Deception techniques in data visualization
Thesis title in Czech: | Klamavé techniky při vizualizacích dat |
---|---|
Thesis title in English: | Deception techniques in data visualization |
Key words: | Vizualizace dat|Klamavé techniky|Intervence|Vizuální gramotnost|Klamání |
English key words: | Data visualization|Deceptive visualization techniques|Intervention|Visual literacy|Deception |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | angličtina |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 14.12.2021 |
Date of assignment: | 14.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 04.02.2022 |
Date and time of defence: | 01.09.2022 00:00 |
Date of electronic submission: | 26.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 01.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je prozkoumat studie zabývající se výzkumem porozumění vizualizací s důrazem na použití klamavých technik (např. zkrácení osy grafu pro zmenšení rozdílu mezi skupinami). V práci budou navrhnuty intervence, které by mohly snížit efekt těchto klamavých technik, které budou ověřeny v experimentu.
Obsahem literárně přehledové části bude zjištění studií zabývající se studiem vizualizací z pohledu kognitivní psychologie a behaviorální ekonomie. Zejména bude kladen důraz na možné interpretační chyby vizualizací. V empirické části bude popsán experiment, který bude testovat rozdíly v porozumění grafů pro jednotlivé intervence. Přínosem práce bude jednak představení tématu v českém kontextu. V dnešní post-faktické době je klíčové, aby se stalo součástí výukových sylabů nejen kritické myšlení, ale i základy správné interpretace grafů. Poznatky z této práce mohou být využity k přípravě lepších vzdělávacích kurzů statistiky či kritického myšlení. Zároveň může osvětlit, zda je možné varovat čtenáře medií před možnou dezinterpretací grafů. |
References |
Lauer, C., & O'Brien, S. (2020). How People Are Influenced by Deceptive Tactics in Everyday Charts and Graphs. IEEE Transactions on Professional Communication, 63(4), 327-340.
Rensink, R. A. (2021). Visualization as a stimulus domain for vision science. Journal of Vision, 21(8), 3-3. Yuan, L., Haroz, S., & Franconeri, S. (2019). Perceptual proxies for extracting averages in data visualizations. Psychonomic bulletin & review, 26(2), 669-676. Healey, C., & Enns, J. (2011). Attention and visual memory in visualization and computer graphics. IEEE transactions on visualization and computer graphics, 18(7), 1170-1188. Halford, G. S., Baker, R., McCredden, J. E., & Bain, J. D. (2005). How many variables can humans process?. Psychological science, 16(1), 70-76. |