Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Malíř Karel Myslbek (1874-1915)
Thesis title in Czech: Malíř Karel Myslbek (1874-1915)
Thesis title in English: Painter Karel Myslbek (1874-1915)
Key words: Karel Myslbek|malíř|životopis|Černý Pierot|sociální malba|Neštěstí na stavbě|grafika|kresba
English key words: Karel Myslbek|painter|biography|Black Pierot|social painting|Misfortune on the Construction Site|graphic art|drawing
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Art History (21-UDU)
Supervisor: prof. PhDr. Roman Prahl, CSc.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.02.2022
Date of assignment: 02.03.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 14.03.2022
Date and time of defence: 13.09.2023 09:00
Date of electronic submission:15.07.2023
Date of proceeded defence: 13.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: prof. PhDr. Marie Rakušanová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato diplomová práce pojednává o akademickém malíři Karlu Myslbekovi, jenž byl prvorozeným synem slavného velikána českého sochařství Josefa Václava Myslbeka. Po vzoru své otce se věnuje umělecké tvorbě, kterou lze časově vymezit od počátku 20. století až do první světové války. Bohužel nebyl tomuto malíři v současné literatuře doposud věnován dostatečný prostor, proto se má diplomová práce bude zabývat životem a tvorbou Karla Myslbeka. Zájem bude soustředěn na nové zhodnocení umělcovy tvorby v průběhu let, které budou rozděleny do jednotlivých vývojových etap: raná fáze inspirovaná českými krajináři, kde se pokusím více zaměřit na vlivy zahraničního umění s nímž se Myslbek setkává. Konkrétně se budu věnovat španělském malíři Ignaciu Zuloagy a jeho dílům, které dle dostupné literatury značně zapůsobily na Myslbekovu tvorbu. Následně bude jedna kapitola věnována stěžejnímu dílu Černému Pierotovi. Zde se pokusím obraz interpretovat a více prozkoumat dané téma pierotů a komediantů a jejich zobrazování. Nejdůležitější částí mé práce bude nové zhodnocení sociálně laděné fáze Myslbekovy tvorby. V této kapitole považuji za nejdůležitější zařazení jeho díla do tehdejší doby. Pokusím se nastínit pozadí, ve kterém Myslbek svá díla vytváří. Zároveň se zaměřím na konotace s tvorbou sousedního Německa a vlivy přicházející z Vídně. V dalších dvou kapitolách shrnu jeho tvorbu věnovanou krajinomalbě a portrétům. Poslední, závěrečná část, mé práce bude zaměřena na grafiku, které nebyla donedávna věnována dostatečná pozornost a zájem.
This diploma thesis deals with the academic painter Karel Myslbek, who was the first-born son of the famous great Czech sculptor Josef Václav Myslbek. Following the example of his father, he devoted himself to artistic creation, which can be defined in time from the beginning of the 20th century until the First World War. Unfortunately, this painter has not been given enough space in the current literature, so my thesis will focus on the life and work of Karel Myslbek. My interest will be focused on a re-evaluation of the artist's work over the years, which will be divided into different developmental stages: an early phase inspired by Czech landscape painters, where I will try to focus more on the influences of foreign art that Myslbek encountered. In particular, I will focus on the Spanish painter Ignacio Zuloaga and his works, which, according to the available literature, greatly influenced Myslbek's work. Subsequently, one chapter will be devoted to the seminal work Black Pierot. Here I will attempt to interpret the painting and explore more the given theme of pierots and comedians and their depiction. The most important part of my thesis will be a re-evaluation of the socially attuned phase of Myslbek's work. In this chapter I consider the most important to place his work in the period. I will try to outline the background in which Myslbek creates his works. At the same time I will focus on the connotations with the work of neighbouring Germany and the influences coming from Vienna. In the next two chapters I will summarize his work devoted to landscape painting and portraits. The last and final part of my thesis will focus on graphic art, which has not received enough attention and interest until recently.
References
Bendová/ Jonáková/Prahl 2014 — Eva Bendová/ Ivana Jonáková/ Roman Prahl: Na okraji davu: Umění a sociální otázka 19. století. Západočeská galerie v Plzni: Plzeň, 2014
Birnbaumová/Černá 1942 — Alžběta Birnbaumová/Věra Černá: Opuštěná paleta. F. Topič: Praha, 1942
Klíma 1925 — Jiří V. Klíma: Karel Myslbek. Palásek a Kraus: Praha, 1925
Mrázová 1974 — Marcela Mrázová: Karel Myslbek. Galerie Václava Špály: Praha, 1974
Pilař 1954 — Zdeněk Pilař: Karel Myslbek. SNKLUH: Praha, 1954
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html