Kórejské tieňové vzdelávanie – štúdia vplyvu hagwonov na životy mladých Kórejcov
Thesis title in thesis language (Slovak): | Kórejské tieňové vzdelávanie – štúdia vplyvu hagwonov na životy mladých Kórejcov |
---|---|
Thesis title in Czech: | Korejské stínové vzdělávání – studie vlivu hagwonů na životy mladých Korejců |
Thesis title in English: | Korean shadow education – a study of the impact of hagwons on the lives of young Koreans |
Key words: | tieňové vzdelávanie|hagwon|Kórejské vzdelávanie|Korejská republika |
English key words: | shadow education|Korean education|hagwon|Republic of Korea |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | slovenština |
Department: | Institute of Asian Studies (21-UAS) |
Supervisor: | Mgr. Karolína Šamánková |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 18.12.2021 |
Date of assignment: | 18.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.01.2022 |
Date and time of defence: | 05.09.2022 10:00 |
Date of electronic submission: | 13.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 05.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Vladislava Mazaná, Ph.D. |
Guidelines |
Studentka se ve své bakalářské práci zaměří na jihokorejské hagwony, soukromé vzdělávací akademie, a jejich vliv na životy mladých Korejců. Hagwony jsou neoficiální, ale nedílnou součástí vzdělávacího systému Korejské republiky. Soukromé doplňkové vzdělávání, označované také jako stínové vzdělávání, se stalo v druhé polovině 20. století klíčovým pro úspěšné splnění zkoušky všeobecných předpokladů pro nástup na vysokou školu. Studentka ve své práci představí historický vývoj hagwonů po roce 1945 a jejich druhy, dále představí společenskou problematiku, která se s nákladnými akademiemi pojí. V klíčové části práce představí výsledky vlastního dotazníkového šetření zaměřeného na studenty středních a vysokých škol a jejich vnímání přínosnosti nebo naopak problematičnosti soukromého vzdělávání pro ně samé i jejich rodinu. Hlavním cílem dotazníků je zjistit, nakolik korejští studenti vnímají hagwony jako nezbytnost, jak je ovlivňují po psychické stránce a jak vnímají jejich přínosnost pro budoucí (příp. současné) studium na vysoké škole a povolání. Při zpracovávání bakalářské práce bude studentka postupovat v následujících krocích: a) určí rozsah zkoumaného tématu a metodologické postupy, položí si konkrétní výzkumné otázky, b) na tomto základě vystaví dotazník v korejském jazyce a distribuuje jej mezi korejské studenty středních a vysokých škol pomocí online nástrojů, c) v první části práce popíše historický vývoj hagwonů po roce 1945, současný stav a společenskou problematiku spojenou s hagwony, d) v klíčové části práce představí metody svého dotazníkového šetření, výsledky podrobí statistické analýze a představí výsledky svého výzkumu. |
References |
Prameny: Reporty a archívy Ministerstva školství Korejské republiky (dostupné na oficiálním webu ministerstvawww.moe.go.kr) Statistické údaje oficiální Korejské statistické informační služby KOSIS (dostupné na webu www.kosis.kr.) Dotazníkové šetření zaměřené na současné středoškolské a vysokoškolské studenty Literatura: Beach, J.M. Children Dying Inside: A Critical Analysis of Education in South Korea. West by Southwest Press, 2011. Dostupné z: DOI: 10.13140/2.1.4563.3600. BYUN, Soo-yong, Evan SCHOFER a Kyung-keun KIM. Revisiting the Role of Cultural Capital in East Asian Educational Systems: The Case of South Korea. Sociology of Education, 2012, 85(3), s. 219-239. ISSN 00380407. I, Čong-džä a Čang Hjo-min. Sagjojuk täčchäkui juhjonge kwanhan punsokčok jongu [Analytická štúdia o typoch opatrení pre súkromné vzdelávanie.]. Asia kjojuk jongu. 2008, 9(4), s. 173-200. I, Sam-Ho. Sagjojuk tchudžaui juingwa häsopangan: Irončok čopgun [Rozvoj a riešenie investícií do súkromného vzdelávania: teoretický prístup]. Ungjong kjongdže, 2013, 15(1), s. 147-186. ISSN : 1229-5426. KIM, Sun-Nam. Sagjojuk čindan mit täčchäk (I): wonin mundže čindan mit čonghap täčchäk [Diagnostika a protiopatrenia pre súkromné vzdelanie (I): Diagnostika príčin a problémov a komplexné protiopatrenia]. Hanguk kjojuk käbalwon. 2010, ISBN: 978-89-6113-646-4 93370. KIM,Young-Chun. Shadow Education and the Curriculum and Culture of Schooling in South Korea. New York: Palgrave Macmillan, 2016. Curriculum Studies Worldwide series, ISBN: 978-1-137-51324-3 (eBook). DOI 10.1057/978-1-137-51324-3 LEE, Chong, Yong KIM a Soo-yong BYUN. The rise of Korean education from the ashes of the Korean War. Prospects, 2012, 42(3), s. 303-318. ISSN 00331538. PÄK, U-Džong a Čchö Čong-dok. Sisutchem sagorul tchonghan sagjojuk pigjonggam čongčchäk pchjongga: No Mu-hjon čongbuwa I Mjong-bak čongburul čungsimuro [Hodnotenie politiky znižovania nákladov na súkromné vzdelávanie prostredníctvom systémového myslenia: Zameranie na vlády Ro Mu-hjon a I Mjong -bak]. Hanguk sisutchem dainämiksu jongu. 2011, 12(4), s. 5-34. PARK, Hyunjoon, Soo-yong BYUN a Kyung-keun KIM. Parental Involvement and Students' Cognitive Outcomes in Korea: Focusing on Private Tutoring. Sociology of Education, 2011, 84(1), s. 3-22. ISSN 00380407. SETH, Michael J. Education fever: society, politics, and the pursuit of schooling in South Korea. Honolulu: University of Hawai'i Press, 2002. Hawai'i studies on Korea. ISBN: 0824825349. Yoon, Kaeunghun. The Change and Structure of Korean Education Policy in History. Italian Journal of Sociology of Education, 2014, 6(2), s. 173-200. Dostupné z: http://www.ijse.eu/wpcontent/uploads/2014/06/2014_2_8.pdf |