cteni-se-zavrenyma-ocima?fbclid=IwAR3834GYYIxo_j-5CyTVv02ba7ACcDPuLh-5b6v2Vb8h-qGoVmN55bdYXWc. PAVLOVSKÝ, Jakub: Povinná četba by měla víc lákat než odrazovat. In H7O. [online]. 06.11.2021. Dostupné z:http://www.h7o.cz/povinna-cetba-by-mela-vic-lakat-nez-odrazovat/. POŘÍZKOVÁ, Lenka, ŠMEJKALOVÁ, Jiřina: Co jsou dějiny knihy? Antologie textů k dějinám a teorii knižní kultury. Praha: Academia, 2022. 1. vyd. ŠMEJKALOVÁ, Jiřina: “Pojem čtenář v anglosaské kulturně-analytické tradici Cultural Studies: možné spojnice, parelely a přesahy”. Česká literatura 58, 2010, č. 4. TRÁVNÍČEK, Jiří: Knihy kupovati. Dějiny knižního trhu v českých zemích. Praha: Academia, 2014 (se Z. Šimečkem). TRÁVNÍČEK, Jiří: Rodina, škola, knihovna. Náš vztah ke čtení a co ho ovlivňuje (2018). Brno-Praha: Host-Národní knihovna 2019. TRÁVNÍČEK, Jiří: „Čtenářská kultura. Pokus o vymezení“. Česká literatura 68, 2020, č. 5, s. 573–591 s G. Niećem). |