Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mezikulturní rozdíly v ontogenetickém vývoji
Thesis title in Czech: Mezikulturní rozdíly v ontogenetickém vývoji
Thesis title in English: Cross-cultural differences in ontogenetic development
Key words: vývoj|teorie mysli|kultura|exekutivní funkce|jazyk
English key words: development|theory of mind|culture|executive functions|language
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.03.2022
Date of assignment: 30.03.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 01.11.2022
Date and time of defence: 08.09.2023 00:00
Date of electronic submission:29.06.2023
Date of proceeded defence: 08.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Miroslav Popper, CSc.
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je porovnat ontogenetický vývoj v kontextu kulturního zázemí. Práce se teoreticky i výzkumně zaměřuje na populaci dětí ve věku 2 až 5 let a na srovnání získaných dat s dosavadními zjištěními. V experimentální části se práce zaměří na získání pilotních dat, konkrétně na rozdíly mezi vzorkem skotských a českých dětí.

Literárně-přehledová část představí vývojové aspekty předškolního věku s důrazem na kognitivní a socio-kognitivní ontogenezi. Dále se zaměří na sociální kognici, zejména na teorii mysli, její znaky a souvislost s dalšími kognitivními fenomény. Jedna ze sekcí se bude věnovat historickému přehledu znázorňujícímu vývoj pojetí teorie mysli s důrazem na kulturní rozdíly. V této části budou rovněž shrnuta aktuální zjištění, jejich limity a návrhy na další výzkum. Dále se bude zabývat testovými metodami, kterými lze teorii mysli zkoumat.

Ve výzkumné části se zaměřím na získání pilotních dat a na porovnání kognitivních a socio-kognitivních schopností vzorku skotských a českých dětí pomocí výsledků z provedeného výzkumu ve Skotsku a v Česku.

Velké množství studií zaměřených na mezikulturní srovnání kognitivních schopností je zaměřeno na rozdíl mezi západními a východními státy. Porovnání dvou evropských zemí s odlišným oficiálním jazykem přináší nový pohled na problematiku a ukazuje na nové možné souvislosti ontogenetického vývoje, a to konkrétně sociální kognice.

Přínosem této bakalářské práce je rozšíření poznatků o vlivu kultury a jazyka na sociální kognici v kontextu ontogenetického vývoje a jeho porovnání mezi dvěma evropskými zeměmi.
References
Baron-Cohen, S. (2001) Theory of mind in normal development and autism. Prisme, 34, 174-183.
Baron-Cohen, S., Leslie, A. M., & Frith, U. (1985). Does the autistic child have a “theory of mind”? Cognition, 21(1), 37–46. https://doi.org/10.1016/0010-0277(85)90022-8
Blijd-Hoogewys, E. M., Bulgarelli, D., Molina, P., & van Geert, P. L. (2022). Nonlinearities in theory-of-mind development: New evidence from Dutch and Italian boys and girls. European Journal of Developmental Psychology, 19(6), 905–924. https://doi.org/10.1080/17405629.2021.2020636
Flavell, J. H. (2004). Theory-of-Mind Development: Retrospect and Prospect. Merrill-Palmer Quarterly, 50(3), 274–290. http://www.jstor.org/stable/23096166
Gweon, H., Dodell-Feder, D., Bedny, M., & Saxe, R. (2012). Theory of mind performance in children correlates with functional specialization of a brain region for thinking about thoughts. Child Development, 83(6), 1853–1868. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2012.01829.x
Kobayashi Frank, C., & Temple, E. (2009). Cultural effects on the neural basis of theory of mind. Progress in Brain Research, 213–223. https://doi.org/10.1016/s0079-6123(09)17815-9
Lecce, S., & Hughes, C. (2010). The Italian job?: Comparing theory of mind performance in British and Italian children. British Journal of Developmental Psychology, 28(4), 747–766. https://doi.org/10.1348/026151009x479006
Liu, D., Wellman, H. M., Tardif, T., & Sabbagh, M. A. (2008). Theory of mind development in Chinese children: A meta-analysis of false-belief understanding across cultures and languages. Developmental Psychology, 44(2), 523–531. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.2.523
Liu, D., Wellman, H. M., Tardif, T., & Sabbagh, M. A. (2008). Theory of mind development in Chinese children: A meta-analysis of false-belief understanding across cultures and languages. Developmental Psychology, 44(2), 523–531. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.2.523
Peterson, C. C., & Wellman, H. M. (2018). Longitudinal theory of mind (tom) development from preschool to adolescence with and without Tom Delay. Child Development, 90(6), 1917–1934. https://doi.org/10.1111/cdev.13064
Saxe, R. (2009). Theory of mind (neural basis). Encyclopedia of Consciousness, 401–409. https://doi.org/10.1016/b978-012373873-8.00078-5
Schlinger, H. D. (2009). Theory of mind: An overview and behavioral perspective. The Psychological Record, 59(3), 435–448. https://doi.org/10.1007/bf03395673
Wellman, H. M. (2010). Developing a theory of mind. The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development, 258–284. https://doi.org/10.1002/9781444325485.ch10
Wellman, H. M., & Brandone, A. C. (2009). Early intention understandings that are common to primates predict children's later theory of mind. Current Opinion in Neurobiology, 19(1), 57–62. https://doi.org/10.1016/j.conb.2009.02.004
Wellman, H. M., & Liu, D. (2004). Scaling of theory-of-mind tasks. Child Development, 75(2), 523–541. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00691.x
Wimmer, H. (1983). Beliefs about beliefs: Representation and constraining function of wrong beliefs in young children's understanding of deception. Cognition, 13(1), 103–128. https://doi.org/10.1016/0010-0277(83)90004-5
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html