Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem
Thesis title in Czech: Ikoničnost a časová souslednost: experiment s umělým jazykem
Thesis title in English: Temporal sequence iconicity: An artificial language learning experiment
Key words: učení se umělého jazyka|ikoničnost|časová souslednost
English key words: artificial language learning|iconicity|temporal sequence
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Linguistics (21-ULING)
Supervisor: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 12.04.2022
Date of assignment: 12.04.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 17.08.2022
Date and time of defence: 06.09.2022 10:20
Date of electronic submission:17.08.2022
Date of proceeded defence: 06.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Někteří autoři předpokládají, že ikoničnost napomáhá při zpracování jazyka v kontextu osvojování prvního i dalšího jazyka, jazykových patologií a jiných kognitivních omezení. Taková kognitivní výhodnost se předpokládá i u (diagramatických) ikonických gramatických struktur. Jedním z příkladů gramatické ikoničnosti je pozice temporálních adverbiálních klauzí vzhledem ke klauzi řídící v kontextech vyjadřujících časovou souslednost. Provedené korpusové i experimentální výzkumy naznačují, že ikonický sled jako například ve větách Poté co se najedl, šel se projít. a Najedl se, než se šel projít. je preferovaný v textech a zároveň napomáhá porozumění u dětí osvojujících první jazyk. Cílem práce je přispět do této debaty s využitím experimentální techniky učení se umělého jazyka (artificial language learning). Úkolem studenta bude navrhnout miniaturní jazyk s konstrukcí vyjadřující časovou následnost s ikonickým i neikonickým sledem dějů. Následně bude ve vhodně zvoleném úkolu sledováno, zda participanti preferují ikonický sled dějů, jak to předpokládá dostupná teoretická literatura.
References
CULBERTSON, Jennifer, 2012. Typological Universals as Reflections of Biased Learning: Evidence from Artificial Language Learning: Typological Universals as Reflections of Biased Learning. Language and Linguistics Compass [online]. 6(5), 310–329. ISSN 1749818X. Dostupné z: doi:10.1002/lnc3.338.
DE RUITER, Laura E., Anna L. THEAKSTON, Silke BRANDT a Elena V.M. LIEVEN, 2018. Iconicity affects children’s comprehension of complex sentences: The role of semantics, clause order, input and individual differences. Cognition [online]. 171, 202–224. ISSN 00100277. Dostupné z: doi:10.1016/j.cognition.2017.10.015.
DIESSEL, Holger, 2005. Competing motivations for the ordering of main and adverbial clauses. Linguistics [online]. 43(3), 449–470. ISSN 0024-3949, 1613-396X. Dostupné z: doi:10.1515/ling.2005.43.3.449.
DIESSEL, Holger, 2008. Iconicity of sequence: A corpus-based analysis of the positioning of temporal adverbial clauses in English. Cognitive Linguistics [online]. 19(3), 465–490. ISSN 0936-5907, 1613-3641. Dostupné z: doi:10.1515/COGL.2008.018.
DINGEMANSE, Mark, Damián E. BLASI, Gary LUPYAN, Morten H. CHRISTIANSEN a Padraic MONAGHAN, 2015. Arbitrariness, Iconicity, and Systematicity in Language. Trends in Cognitive Sciences [online]. 19(10), 603–615. ISSN 13646613. Dostupné z: doi:10.1016/j.tics.2015.07.013.
FEDZECHKINA, Maryia, Elissa L NEWPORT a T Florian JAEGER, 2016. Miniature Artificial Language Learning as a Complement to Typological Data. In: Lourdes ORTEGA, Andrea E. TYLER, Hae In PARK a Mariko UNO, ed. The Usage-based Study of Language Learning and Multilingualism. Washington, DC: Georgetown University Press, s. 211–232.
HAIMAN, John, 1983. Iconic and Economic Motivation. Language [online]. 59(4), 781–819. ISSN 00978507. Dostupné z: doi:10.2307/413373.
RAMAT, Anna Giacalone, 1995. Iconicity in Grammaticalization Processes. In: Raffaele SIMONE, ed. Iconicity in Language. Amsterdam: John Benjamins, s. 119-139.
TILY, Harry a T. Florian JAEGER, 2011. Complementing quantitative typology with behavioral approaches: Evidence for typological universals. Linguistic Typology [online]. 15(2), 497–508. ISSN 1613-415X. Dostupné z: doi:10.1515/lity.2011.033.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html