Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Deception techniques in data visualization
Thesis title in Czech: Klamavé techniky při vizualizacích dat
Thesis title in English: Deception techniques in data visualization
Key words: Vizualizace dat|Klamavé techniky|Intervence|Vizuální gramotnost|Klamání
English key words: Data visualization|Deceptive visualization techniques|Intervention|Visual literacy|Deception
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 14.12.2021
Date of assignment: 14.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 04.02.2022
Date and time of defence: 01.09.2022 00:00
Date of electronic submission:26.07.2022
Date of proceeded defence: 01.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je prozkoumat studie zabývající se výzkumem porozumění vizualizací s důrazem na použití klamavých technik (např. zkrácení osy grafu pro zmenšení rozdílu mezi skupinami). V práci budou navrhnuty intervence, které by mohly snížit efekt těchto klamavých technik, které budou ověřeny v experimentu.

Obsahem literárně přehledové části bude zjištění studií zabývající se studiem vizualizací z pohledu kognitivní psychologie a behaviorální ekonomie. Zejména bude kladen důraz na možné interpretační chyby vizualizací.
V empirické části bude popsán experiment, který bude testovat rozdíly v porozumění grafů pro jednotlivé intervence. Přínosem práce bude jednak představení tématu v českém kontextu. V dnešní post-faktické době je klíčové, aby se stalo součástí výukových sylabů nejen kritické myšlení, ale i základy správné interpretace grafů.
Poznatky z této práce mohou být využity k přípravě lepších vzdělávacích kurzů statistiky či kritického myšlení. Zároveň může osvětlit, zda je možné varovat čtenáře medií před možnou dezinterpretací grafů.
References
Lauer, C., & O'Brien, S. (2020). How People Are Influenced by Deceptive Tactics in Everyday Charts and Graphs. IEEE Transactions on Professional Communication, 63(4), 327-340.

Rensink, R. A. (2021). Visualization as a stimulus domain for vision science. Journal of Vision, 21(8), 3-3.

Yuan, L., Haroz, S., & Franconeri, S. (2019). Perceptual proxies for extracting averages in data visualizations. Psychonomic bulletin & review, 26(2), 669-676.


Healey, C., & Enns, J. (2011). Attention and visual memory in visualization and computer graphics. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 18(7), 1170-1188.

Halford, G. S., Baker, R., McCredden, J. E., & Bain, J. D. (2005). How many variables can humans process?. Psychological science, 16(1), 70-76.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html