Vliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí času
Thesis title in Czech: | Vliv zrodu kinematografie na filosofické pojetí času |
---|---|
Thesis title in English: | The birth of cinematography and it´s influence on philosophical notion of time |
Key words: | Čas|Filosofie filmu|Kinematografie|Filmový čas|Trvání|Krystal času|Štěpení času |
English key words: | Time|Philosophy of film|Cinematography|Cinematographic time|Durée|Crystal of Time|Division of time |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Philosophy and Religious Studies (21-UFAR) |
Supervisor: | prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 01.02.2022 |
Date of assignment: | 01.02.2022 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 26.04.2022 |
Date and time of defence: | 06.06.2022 10:00 |
Date of electronic submission: | 09.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 06.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Ondřej Švec, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Marek Kettner |
Guidelines |
Čas byl a zůstává jedním z nejstěžejnějších témat filosofie. Myslitelé všech dob i národností přicházeli s novými definicemi. Ale ať už je čas pohybem, rozpětím duše nebo vědomým plynutím, příchod filmu těmito definicemi otřásl. Film nám představuje situace probíhající jakoby v jiném světě, v němž postavy najednou skáčou ze současnosti do minulosti během zlomku sekundy, kde se události několika let vejdou do několika desítek minut a kde se čas podle všeho nepodřizuje žádným pravidlům. Je tomu ale skutečně tak? V této práci bude mým cílem prozkoumat, jak přistupuje k problému času v kinematografii filosofie a do jaké míry a v čem se její pojetí kinematografického času liší od pojetí času obecně. Budu se opírat převážně o pojetí času Henriho Bergsona a jeho aplikaci na film u Gillese Deleuze. |
References |
BERGSON, Henri, Čas a svoboda: o bezprostředních datech vědomí, přeložili Boris Valentinovič Jakovenko, Miroslav Pauza, Filosofia, Praha, 1994.
BERGSON, Henri, Hmota a paměť: esej o vztahu těla k duchu. přel. Alan BEGUIVIN, Oikoymenh, Praha, 2003. BERGSON, Henri, Vývoj tvořivý, přeložili František Žákavec, Ferdinand Pelikán, Laichter, Praha, 1919. DELEUZE, Gilles, Film. 1, Obraz – pohyb, přeložili Jiří Dědeček, Jan Lukeš, Přemysl Maydl, Národní filmový archiv, Praha, 2000. DELEUZE, Gilles, Film. 2, Obraz-čas, přeložili Vlastimil Zuska, Čestmír Pelikán, Národní filmový archiv, Praha, 2006. DOANE, Mary Ann, Zrození kinematografického času: modernita, nahodilost, archiv, přel. Miroslav Petříček, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, Praha, 2021. |