Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Stress and Coping Resources in Crisis Intervention Helpline Professionals: A Grounded Theory Approach
Thesis title in Czech: Zdroje zvládání stresu u krizových interventů telefonních linek: zakotvená teorie
Thesis title in English: Stress and Coping Resources in Crisis Intervention Helpline Professionals: A Grounded Theory Approach
Key words: telefonická krizová intervence|profesní stres|zvládání stresu|psychologický kapitál|osobnostní zdroje|sociální zdroje|zakotvená teorie
English key words: crisis intervention helpline|occupational stress|stress management|psychological capital|personal resources|social resources|grounded theory
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: doc. Mgr. Kateřina Zábrodská, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 27.01.2022
Date of assignment: 27.01.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2022
Date and time of defence: 29.05.2023 00:00
Date of electronic submission:09.04.2023
Date of proceeded defence: 29.05.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Tato diplomová práce se zaměřuje na prožívání profesního stresu u profesionálů zaměstnaných na telefonických krizových linkách. Cílem práce je vytvořit teoretický model zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání profesního stresu.
Teoretická část práce popisuje klíčové definice a teorie profesního stresu, v kontextu současné psychologie pracovního zdraví. Jsou identifikován konkrétní stresory, které ohrožují zdraví při práci u zaměstnanců v pomáhajících profesí, a to zejména u krizových interventů. Práce dále popisuje koncept zvládání stresu a diskutuje konkrétní osobní, sociální a jiné zdroje, které lze využít ke zvládání stresu spojeného s prací. Teoretickou část uzavírá přehled nejnovějších empirických studií zaměřených právě na zdroje zvládání v poradenství a krizové intervenci.
Empirická část práce využívá kvalitativní design, konkrétně přístup zakotvené teorie, k vytvoření teoretického modelu zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání pracovního stresu. Cílem teoretického modelu je identifikovat hlavní profesní stresory, zdroje zvládání, intervenující podmínky a účinky zvládání u vybraného vzorku profesionálů zaměstnaných na linkách pomoci v krizi v České republice. Data budou shromážděna pomocí polostrukturovaných rozhovorů a analyzována pomocí přístupu zakotvené teorie.

Očekává se, že výsledky přispějí k lepšímu pochopení profesního stresu u poradenských profesí v českém kontextu a přispějí k efektivnějšímu zvládání stresu v tomto profesním sektoru.

Výzkumné otázky:
1) Jaké jsou hlavní zdroje pracovního stresu u krizovaných interventů?
2) Jaké strategie zvládání krizoví interventi používají při zvládání pracovního stresu? Jaký je vnímaný efekt těchto strategií?
3) Jaké osobní, sociální a jiné zdroje vnímají krizoví interventi jako nejúčinnější?
References
Kelloway, E. K. & Cooper C. (2021). A research agenda for workplace stress and wellbeing. Elgar Research Agendas.

Lazarus, R. S. (2006). Stress and emotion: A new synthesis. Springer publishing company.

Lazarus, R. S. (2020). Psychological stress in the workplace. In Occupational stress (pp. 3-14). CRC Press.

Milovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.

Morse, J. M., Bowers, B. J., Charmaz, K., Corbin, J., Clarke, A. E., & Stern, P. N. (2016). Developing grounded theory: The second generation (Vol. 3). London: Routledge.

Pierre G. A., Le Goanvic, V., Sabbagh, O., Richoux, Ch., Weinstein, A. Dufayet, G.,Lejoyeux, M. (2020). Psychological support system for hospital workers during the covid-19 outbreak: Rapid design and implementation of the covid-psy hotline. Frontiers in Psychiatry. doi:10.3389/fpsyt.2020.00511

Rippon, D., McDonnell, A., Smith, M., McCreadie, M., & Wetherell, M. (2020). A grounded theory study on work related stress in professionals who provide health & social care for people who exhibit behaviours that challenge. PloS one, 15(2), e0229706.

Řiháček, T., Čermák, I., & Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.

Salari, N., Khazaie, H., Hosseinian-Far, A., Khaledi-Paveh, B., Kazeminia, M., Mohammadi, M.; Shohaimi, S., Daneshkhah, A., & Eskandari, S. (2020). The prevalence of stress, anxiety and depression within front-line healthcare workers caring for COVID-19 patients: a systematic review and meta-regression. Human Resources for Health, 18(1).

Strauss, A., Corbinová, J., & Ježek, S. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.


Strauss A., S. Corbin (1997). Grounded theory in practice. Thousand Oaks: Sage Publications.

Willems, R., Drossaert, C., & Vuijk, P. (2020). Impact of crisis line volunteering on mental wellbeing and the associated factors: A systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1641. https://doi.org/10.3390/ijerph17051641
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html