Reflexe historie v díle Marka Thera
Thesis title in Czech: | Reflexe historie v díle Marka Thera |
---|---|
Thesis title in English: | Reflection of history in the work of Mark Ther |
Key words: | MarkTher|Mark|Ther|Historie|Film |
English key words: | MarkTher|Mark|Ther|History|Cinema |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Film Studies Department (21-KFS) |
Supervisor: | doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 04.02.2022 |
Date of assignment: | 04.02.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 09.03.2022 |
Date and time of defence: | 06.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 16.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Lucie Česálková, Ph.D. |
Guidelines |
Mark Ther (9.2.1979) je výraznou osobností českého výtvarného umění a videoartu. Využívá širokého spektra uměleckého vyjádření. Studoval na Akademii výtvarných umění v Praze u Vladimíra Skrepla a Michala Bielického, kde se začal věnovat tvorbě krátkých experimentálních snímků. Je laureátem ceny Jindřicha Chalupeckého za rok 2011. Již v průběhu studia začal vytvářet umělecké filmy a paralelně se jeho výtvarná díla (fotografie, kresby, videa) objevovala na mnoha výstavách. Jeho tvorba řešímnoho témat, například otázky týkající se sudetských Němců (skrze vlastní identitu), queer cinema, historické postavy (Maria Callas, Andy Warhol), propojení současného umění s historií, nebo boření hranic mezi „nízkým“ a „vysokým“ uměním. V bakalářské práci bych se rád věnoval reflexi historie z různých úhlů pohleduv jeho filmech. Úvod věnuji osobnosti Marka Thera jako umělce. Dále budu řešit jeho vztah k historii a historickým tématům, kterým se věnuje a procházejí jeho dílem. Jeho filmy jsou na pomezí historické dokumentární fikce. Hraje si s divákem a jeho vnímáním reality a jasně daných faktů. Některé prvky filmu jako je jazyk, oblečení, nebo prostředí se snaží historicky a fakticky dodržovat. Nicméně příběh je vždy smyšlený, ale divákovi nechává prostor pro vlastní interpretaci. Důležitým prvkem je jazyk, hlavně němčina. Klade důraz na co nejpřesnější zachycení a užívání tehdejšího jazyka. Své kresby podepisuje pod pseudonymem Franz Schmelz, což byl jeho strýc, který žil v Broumově. Skutečnou postavu z historie tak nadále propojuje s přítomností, a tím vznikají nejasnosti kolem samotných kreseb. Ther dosahuje propojení autentických a zcela nepravděpodobných detailů, které vedou k neustálému znejišťování diváka. Mark sám nerad uvádí své datum narození a celkově pracuje s prezentováním historie svým osobitým způsobem. Therovy krátké „dobové“filmy stojí na pomezí mýtů a reálných historických faktů. Tím jsou těžko definovatelné a uchopitelné. Dávají prostor mnohým otázkám o samotných filmech i o událostech, které reprezentují. |
References |
Assmannová, Aleida: Prostory vzpomínání: Podoby a proměny kulturní paměti. Praha: Karolinum 2018. Erll, Astrid, Memory in Culture. UK: Palgrave Macmillan 2011. Eyerman, Ron: Memory, Trauma, and Identity. New Haven, CT, USA: Yale University, Palgrave Macmillan 2019. Klimeš, Ivan – Jiří Rak: Film a historie III. Tradice a stereotypy v historickém filmu. Film a doba 34, 1988, č. 9, s. 516-521. Macura, Vladimír: Znamení zrodu a české sny. Praha: Academia 2015. Rak, Jiří: Bývali Čechové… České historické stereotypy a mýty. Praha: H+H 1994. Řehořová, Irena: Kulturní paměť a film: Jak se měnil obraz poválečného odsunu v české filmové tvorbě. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon) 2018. Storchová, Lucie a kol.: Koncepty a dějiny: proměny pojmů v současné historické vědě. Praha: Scriptorium 2014. Svatoňová, Kateřina: 2 1/2 D aneb prostor (ve) filmu v kontextu literatury a výtvarného umění. Praha: Casablanca 2008. Svatoňová, Kateřina: Odpoutané obrazy: Archeologie českého virtuálního prostoru. Praha: Academia 2013. Vacche, Dalle, Angela: Cinema and painting: How Art Is Used in Film, Austin: University of Texas Press 1996. |