Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Problémové chování dítěte v mateřské škole
Thesis title in Czech: Problémové chování dítěte v mateřské škole
Thesis title in English: Problem behavior of a child in kindergarten
Key words: mateřská škola|problémové chování|vývoj dítěte|pedagogické metody|pedagogické postupy|nežádoucí chování
English key words: kindergarten|problem behaviour|child development|pedagogocal methods|pedagogical procedures|undesirable behavoir
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.02.2022
Date of assignment: 15.02.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.03.2022
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:22.07.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cíl diplomové práce: Zmapovat, jaké jsou možnosti řešení problémového chování dítěte předškoního věku v mateřské škole a zda jsou efektivní.
Požadavky: Formulace teoretických východisek, příprava průzkumu, sběr dat, interpretace a vyhodnocení dat, formulace závěrů.
Metody: Kazuistiky a analýza dokumentů.

Diplomová práce se bude zabývat tématikou problémového chování dětí v mateřské škole. V teoretické části si přiblížíme typické projevy chování těchto dětí, jež narušují klima třídy. Definujeme si přirozená vývojová specifika dítěte v předškolním věku, a tedy i odlišení dlouhodobého nežádoucího chování. Dále pak se zaměříme na teoretické postupy při řešení potíží v rámci problémového chování dítěte (tradiční pedagogické metody z hlediska kurikulárních dokumentů, plán pedagogické podpory, využití školních poradenských zařízení) a rozsah pedagogického působení při práci s nežádoucím chováním dítěte.
Ve výzkumné části za pomoci rozhovorů s učitelkami, které ve své třídě mají dítě s problémovým chováním, budeme mapovat jejich názor a postoj k míře kompetencí pedagogů k dosažení pozitivních výsledků v potlačení projevů problémového chování dítěte či jejich úplného odstranění. Formou kvalitativní metody kazuistiky si tak popíšeme několik případů, které nám přiblíží, zda nastavené předpoklady k řešení této problematiky vyhovují či nikoli. Zda učitelky mají dostatek prostředků i podmínek pro řešení této problematiky v možnostech nastavených opatřeních a postupech. Zda jsou efektivní či selhávají a nežádoucí projevy tak přeřvávají i při docházce do základní školy. Do jaké míry mají mateřské školy podporu ve spolupráci s rodinou a s odborníky?
References
HELUS, Z., 2009. Dítě v osobnostním pojetí. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-628-5.
HUTYROVÁ, M. a kol., 2019. Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1523-3.
JEDLIČKA, R., 2017. Psychický vývoj dítěte a výchova: Jak porozumět socializačním obtížím. 1. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0096-5.
LANGMEIER, J.; KREJČÍŘOVÁ, D., 2006. Vývojová psychologie. 4. přeprac. a doplň. vyd. Praha: Grada, ISBN 80-247-1284 9.
MATĚJČEK, Z., 2013. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 3. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0519-7.
MICHALOVÁ, Z., 2012. Předškolák s problémovým chováním: projevy, prevence a možnosti ovlivnění. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0182-3.
SAGI, A., 1995. Problémové děti v mateřské škole: Výchova dětí od 3 do 8 let. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-067-7.
SHEEDYOVÁ-KURCINKOVÁ, M., 1998. Problémové dítě v rodině a ve škole. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-71-78-174-6.
SVOBODA, J., 2014. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0603-3.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html