Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti
Thesis title in Czech: | Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti |
---|---|
Thesis title in English: | Stress and coping strategies in gifted individuals in emerging adulthood |
Key words: | nadání|nadaný dospělý|talent|vynořující se dospělost|copingové mechanismy|stresor|tematická analýza |
English key words: | giftedness|gifted adult|talent|emerging adulthood|coping|stressor|thematic analysis |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.03.2022 |
Date of assignment: | 30.03.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 19.05.2022 |
Date and time of defence: | 14.06.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 22.04.2023 |
Date of proceeded defence: | 14.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. BcA. Kristýna Hrdličková |
Guidelines |
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince. Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího tlaku na výkon, sociální opory a součást skupiny. V meta-úrovni jsou identifikovaná témata: racionální analýza, overthink a aktivní prevence. Na všech úrovních nadaní jedinci preferovali na problém zaměřený coping a stres vnímali především racionálně a analyticky, a tedy jako přirozený mechanismus organismu, který je jim spíše prospěšný. |
References |
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480. Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. Havigerová, J. M. (2011). Pět pohledů na nadání. Praha: Grada. Lazarus, R., S. (1999). Stress and Emotion: A new synthesis. New York: Springer. Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer Pub. Co. Lubinski, D., Webb, R. M., Morelock, M. J., & Benbow, C. P. (2001). Top 1 in 10,000: A 10-year follow-up of the profoundly gifted. Journal of Applied Psychology, 86(4), 718–729. Mudrák, J., (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada. Mudrák, J., & Zábrodská, K. (2015). Childhood Giftedness, Adolescent Agency: A Systemic Multiple-Case Study. Gifted Child Quarterly, 59(1), 55–70. Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013) (Eds.). Kvalitativní analýza textů: Čtyři přístupy (1. vyd). Brno: Masarykova univerzita. Portešová, Š. (2011). Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál. Sternberg, R. J., & Davidson, J. E. (Ed.). (2005). Conceptions of Giftedness (2. vyd.). Cambridge University Press. Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2012). A Proposed Direction Forward for Gifted Education Based on Psychological Science. Gifted Child Quarterly, 56(4), 176–188. |