Potřebnost profese sociálního pedagoga na základní škole
Thesis title in Czech: | Potřebnost profese sociálního pedagoga na základní škole |
---|---|
Thesis title in English: | The need of the social pedagogue at primary school |
Key words: | sociální pedagog|základní škola|sociální práce ve škole|pedagogika|profesní role|potřebnost|důležitost role|pomoc|podpora|sociální patologie|OSPOD|komunitní vzdělávání|legislativní ukotvení|Šablony|financování|školní poradenské pracoviště |
English key words: | social pedagogue|primary school|social work at school|pedagogy|profesional role|necessity|the importance of the profession|help|support|social patology|Authority for Social and Legal Protection of Child|community education|legislative anchoring|Templates|funding|school counselling centre |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.12.2021 |
Date of assignment: | 20.12.2022 |
Administrator's approval: | approved |
Confirmed by Study dept. on: | 20.12.2022 |
Date and time of defence: | 12.06.2023 10:00 |
Date of electronic submission: | 20.04.2023 |
Date of proceeded defence: | 12.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Guidelines |
Anotace: Diplomová práce se zabývá rolí sociálního pedagoga na základních školách a pohledem spolupracujících aktérů na jeho žádanost, potřebnost a efektivitu při práci se žáky, rodinami a sociálními službami. Sociální pedagog je v této souvislosti v práci prezentován jako profesionál, který ve školním prostředí podporuje vytváření vhodných, bezpečných a vyhovujících podmínek pro všechny žáky bez rozdílu. Podporuje tedy znevýhodněné žáky či žáky projevující se patologicky a rizikově s cílem dosáhnout pro ně podmínek potřebných ke změně jejich chování. V teoretické části práce je představeno legislativní a teoretické ukotvení role sociálního pedagoga, spolupracující subjekty, ale také důvody jejich spolupráce. Pozornost je dále věnována podmínkám, jejichž splnění v kontextu školní edukace podporuje efektivitu práce sociálního pedagoga. Dále jsou zde prezentovány vzorové situace, na jejichž řešení se může pedagog podílet, čímž je jasně deklarována smysluplnost pozice sociálního pedagoga ve škole. Závěr práce je věnován empirickému šetření zaměřeného na postoje respondentů na žádanost této role, její efektivitu i důvody, proč by větší uplatňování této pozice na základních školách bylo přínosem. Obsah: ÚVOD TEORETICKÁ ČÁST 1. Předmět a cíl práce 2. Aktuální otázky základního vzdělávání v českém vzdělávacím systému 2.1 Obecné koncepční otázky základního vzdělávání 2.1.1 Legislativa a financování 2.1.2 Kontrolní orgány 3. Role nepedagogických pracovníků na základních školách 3.1 Nepedagogičtí pracovníci – výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog, speciální pedagog, sociální pedagog 3.2 Subjekty spolupracující s nepedagogickými pracovníky 4. Sociální pedagogika a profese sociálního pedagoga 4.1 Historický vývoj sociální pedagogiky 4.1.1. Sociální pedagogika ve světě 4.1.2. Sociální pedagogika v ČR 4.2 Právní rámec profese sociálního pedagoga 4.3 Charakteristika práce sociálního pedagoga a jeho kompetence 4.3.1. Rozdíl mezi prací sociálního pedagoga a prací sociálního pracovníka 4.4 Možnosti uplatnění absolventů oboru sociální pedagogika 4.5 Možnosti změn v pojetí profese sociálního pedagoga v ČR 5. Efektivita práce sociálního pedagoga 5.1Efektivita pomoci sociálního pedagoga žákům na základní škole 5.2 Spolupráce sociálního pedagoga se žáky a jejich rodiči 5.3 Spolupráce sociálního pedagoga s vedením školy 5.4 Efektivita spolupráce sociálního pedagoga s ostatními aktéry ve vzdělávání 5.5 Spolupráce sociálního pedagoga se školním poradenským pracovištěm 5.6 Potřebnost profese sociálního pedagoga EMPIRICKÁ ČÁST 6. Výzkumný design 7. Vyhodnocení výzkumného šetření 8. Shrnutí empirické části ZÁVĚR SEZNAM POUŽITÝCH ZDROJŮ PŘÍLOHY |
References |
BAKOŠOVÁ, Zlatica, 2005. Sociálna pedagogika - ako životná pomoc. Bratislava: FF UK, 220 s. ISBN 8089236006. HRADEČNÁ, Marie a kol., 1998. Vybrané problémy sociální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-718-4015-7. HRONCOVÁ, Jolana, Ingrid EMMEROVÁ a Blahoslav KRAUS, 2008. K dejinám sociálnej pedagogiky v Európe. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 212 s. ISBN 9788074140723. CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4. KLÍMA, Petr, 1993, cit. podle Blahoslav KRAUS a Věra POLÁČKOVÁ, 2001. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2. KNOTOVÁ, Dana, 2014. Úvod do sociální pedagogiky: studijní texty pro studenty oboru sociální pedagogika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 115 s. ISBN 978- 80-210-7077-6. MATOUŠEK, Oldřich, 2008. Slovník sociální práce. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-368-0. POTMĚŠILOVÁ, Petra, 2013. Sociální pedagogika v teorii a praxi. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3831-3. PROCHÁZKA, Miroslav, 2012. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 203 s. ISBN 978-80-247-3470-5. PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ, 2004. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 8021034696. SATIR, Virginia. Kniha o rodině. Praha: Institut Virginie Satirové, 1994. ISBN 80-901325-0-2. SATIR, Virginia, BANMEN, John, ed. Psychologické eseje 1963-1983. Přeložil Matěj ČERNÝ. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2016. Psyché (Triton). ISBN 978-80-7387-956-3. SATIR, Virginia a Michele BALDWIN. Terapie rodiny: krok za krokem podle Virginie Satirové. Praha: Portál, 2012. Praktická příručka (Portál). ISBN 978-80-262-0179-3. |