Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Motivace učitelů základních a středních škol k dalšímu profesnímu vzdělávání v závislosti na jejich pracovní spokojenosti
Thesis title in Czech: Motivace učitelů základních a středních škol k dalšímu profesnímu vzdělávání v závislosti na jejich pracovní spokojenosti
Thesis title in English: Motivation of Elementary and High School Teachers for Further Vocational Education according to their Job Satisfaction
Key words: motivace|pracovní spokojenost|profese učitele|další profesní vzdělávání|škola
English key words: motivation|job satisfaction|teaching profession|further vocational education|school
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Adult Education and Personnel Management (21-KANPR)
Supervisor: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 09.12.2021
Date of assignment: 09.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.05.2022
Date and time of defence: 15.06.2022 09:30
Date of electronic submission:07.05.2022
Date of proceeded defence: 15.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat motivací učitelů základních a středních škol k dalšímu profesnímu vzdělávání a tím, do jaké míry souvisí tato motivace s jejich pracovní spokojeností. Práce si klade za cíl identifikovat, jaká je pracovní spokojenost učitelů základních a středních škol v České republice a jak koreluje s jejich motivací k dalšímu profesnímu vzdělávání. Práce se konkrétně bude zaměřovat na motivaci učitelů k dobrovolné účasti na aktivitách dalšího profesního vzdělávání, to znamená nikoliv na motivaci k účasti na kurzech normativních a nařízených zaměstnavatelem, ale na osobní motivaci spočívající v individuálním vyhledávání aktivit dalšího profesního vzdělávání. Pozornost bude nejprve věnována vymezení profese učitele. Nejdříve se práce zaměří na obecná specifika, následně na konkrétní údaje týkající se učitelů základních a středních škol v České republice. Dále se práce bude v kontextu učitelské profese zabývat oblastmi motivace, pracovní spokojenosti a dalšího profesního vzdělávání. Práce také představí dosavadní výzkumy v oblasti učitelské práce týkající se participace učitelů na dalším profesním vzdělávání, jejich motivace k tomuto druhu vzdělávání a pracovní spokojenosti učitelů. Dále se práce bude věnovat otázce souvislosti pracovní spokojenosti a motivace k dalšímu profesnímu vzdělávání. Součástí práce bude kvantitativní empirické šetření realizované ve vybraných základních a středních školách v Praze. Vzorek škol bude zvolen náhodným výběrem. Cílem šetření bude analyzovat pracovní spokojenost a motivaci učitelů působících na vybraných základních a středních školách v Praze k dobrovolným aktivitám dalšího profesního vzdělávání a ověřit předpokládanou souvislost mezi těmito oblastmi. Předpokládaný počet respondentů kvantitativního empirického šetření je cca 100.

Předběžná struktura práce:

1 Vymezení profese učitele se zaměřením na učitele základních a středních škol
1.1 Charakteristiky práce učitelů
1.2 Profese učitele v České republice
2 Motivace učitelů k práci a ke vzdělávání
2.1 Teorie pracovní motivace
2.2 Motivace učitelů k dalšímu profesnímu vzdělávání
3 Pracovní spokojenost učitelů
3.1 Jednofaktorová a dvoufaktorová teorie pracovní spokojenosti
3.2 Faktory ovlivňující pracovní spokojenost učitelů
4 Další profesní vzdělávání učitelů a rozlišení souvisejících druhů
4.1 Charakteristiky další profesního vzdělávání učitelů
4.2 Druhy dalšího profesního vzdělání učitelů
4.3 Účast učitelů působících na základních a středních školách v České republice na dalším profesním vzdělávání
5 Souvislost pracovní spokojenosti a motivace k dalšímu profesnímu vzdělávání se zaměřením na učitelskou profesi
6 Empirické šetření: Analýza souvislosti pracovní spokojenosti a motivace učitelů působících na vybraných základních a středních školách v Praze k dobrovolné účasti na aktivitách dalšího profesního vzdělávání
References
ADAMEC, Petr. Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika. 2019, 69(2) s. 165–184. ISSN 0031-3815. Dostupné z:https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1339/1154

BOUDOVÁ, Simona, Vít ŠŤASTNÝ a Josef BASL. Mezinárodní šetření TALIS 2018: národní zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2019. [vid. 2021-28-11]. ISBN 978-80-88087-22-9. Dostupné z:Narodni-zprava-z-setreni-TALIS-2018_web.pdf (csicr.cz).

ENSOUR, Waed, Dia ZEGLAT, Fayiz SHRAFAT. Impact of job satisfaction on training motivation. Problems and Perspectives in Management. 2018, 16(3), s. 337–355.
ISSN 1810-5467. Dostupné z:https://www.businessperspectives.org/index.php/journals?controller=pdfview&task=download&item_id=10825

KAŠPAROVÁ, Vendula et al. Mezinárodní šetření TALIS 2013: Analytická zpráva [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2015. [vid. 2021-21-03]. ISBN neuvedeno. Dostupné z:https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/TALIS_2013_analyticka-zprava.pdf

KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů základních a středních škol jako prostředek transformace českého školství. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7290-148-6.

LAZAROVÁ, Bohumíra. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315–114-6.

LAZAROVÁ, Bohumíra. O práci zkušených učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-206-2.

MASLOW, Abraham H. Motivation and personality. New York: Harper & Row, 1970. ISBN neuvedeno.

NAKONEČNÝ, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha: Management Press, 1992. ISBN 80-85603-01-2.

ŘEHULKA, Evžen a Oliva ŘEHULKOVÁ. Učitelé a zdraví 1. Brno: Křepela, 1998. ISBN 80–902653-0-8.

URBAN, Jan. Motivace a odměňování pracovníků Co musíte vědět, abyste ze svých spolupracovníků dostali to nejlepší. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-9599-2.

VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html