Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Thesis title in Czech: | Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE |
---|---|
Thesis title in English: | Social skills in emerging adulthood in connection with ACE |
Key words: | sociální dovednosti|vynořující se dospělost|adverzní dětské zkušenosti|inventář sociálních dovedností |
English key words: | social skills|emerging adulthood|adverse childhood experience|social skills inventory |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.12.2021 |
Date of assignment: | 07.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 13.04.2022 |
Date and time of defence: | 15.06.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.04.2023 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Petra Šustová |
Guidelines |
Cílem této bakalářské práce je přispět ke zlepšení metrické kvality dotazníků používaných v českém prostředí. Konkrétně budu v práci testovat faktorovou strukturu dotazníku Social skills Inventory (Riggio & Carney, 2007) a budu se snažit o vytvoření kratší verze pro snazší využití v rámci testových baterií. Dotazník se v ČR využívá, ale jeho faktorová struktura dosud ověřená nebyla. Výzkumy se tedy opírají o původní studii provedenou na americké populaci, což může působit metodologické chyby a nepřesnosti. Sociální dovednosti zkoumám ve vynořující se dospělosti především proto, že je to období plné životních změn jako např. odchod z domova rodičů, výběr vysoké školy, prvního zaměstnání apod. Při těchto náročných životních rozhodnutí hrají sociální dovednosti klíčovou roli. V rámci návrhu pak zohledňuji klinickou populaci, konkrétně lidi, kteří si prošli adversními dětskými zkušenostmi (adverse childhood experience, zkráceně ACE). Navrhuji otestovat faktorovu strukturu dotazníku také na této populaci. V literárně přehledové části tedy popíšu vynořující se dospělost jako vývojové období, problematiku sociálních dovedností a charakteristiku lidí s ACE. Ve výzkumné části je pak testována faktorová struktura SSI, vytvářena kratší verze navrhován další postup. |
References |
Abrahams, L., Pancorbo, G., Primi, R., Santos, D., Kyllonen, P., John, O. P., & De Fruyt, F. (2019). Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts. Psychological Assessment, 31(4), 460. Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469. Arnett, J. J. (2018). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach (6th ed.). Pearson. Riggio, R. E., & Carney, D. R. (2007). Social Skills Inventory Manual. Czech version. Překlad Lenka Krejčová. Menlo Park, CA: Mind Garden |