Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Thesis title in Czech: Sociální dovednosti ve vynořující se dospělosti v souvislosti s ACE
Thesis title in English: Social skills in emerging adulthood in connection with ACE
Key words: sociální dovednosti|vynořující se dospělost|adverzní dětské zkušenosti|inventář sociálních dovedností
English key words: social skills|emerging adulthood|adverse childhood experience|social skills inventory
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.12.2021
Date of assignment: 07.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 13.04.2022
Date and time of defence: 15.06.2023 00:00
Date of electronic submission:24.04.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Petra Šustová
 
 
 
Guidelines
Cílem této bakalářské práce je přispět ke zlepšení metrické kvality dotazníků používaných v českém prostředí. Konkrétně budu v práci testovat faktorovou strukturu dotazníku Social skills Inventory (Riggio & Carney, 2007) a budu se snažit o vytvoření kratší verze pro snazší využití v rámci testových baterií. Dotazník se v ČR využívá, ale jeho faktorová struktura dosud ověřená nebyla. Výzkumy se tedy opírají o původní studii provedenou na americké populaci, což může působit metodologické chyby a nepřesnosti. Sociální dovednosti zkoumám ve vynořující se dospělosti především proto, že je to období plné životních změn jako např. odchod z domova rodičů, výběr vysoké školy, prvního zaměstnání apod. Při těchto náročných životních rozhodnutí hrají sociální dovednosti klíčovou roli.

V rámci návrhu pak zohledňuji klinickou populaci, konkrétně lidi, kteří si prošli adversními dětskými zkušenostmi (adverse childhood experience, zkráceně ACE). Navrhuji otestovat faktorovu strukturu dotazníku také na této populaci. V literárně přehledové části tedy popíšu vynořující se dospělost jako vývojové období, problematiku sociálních dovedností a charakteristiku lidí s ACE. Ve výzkumné části je pak testována faktorová struktura SSI, vytvářena kratší verze navrhován další postup.
References
Abrahams, L., Pancorbo, G., Primi, R., Santos, D., Kyllonen, P., John, O. P., & De Fruyt, F. (2019). Social-emotional skill assessment in children and adolescents: Advances and challenges in personality, clinical, and educational contexts. Psychological Assessment, 31(4), 460.
Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.
Arnett, J. J. (2018). Adolescence and Emerging Adulthood: A Cultural Approach (6th ed.). Pearson.
Riggio, R. E., & Carney, D. R. (2007). Social Skills Inventory Manual. Czech version. Překlad Lenka Krejčová. Menlo Park, CA: Mind Garden
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html