Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Počátky filmového školství
Thesis title in Czech: Počátky filmového školství
Thesis title in English: Genesis of film education in Czechoslovakia
Key words: filmové školství|výchova filmového dorostu|filmové učiliště|počátky filmového školství|školství|kinoškoly|filmové kurzy|Praga-film|Excelsiorfilm|Wetebfilm|Filmová liga československá|Masarykův lidovýchovný ústav|Filmová práce|Československá filmová společnost|Československá filmová akademie|Celoroční denní kurzy|Karel Plicka|Karel Smrž|Otakar Vávra|Jindřich Honzl|Václav Binovec|Richard Branald|Antonín Fencl|Českomoravské filmové ústředí
English key words: film education|development of film education|film school|film education for youth|education|film curses
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Film Studies Department (21-KFS)
Supervisor: prof. PhDr. Ivan Klimeš
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 26.05.2022
Date of assignment: 26.05.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 08.06.2022
Date and time of defence: 04.09.2023 08:00
Date of electronic submission:12.08.2023
Date of proceeded defence: 04.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. MgA. Tereza Czesany Dvořáková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
V mé bakalářské práci se chci věnovat prvním pokusům o filmové školství v Československu.
Zaměřím se na časový úsek přibližně od roku 1918, kdy máme první dochované zmínky o jednorázových a pravidelných kurzech zaměřených na výchovu filmařů a herců. Výzkum zakončím obdobím, kdy byla založena první vysoká filmová škola v Československu, tedy do roku 1945.
V tomto časovém úseku 20ti let můžeme sledovat zejména zmiňované kurzy pořádané například organizacemi zaměřenými na kulturu, jako je třeba Masarykův lidovýchovný ústav (MLÚ) nebo později samotné Ministerstvo školství a národní osvěty. Ty se mj. snažily vzdělávat okolí častými filmovými projekcemi, besedami a přednáškami o filmu. Pravidelné kurzy většinou obsahovaly teoretickou přípravu, jak číst filmovou řeč a jak film analyzovat. Při praktické výuce se nejvíce zaměřovalo na práci s kamerou, aby budoucí filmaři byli schopni ovládat techniku, avšak důležitou součástí byly i režijní dovednosti, např. jak vést herce a celý štáb. Účastníci se rovněž učili základům psaní scénáře. Taktéž i některé produkční společnosti, jako je Praga-film, Excelsior nebo Weteb film, pořádaly vlastní kurzy s účelem vychovat si vlastní herce, které poté budou obsazovat do svých filmů.
Kromě podobných kurzů, se objevovaly i různé plány na filmové školy nebo alespoň, jak zapojit filmovou výchovu do rámcového vzdělávání na školách.
Například Masarykův Lidovýchovný Ústav svolal v dubnu roku 1932 anketu, kde Tomáš Trnka, ředitel MLÚ, promluvil o nutnosti filmové školy v Československu, která by sjednocovala filmovou teorii, kritiku i praxi a měla by pravidelné výstupy experimentálních filmů, jež by prospěly české filmové produkci. Profesor Ing. Ferdinand Pujman ve spolupráci se Státní konzervatoří, Akademií výtvarných umění, České techniky, Umělecko - průmyslové školy ad. sestavili podle této vize plán na filmovou školu. Podle plánu by škola měla sestávat ze dvou oddělení. Pro filmové kameramany a pro režiséry a herce. Avšak kvůli hospodářské krizi, která panovala hlavně v první polovině třicátých let, nebyly prostředky pro realizaci. Proto bylo doporučeno, aby byl plán přepracován na prozatímní pravidelné filmové kurzy.
Rovněž filmoví tvůrci Otakar Vávra a Jindřich Honzl se angažovali v rozšíření filmového řemesla do povědomí mládeže a širší veřejnosti. Roku 1939 podali návrh na Ministerstvo školství, který obsahoval plány na zřízení filmové školy. Avšak i zde tehdejší dobová situace realizaci zabránila. Oba tyto plány se uplatnily při budování FAMU.
Podobných kurzů, či plánů na filmovou výchovu bylo na počátcích mnoho. Pokusím se je všechny chronologicky zmapovat a zamyslet se nad tím, jak tyto kurzy ovlivnily pozdější scénu filmového školství v Československu.
References
HONZL, Jindřich a Otakar VÁVRA. Navrhujeme školu pro výchovu filmového dorostu. Ve Zlíně: Tisk, [1939]. 64 s.
KLIMEŠ, Ivan: Kinematografie a stát v českých zemích 1895–1945. Praha: FF UK 2016.
LUJKOVÁ, Květa: Výchova filmových kádrů. Historie Střední průmyslové školy filmové. Brno, 2013. Magisterská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce: doc. Mgr. Petr Szczepanik, Ph.D. Dostupné z:https://is.muni.cz/th/odifm/KLujkova_magisterska-prace_FINAL.pdf.
ŠTÁBLA, Zdeněk: Data a fakta z dějin čs. kinematografie. Sv. 1–4. Praha: ČSFÚ 1988–1990
ŠTÁBLA, Zdeněk: Rozšířené teze k dějinám československé kinematografie.
Praha : 1919 - 1939
VADAS, Daniel: Výchova filmového dorastu 1932-1945: Kontinuálne snahy filmového oboru. Brno, 2019. Magisterská práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta. Vedoucí práce: doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
VÁVRA, Otakar: Podivný život režiséra. Obrazy vzpomínek. Praha: Prostor 1996.
ZVARÍK, Emil: Celoročný denný kurz pre kineticků fotografiu a kinematografiu při Škole umeleckých remesiel. Filmový sborník historický 2. Praha: ČSFÚ 1991, s. 121–132
Abeceda scenáristy a herce. Praha: (s. n.) 1935.

Český filmový zpravodaj, Abeceda filmového scenáristy. Praha 1935 Výchova filmového dorostu 1932-1945
Filmový kurýr. Praha.1927-1944. Týdně. ISSN 1801-9501.
Český filmový zpravodaj.1921–1942. Týdně. ISSN 1801-9455.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html