Il teatro futurista italiano e il teatro d'avanguardia ceco: confluenze e influenze
Thesis title in thesis language (Italian): | Il teatro futurista italiano e il teatro d'avanguardia ceco: confluenze e influenze |
---|---|
Thesis title in Czech: | Italské futuristické divadlo a česká divadelní avantgarda: souběhy a vlivy |
Thesis title in English: | The Italian futurist theater and the Czech avant-garde theater: confluences and influences |
Key words: | teatro futurista italiano|futurismo|avanguardia|teatro d'avanguardia ceco|confluenze|influenze |
English key words: | the Italian futurist theater|futurism|avant-garde|the Czech avant-garde theater|confluences|influences |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | italština |
Department: | Institute of Romance Studies (21-URS) |
Supervisor: | Mgr. Chiara Mengozzi, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 16.12.2021 |
Date of assignment: | 16.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 22.02.2022 |
Date and time of defence: | 13.06.2022 13:30 |
Date of electronic submission: | 16.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Magdalena Žáčková, Ph.D. |
Guidelines |
IT: La tesi si concentra sulle innovazioni introdotte dai futuristi italiani nella teoria e pratica del teatro e sulle influenze dirette o indirette che hanno esercitato sul teatro di avanguardia ceco. Dopo aver presentato il movimento italiano, attraverso i manifesti futuristi e le opere principali del gruppo, mi concentrerò sull’ambiente teatrale ceco e cercherò di individuare analogie, differenze, influenze e confluenze tra l’avanguardia italiana e la produzione ceca, per esempio con il gruppo Devětsil, Ferenc Futurista, il "Teatro liberato" di Voskovec e Werich di Praga, "D" e, più tardi, con il "Teatro Dada" di E. F. Burian.
ČJ: Bakalářská práce se soustředí na inovace zavedené italskými futuristy v teorii a praxi divadla a na jejich přímé či nepřímé vlivy na české avantgardní divadlo. Po představení italského hnutí, prostřednictvím futuristických manifestů a hlavních děl skupiny, se zaměřím na české divadelní prostředí a pokusím se identifikovat podobnosti, rozdíly, vlivy a souběhy mezi italskou avantgardou a českou uměleckou produkcí, např. Devětsilu, pražského Osvobozeného divadla Voskovce a Wericha, "Déčka" a později "Divadla Dada" E. F. Buriana. EN: The bachelor's thesis is focused on the innovations introduced by the Italian futurists in the theory and practice of theater and on the direct or indirect influences they have exerted on the Czech avant-garde theater. After presenting the Italian movement, through the futuristic manifestos and the main works of the group, I will focus on the Czech theatrical environment and try to identify analogies, differences, influences and confluences between the Italian avant-garde and the Czech production, for example with the group Devětsil, Ferenc Futurista, Prague "Liberated Theater" of Voskovec and Werich, "D" and, later, "Dada Theater" of E. F. Burian. |
References |
"Manifesto del futurismo" (F. T. Marinetti, 1909)
"Il Teatro di varietà" (F. T. Marinetti, 1913), "Il Teatro futurista sintetico" (F. T. Marinetti, Emilio Settimelli, Bruno Corra, 1915), "Il Teatro della sorpresa" (F. T. Marinetti, Francesco Cangiullo, 1921) "Il Tamburo di fuoco" / "Ohnivý buben" (F. T. Marinetti, Nakladatelství Obelisk, 1922) "Theater of the avant-garde, 1890-1950" (Yale University Press, 2015) "F. T. M. = Futurismus" (Kateřina Hloušková, B&P Publishing, 2018) "Le avanguardie artistiche del Novecento" (Mario de Micheli, 1976) / "Umělecké avantgardy dvacátého století" (český překlad: Vladimír Mikeš) "Meziválečná avantgarda a Osvobozené divadlo" (Jaromír Pelc, Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1981) "Divadelní avantgarda" (Antonín Matěj Píša, Divadelní ústav, 1978) "K dějinám české divadelní avantgardy" (Milan Obst, Nakladatelství Československé akademie věd, 1962) |