Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Lost Media: Collecting and Archiving of Artefacts from the Digital Era
Thesis title in Czech: Ztracená média: Sběratelství a archivace artefaktů digitální éry
Thesis title in English: Lost Media: Collecting and Archiving of Artefacts from the Digital Era
Key words: Digitální artefakt|archiv|Walter Benjamin|digitalizace|gimmick|prolínačka hvězdou
English key words: Digital artefacts|archive|Walter Benjamin|digitalisation|gimmick|star wipe
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies (21-UISKNM)
Supervisor: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 11.02.2022
Date of assignment: 11.02.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 23.02.2022
Date and time of defence: 05.09.2022 09:00
Date of electronic submission:27.07.2022
Date of proceeded defence: 05.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. et Mgr. Čeněk Pýcha, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Ondřej Trhoň
Guidelines
Ačkoliv archivní teorie a praxe dospěly s příchodem digitalizace k větší inkluzivitě, objevují se nové a nové audiovizuální artefakty, které disciplína nedokáže uspokojivě zachytit. Magisterská práce se bude zabývat ztracenými, nesamozřejmými či marginalizovanými audiovizuálními objekty, jež byly důležitou součástí raně digitální éry a populární kultury, nicméně i díky nedostatečné pozornosti archivních kruhů téměř vymizely z kulturní imaginace. K vyznačenému problému přistoupíme skrze teoretický přístup, který budeme definovat jako “fetišistické sběratelství”. Pojem sběratelství, inspirovaný Walterem Benjaminem, umožní konceptuálně uchopit, jak vyřazené objekty opětovně zapojit do kulturní paměti a zároveň problematizovat normy, které přístup do kulturní paměti strukturují a ohraničují. Fetišismus coby obsedantní zaměření na zdánlivě nepodstatný detail zase dovoluje nesamozřejmé objekty vůbec vidět, zbavit artefakty nálepky zbytečnosti či diskurzivní nepřijatelnosti. V širším slova smyslu se výzkum bude opírat nejen o současnou teorii archivace audiovizuálního materiálu v neustále se proměňujícím mediálním prostředí, ale i o mediální archeologii, jež skrze detail vykresluje podobu celku.
Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
BENJAMIN, Walter, Unpacking My Library, Talk about Book Collecting. In: Hannah Arendt (ed.), Illuminations Essays and Reflections. New York: Schocken Books 2007, s. 59–68.
DERRIDA, Jacques, Specters of Marx, The State of the Debt, the Work of Mourning and the New International. New York-London: Routledge 1994.
DOANE, Mary Ann, The Indexical and the Concept of Medium Specificity. Differences 18, 2007, č. 1, s. 128–52.
FISHER, Mark, Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Zero Books 2014.
FLUECKIGER, Barbara, Material Properties of Historical Film in the Digital Age. NECSUS European Journal of Media Studies 1, 2012, č. 2, s. 135–53.
FOSSATI, Giovanna, The Archival life of Film in Transition. Amsterdam: Eye Filmmuseum / Amsterdam University Press 2018.
GALLOWAY, Alexander R., The Interface Effect. Cambridge: Polity Press 2012.
GROO, Katherine, Bad Film Histories. Ethnography and the Early Archive. Minneapolis: University of Minnesota Press 2019.
GRUSIN, Richard and SZCZEPANIAK-GILLECE, Jocelyn (eds.), Ends of Cinema. Minneapolis: University of Minnesota Press 2020.
HUHTAMO, Erkki, Elements of Screenology: Toward an Archaeology of the Screen. Navigationen - Zeitschrift für Medien- und Kulturwissenschaften 6, 2006, č.2, s. 31–64.
JIHOON Kim, Between Film, Video, and the Digital: Hybrid Moving Images in the Post-Media Age. New York: Bloomsbury 2018.
MARKS, Laura U., Touch, Sensuous Theory and Multisensory Media. Minneapolis-London: Minneapolis University Press 2002.
NOORDEGRAAF, Julia, MAÎTRE, Barbara Le, SABA, Cosetta G., HEDIGER, Vinzenz (eds.), Preserving and Exhibiting Media Art: Challenges and Perspectives. Amsterdam: Amsterdam University Press 2013.
RODOWICK, D. N., The Virtual Life of Film. Harvard, Mass.: Harvard University Press 2007.
ROSEN, Philip, Change Mummified: Cinema, Historicity, Theory. Minneapolis: University of Minnesota
Press 2001.
SMITHER, Roger (ed.), This Film Is Dangerous: A Celebration of Nitrate Film. London: FIAF 2002.
USAI, Paolo Cherchi, The Death of Cinema: History, Cultural Memory, and the Digital Dark Age. London: BFI 2001.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html