Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Výuka etiky na právnických fakultách
Thesis title in Czech: Výuka etiky na právnických fakultách
Thesis title in English: Teaching Ethics at Law Schools
Key words: Výuka etiky, právnická fakulta, právní etika
English key words: Ethics teaching, law faculty, legal ethics
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Legal Theory and Legal Doctrines (22-KTPPU)
Supervisor: prof. JUDr. PhDr. Jan Wintr, Ph.D.
Author: hidden - assigned by the advisor
Date of registration: 22.03.2022
Date of assignment: 22.03.2022
Date and time of defence: 18.09.2023 09:00
Date of electronic submission:10.08.2023
Date of proceeded defence: 18.09.2023
Opponents: doc. JUDr. PhDr. Pavel Maršálek, Ph.D.
 
 
 
Preliminary scope of work
Diplomová práce se zaměřuje na význam a potřebu výuky etiky na právnických
fakultách. Základní tezí této práce je, že etika by měla být jedním z nejdůležitějších předmětů
na právnických fakultách. Pro podporu této teze jsou zkoumány tři klíčové otázky: proč učit
etiku na právnických fakultách, co učit v rámci výuky etiky, a jak přesně výuku etiky vyučovat.
Práce využívá analýzu psychologických studií, rešerše relevantní odborné literatury, zejména
zahraničních zdrojů, a místy i komparatistiku stavu výuky etiky ve Spojených státech
amerických se stavem v České republice. Výsledkem je obhájení základní teze a poskytnutí
obecného referenčního rámce, který může být použit pro další evoluci právnického vzdělávání.
Práce také otevírá prostor pro další diskusi o nutnosti změn ve výchově budoucích právníků a
nabízí směr, jakým by se mohla tato výuka ubírat, včetně integrace didaktických metod.
Práce je strukturována tak, že postupuje výkladem od abstraktního ke konkrétnímu.
Zároveň každá kapitola staví základ pro pochopení té následující. V první kapitole práce
poskytuje obecná definiční východiska. Zevrubně vysvětluje, co je to morálka, etika, jaký je
vztah práva a morálky, či co je to právní etika.
Po objasnění těchto definičních východisek práce navazuje kapitolou, kde předkládá
argumenty na otázku proč etiku na právnických fakultách vlastně učit. V ní se věnuje širokému
spektru zdrojů od psychologických studií až po historické okolnosti vývoje výuky etiky na
právnických fakultách ve Spojených státech amerických.
Ve třetí kapitole práce přechází ke konkrétní analýze výukových cílů a didaktických
postupů při výuce etiky na právnických fakultách. V této kapitole se práce opírá o závěry
různých studií z oblasti vývojové psychologie i osobních zkušeností světových špiček v oblasti
výuky etiky na právnických fakultách. Pozornost je také věnována tomu, jestli a případně jak
měřit pokrok studentů v oblasti etické citlivosti a rozvoje jejich profesní etické identity.
Preliminary scope of work in English
The thesis focuses on the importance and need for teaching ethics at law schools. The
basic thesis of this text is that ethics should be one of the most important subjects in law
schools. To support this thesis, three key questions are explored: why teach ethics in law
schools, what to teach in teaching ethics, and how exactly to teach ethics. The thesis employs
an analysis of psychological studies, a search of relevant literature, particularly foreign
sources, and, in places, a comparative analysis of the state of ethics teaching in the United
States with the state of ethics teaching in the Czech Republic. As a result, the basic thesis is
defended and a general frame of reference is provided that can be used for the further
evolution of legal education. The thesis also opens the space for further discussion on the
necessity of changes in the education of future lawyers and offers a direction in which this
teaching could be directed, including the integration of modern didactic methods.
The thesis is structured in such a way that it proceeds in an explanatory way from the
abstract to the concrete. At the same time, each chapter lays the foundation for understanding
the next. In the first chapter, the thesis provides a general definitional background. It explains
in detail what morality is, what ethics is, what the relationship between law and morality is, or
what legal ethics is.
After explaining these definitional backgrounds, the thesis continues with a chapter
where it presents arguments on the question of why ethics should be taught in law schools in
the first place. In it, it discusses a wide range of sources, from psychological studies to the
historical circumstances of the development of the teaching of ethics in law schools in the
United States.
In Chapter Three, the thesis moves on to a specific analysis of the instructional goals
and didactic practices for teaching ethics in law schools. In this chapter, the thesis draws on
the findings of various studies in the field of developmental psychology as well as the
personal experiences of world leaders in the field of teaching ethics in law schools. Attention
is also given to whether and, if so, how to measure students' progress in ethical sensitivity and
the development of their professional ethical identity.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html