Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Screening symptomů sociálních a emočních obtíží prostřednictvím české verze Brief Infant – Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA): pilotní ověření na české populaci
Thesis title in Czech: Screening symptomů sociálních a emočních obtíží prostřednictvím české verze Brief Infant – Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA): pilotní ověření na české populaci
Thesis title in English: Screening of social and emotional difficulties using the Czech version of Brief Infant – Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA): pilot study carried out on the Czech population
Key words: socio-emoční vývoj|neurovývojové poruchy|dotazník|screening
English key words: socio-emotional development|neurodevelopmental disorders|questionnaire|screening
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.03.2022
Date of assignment: 07.03.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.04.2022
Date and time of defence: 05.09.2022 00:00
Date of electronic submission:24.07.2022
Date of proceeded defence: 05.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Práce si klade za cíl pilotně validizovat dotazníkovou metodu Brief Infant – Toddler Social Emotional Assesment (BITSEA) využívanou ke screeningu sociálně-emočních obtíží či deficitů, možných opoždění ve vývoji a nápadností v oblasti chování u dětí ve věku 12 – 36 měsíců. Zároveň tím chce upozornit na chybějící screeningové nástroje v této oblasti a vytvořit podklad pro další výzkum a případnou standardizaci tohoto dotazníku v českém prostředí.
Teoretická část se zaměří na aktuální informace z diagnostiky a screeningu chování, včetně sociálního chování, emocí a vývojových opoždění u dětí raného věku v České republice i ve světě. Také bude obsahovat podrobný popis BITSEA, jeho východiska, teoretický rámec spolu s konstrukcí dotazníku a jeho psychometrickými vlastnostmi. Budou zmíněny i různé možné cut – off skóry v souvislosti s kulturním prostředí, kde je dotazník využíván. Vzhledem k tomu, že jednotlivé symptomy, jež dotazník popisuje, mohou vést k podezření na některou z neurovývojových poruch, i tato kapitola bude zahrnuta. Teoretická část dále popíše i možné kompenzační intervence dostupné v ČR vhodné pro terapii obtíží, které dotazník mapuje.

V rámci výzkumné části nejprve proběhne překlad dotazníku do češtiny, následně se uskuteční jeho pilotní administrace rodičům v ambulancích dětského psychologa a neurologa. Cílovou populací jsou děti přicházející na vyšetření z důvodu podezření na opoždění ve vývoji nebo obtíže v oblasti chování či sociálně - emoční. Výsledek vyšetření odborníkem standardizovanými metodami bude anonymizován a párován, se skórem dotazníku. Dále bude vytvořena srovnávací skupina, pro kterou bude dotazník distribuován online, u které je předpoklad normálního vývoje. Pro tuto skupinu bude kritériem pro zařazení do studie nepřítomnost podezření na obtíže ve zkoumaných oblastech podmíněné nenavštěvováním psychologa/neurologa. Pro každou ze skupin je předpokládaný počet 20 – 30 respondentů. Po získání dat proběhne analýza výsledků obou skupin, samostatně i navzájem mezi sebou (rozptyl získaných hodnot, porovnávání výsledků dotazníku, zjišťování, zda existuje signifikantní rozdíl mezi skupinou vyšetřenou u odborníka a skupinou srovnávací). Též budou studovány psychometrické vlastnosti dotazníku, odhad reliability prostřednictvím Cronbachovo alfa, dále bude u cílové skupiny proveden odhad souběžné validity dotazníku s výsledkem vyšetření odborníkem. Dalším důkazem, který může svědčit pro adekvátnost screeningu dotazníkem, je signifikantní rozdíl mezi skupinou cílovou a srovnávací. Výstupy budou dále porovnány se zahraničními studiemi. Je nutné však podotknout, že předpokládaný vzorek slouží pouze k pilotnímu zkoumání a představení dotazníku v českém prostředí, a bude tedy nutné další zkoumání psychometrických vlastností na větším vzorku populace.

Výsledky práce mohou významně přispět k získání podkladu pro nový screeningový nástroj, schopný v raném věku diferencovat děti s podezřením na obtíže v oblasti chování, sociálně – emoční či odhalit opoždění ve vývoji. Tyto symptomy mohou poukazovat na možné neurovývojové obtíže, u kterých je důležitá včasná diagnostika a následné započetí kompenzačních intervencí.
References
Alakortes,J., Kovaniemi, S., Carter, A. S., Bloigu, R., Moilanen, I. K., Ebeling, H. E. (2017). Do child healthcare professionals and parents recognize social – emotional and behavioral problems in 1 – year – old infants? European Child & Adolescent Psychiatry, 26, 481 – 495.

Briggs-Gowan, M. J, Carter, A. S. (2006). BITSEA Brief Guide for Professionals, New Haven: CT: Yale University.

Briggs-Gowan, M. J., Carter, A. S., McCarthy, K., Augustyn, M., Caronna, E., Clark, R. (2014). Clinical validity of a brief measure of early childhood social-emotional/behavioral problems. Journal of Pediatric Psychology, 38(5), 577-87.

Briggs-Gowan, M. J., Carter, A. S., Irwin, J. R., Wachtel, K., Cicchetti, D. V. (2004). The Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment: screening for social-emotional problems and delays in competence. Journal of Pediatric Psychology, 29(2), 143-55.

Haapsamo, H., Ebeling, H., Soini, H., Joskitt, L., Larinen, K., Penninkilampi – Kerola, V., Carter, A., Moilanen, I. (2009). Screening infants with social and emotional problems: A pilot study of The Brief Infant Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA) in Northern Finland. International Journal of Circumpolar Health, 68(4), 386 – 393.

Kruzinga, I., Jansen, W., Haan, C., Ende, J., Carter, A., Raat, H., Ikeda, K. (2012). Reliability and Validity of the Dutch Version of The Brief Infant – Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA). Public Library of Science, 7(6), 38762 – 38770.

Wendland, J., Danet, M., Gacoin, E., Didane, N., Bodeau, N., Saïas, T., Le Bail, M., Cazenave, M. T., Molina, T., Puccinelli, O., Chirac, O., Medeiros, M., Gérardin, P., Cohen, D., Guédeney, A. (2014). French Version of the Brief Infant – Toddler Social and Emotional Assesment Questionaire – BITSEA. Journal of Pediatric Psychology, 39(5), 562 – 575.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html