Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem
Thesis title in Czech: | Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem |
---|---|
Thesis title in English: | Temporal sequence iconicity: An artificial language learning experiment |
Key words: | učení se umělého jazyka|ikoničnost|časová souslednost |
English key words: | artificial language learning|iconicity|temporal sequence |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Linguistics (21-ULING) |
Supervisor: | Mgr. Michal Láznička, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 12.04.2022 |
Date of assignment: | 12.04.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 17.08.2022 |
Date and time of defence: | 06.09.2022 10:20 |
Date of electronic submission: | 17.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D. |
Guidelines |
Někteří autoři předpokládají, že ikoničnost napomáhá při zpracování jazyka v kontextu osvojování prvního i dalšího jazyka, jazykových patologií a jiných kognitivních omezení. Taková kognitivní výhodnost se předpokládá i u (diagramatických) ikonických gramatických struktur. Jedním z příkladů gramatické ikoničnosti je pozice temporálních adverbiálních klauzí vzhledem ke klauzi řídící v kontextech vyjadřujících časovou souslednost. Provedené korpusové i experimentální výzkumy naznačují, že ikonický sled jako například ve větách Poté co se najedl, šel se projít. a Najedl se, než se šel projít. je preferovaný v textech a zároveň napomáhá porozumění u dětí osvojujících první jazyk. Cílem práce je přispět do této debaty s využitím experimentální techniky učení se umělého jazyka (artificial language learning). Úkolem studenta bude navrhnout miniaturní jazyk s konstrukcí vyjadřující časovou následnost s ikonickým i neikonickým sledem dějů. Následně bude ve vhodně zvoleném úkolu sledováno, zda participanti preferují ikonický sled dějů, jak to předpokládá dostupná teoretická literatura. |
References |
CULBERTSON, Jennifer, 2012. Typological Universals as Reflections of Biased Learning: Evidence from Artificial Language Learning: Typological Universals as Reflections of Biased Learning. Language and Linguistics Compass [online]. 6(5), 310–329. ISSN 1749818X. Dostupné z: doi:10.1002/lnc3.338.
DE RUITER, Laura E., Anna L. THEAKSTON, Silke BRANDT a Elena V.M. LIEVEN, 2018. Iconicity affects children’s comprehension of complex sentences: The role of semantics, clause order, input and individual differences. Cognition [online]. 171, 202–224. ISSN 00100277. Dostupné z: doi:10.1016/j.cognition.2017.10.015. DIESSEL, Holger, 2005. Competing motivations for the ordering of main and adverbial clauses. Linguistics [online]. 43(3), 449–470. ISSN 0024-3949, 1613-396X. Dostupné z: doi:10.1515/ling.2005.43.3.449. DIESSEL, Holger, 2008. Iconicity of sequence: A corpus-based analysis of the positioning of temporal adverbial clauses in English. Cognitive Linguistics [online]. 19(3), 465–490. ISSN 0936-5907, 1613-3641. Dostupné z: doi:10.1515/COGL.2008.018. DINGEMANSE, Mark, Damián E. BLASI, Gary LUPYAN, Morten H. CHRISTIANSEN a Padraic MONAGHAN, 2015. Arbitrariness, Iconicity, and Systematicity in Language. Trends in Cognitive Sciences [online]. 19(10), 603–615. ISSN 13646613. Dostupné z: doi:10.1016/j.tics.2015.07.013. FEDZECHKINA, Maryia, Elissa L NEWPORT a T Florian JAEGER, 2016. Miniature Artificial Language Learning as a Complement to Typological Data. In: Lourdes ORTEGA, Andrea E. TYLER, Hae In PARK a Mariko UNO, ed. The Usage-based Study of Language Learning and Multilingualism. Washington, DC: Georgetown University Press, s. 211–232. HAIMAN, John, 1983. Iconic and Economic Motivation. Language [online]. 59(4), 781–819. ISSN 00978507. Dostupné z: doi:10.2307/413373. RAMAT, Anna Giacalone, 1995. Iconicity in Grammaticalization Processes. In: Raffaele SIMONE, ed. Iconicity in Language. Amsterdam: John Benjamins, s. 119-139. TILY, Harry a T. Florian JAEGER, 2011. Complementing quantitative typology with behavioral approaches: Evidence for typological universals. Linguistic Typology [online]. 15(2), 497–508. ISSN 1613-415X. Dostupné z: doi:10.1515/lity.2011.033. |