Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Thesis title in Czech: Současná řemeslná tvorba drobných producentů a strategie, kterými vstupují do interakcí s konzumenty jejich zboží.
Thesis title in English: Contemporary handicraft of small producers and strategies of interaction with their consumers
Key words: řemeslo|řemeslné zboží|drobný výrobce|vynalezená tradice|tradice|inovace|komodifikace tradice|terénní výzkum|zúčastněné pozorování
English key words: craft|handicrafts|small manufacturer|invented tradition|tradition|inovation|commodification of tradition|field research|participant observation
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Ethnology (21-UETN)
Supervisor: doc. PhDr. Marek Jakoubek, Ph.D., Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 22.01.2022
Date of assignment: 22.01.2022
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.01.2022
Date and time of defence: 23.06.2022 09:00
Date of electronic submission:21.04.2022
Date of proceeded defence: 23.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Výzkumná hypotéza: Drobní řemeslníci a malé firmy často vědomě ale i nevědomě používají konceptu tradice, aby je jejich zboží lépe prodávalo. Často dochází k vědomým manipulacím s konceptem tradice. Konzumenti vyhledávající lokální řemeslné zboží reagují pozitivně na výrobky a služby, které sami považují za „tradiční“ nebo se o jejich „tradičnosti“ nechali přesvědčit producenty zboží. Kooperace mezi různými výrobci je často profitabilní pro obě zúčastněné strany. Konzumenti zboží často pozitivně oceňují kooperaci producentů navzájem a oceňují nejrůznější projevy altruismu ze strany producentů. Výše zmíněná strategie zvyšuje producentům profit. Producenti, kteří se negativně vymezují vůči konkurenci bývají konzumenty penalizováni.
Metodologie: Ke sběru dat byla použita metoda dlouhodobého zúčastněného pozorování. Pozorování probíhalo ve fyzickém prostředí, kde se jednotliví řemeslníci setkávají tváří v tvář jeden s druhým ale i s konzumenty jejich zboží. Tímto prostředím jsou rozuměny zejména provozovny řemeslníku, prodejny a nejrůznější trhy a veletrhy s řemeslným zbožím jakož i prodejny, které toto zboží distribuují konzumentům. Dále pozorování probíhalo v on-line prostředí a zejména na sociálních sítích typu Facebook a Instagram ale i na prodejních portálech zprostředkovávajících prodej řemeslné tvorby nebo například na specializovaných diskuzních fórech pro řemeslníky. Kromě zúčastněného pozorování byla data sbírána také pomocí nestrukturovaných rozhovorů.
References
BOURDIEU, Pierre. Teorie jednání. Z fr. orig. přeložila Věra Dvořáková. Karolinum, 1998.
BOSTROM, Nick. Superintelligence. Dunod, 2017.
BREGMAN, Rutger. Utopia for Realists. The Correspondent, 2016.
CARVAJAL PÉREZ, Daniel, et al. Creative Heritage: Overcoming Tensions Between Innovation and Tradition in the Luxury Industry. Creativity and Innovation Management. 2020.
DOUGLAS, Mary. Purity and Danger: An Analysis of Concepts of Pollution and Taboo. Routledge, 2003.
EVANS-PRITCHARD, Deirdre. The Portal Case: Authenticity, Tourism, Tradition and the Law. Journal of American Folklore, 1987, 287–296.
EVANS-PRITCHARD, Edward Evan. Social Anthropology. Routledge, 2013.
GIDDENS, Anthony; OGROCKÁ, Jana. Unikající svět: jak globalizace mění náš život. Sociologické nakladatelství, 2000.
GOFFMAN, Erving. Všichni hrajeme divadlo. Sebeprezentace v každodenním životě. Z angl. orig. přeložila Milada McGrathová. Nakladatelství Studia Ypsilon, 1999.
GRAEBER, David. Bullshit Jobs: A Theory, UK, Allen Lane. 2018.
HARARI, Yuval Noah. 21 Lessons for the 21st Century. Random House, 2018.
HARARI, Yuval Noah. Homo Deus: A Brief History of Tomorrow. Random House, 2016.
HEJNAL, Ondřej; LUPTÁK, Ľubomír. Když výzkum, tak skrytý: Serpentinami formalizované etiky. Když výzkum, tak kvalitativní: serpentinami bádání v terénu, 2013, 133–147. In Etnologické studie 14. Masarykova univerzita a Etnologický ústav AV ČR. Editoři: Michal Pavlásek, Jana Nosková.
HOBSBAWM, Eric; RANGER, Terence (ed.). The Invention of Tradition. Cambridge University Press, 2012.
HORČÍK, Otto. Brašnářství a kůže I. příručka pro brašnáře. Živnostník, 1945.
KURZWEIL, Ray. The Singularity is Near: When Humans Transcend Biology. Penguin, 2005.
MATTHES, Erich Hatala. Cultural Appropriation without Cultural Essentialism? Social Theory and Practice, 2016, 343–366.
MAUSS, Marcel. Esej o daru, podobě a důvodech směny v archaických společnostech. Sociologické nakladatelství, 1999.
PAVIONE, Enrica; PEZZETTI, Roberta; DALL’AVA, Matteo. Emerging Competitive Strategies in the Global Luxury Industry in the Perspective of Sustainable Development: The Case of Kering Group. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 2016, 4.2: 241–261.
ROBERTS, Joanne; ARMITAGE, John. Luxury and Creativity: Exploration, Exploitation, or Preservation? Technology Innovation Management Review, 2015, 5.7: 41–49.
SILVERMAN, Carol, et al. Gypsy Music, Hybridity and Appropriation: Balkan Dilemmas of Postmodernity. Ethnologia Balkanica, 2011, 15: 15–32.
VAN GENNEP, Arnold. Přechodové rituály: systematické studium rituálů. Lidové noviny, 1997.
WALDROP, Mitchell M. Complexity: The Emerging Science at the Edge of Order and Chaos. Simon and Schuster, 1993.
TEGMARK, Max. Life 3.0: Being Human in the Age of Artificial Intelligence. Knopf, 2017.
ZUBOFF, Shoshana. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power: Barack Obama’s Books of 2019. Profile Books, 2019.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html