Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem
Thesis title in Czech: Asistent pedagoga při práci se žákem s odlišným mateřským jazykem
Thesis title in English: Teaching assistant working with student with a different native language
Key words: žák s OMJ|asistent pedagoga|třídní diverzita|inkluzivní vzdělávání
English key words: student with a different native language|teaching assistant|diversity|inclusive education
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 30.12.2021
Date of assignment: 30.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 07.03.2022
Date and time of defence: 05.09.2023 09:00
Date of electronic submission:26.07.2023
Date of proceeded defence: 05.09.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Rostoucí počty cizinců žijících na území České republiky mají za důsledek zvýšenou frekvenci příchodů žáků s odlišným mateřským jazykem do českých škol. Přítomnost v novém prostředí je mezníkem nejen pro tyto žáky, ale také pro učitele a celý třídní kolektiv. V těchto situacích je asistent pedagoga jedním ze subjektů, který je schopen žakovi zajistit adekvátní podporu při jeho vzdělávání.
Diplomová práce mapuje roli asistenta pedagoga při práci se žáky s odlišným mateřským jazykem na běžných základních školách. Cílem je přiblížit význam funkce asistenta v rámci výchovně-vzdělávacího procesu u cizojazyčných žáků.
Kvalitativní výzkum se zaměřuje na obtíže, s kterými se asistenti setkávají a jaké strategie využívají k jejich řešení. Zkoumá také míru připravenosti asistentů na příchod žáka hovořícího odlišným mateřským jazykem a kvalitu spolupráce s třídním učitelem.
References
CUMMINS, Jim. Negotiating identities: education for empowerment in a diverse society [online]. Druhé. Los Angeles: California Association for Bilingual Education, 2001. ISBN 1-889094-01-3. Dostupné z:https://www.gocabe.org/wp-content/uploads/2020/02/NegotiatingIdentitiesJimCummins.pdf
HÁJKOVÁ, Eva. Jazyková výchova dětí s odlišným mateřským jazykem v české mateřské škole. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2015. ISBN 978-80-7290-849-3.
KOPEČNÝ AT AL., Petr. Reflexe speciálních vzdělávacích potřeb v edukačním procesu. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9206-8.
LECHTA ED., Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
MOREE, Dana. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: teorie-praxe-výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html