Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Mélos a opsis. Zvuková a vizuální stránka poezie Zbyňka Hejdy
Thesis title in Czech: Mélos a opsis. Zvuková a vizuální stránka poezie Zbyňka Hejdy
Thesis title in English: Melos and opsis. Acoustic and visual aspects of Zbyněk Hejda’s poetry
Key words: mélos|opsis|Zbyněk Hejda|zvuková stránka|vizuální stránka
English key words: melos|opsis|Zbyněk Hejda|sound aspects|visual aspects
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Czech and Comparative Literature (21-UCLK)
Supervisor: Mgr. Josef Šebek, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.12.2021
Date of assignment: 07.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.01.2022
Date and time of defence: 13.06.2022 09:00
Date of electronic submission:09.05.2022
Date of proceeded defence: 13.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. Mgr. Josef Hrdlička, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce se bude zabývat pojmy mélos a opsis, tedy vzájemným vztahem zvukové a vizuální stránky lyrické poezie, a jejich praktickou aplikací při interpretaci básní Zbyňka Hejdy. V první části se soustředím na teoretické vymezení obou pojmů. Vyjdu především z pojetí Northropa Frye a Jonathana Cullera, kteří pojmy využili k vytyčení hranic mezi lyrikou, hudbou a výtvarným uměním. Hraničním příkladem na straně mélu je jednak „žvatlání“, při kterém převládá zvuková stránka básně nad významovou (specifickým příkladem jsou zaklínadla), jednak evokování konkrétních zvuků, například lidské řeči. Na straně opsis se jedná jednak o „čmárání“, tedy vytváření textových obrazů, jednak o reprezentace výjevů či konkrétních předmětů (specifickým příkladem je hádanka). V návaznosti na to se budu zabývat vztahem zvuku a obrazu k rituálním a fikčním aspektům lyriky. Ve druhé části práce se soustředím na zvukovou a obrazovou stránku básní Zbyňka Hejdy ze sbírek Všechna slast, A tady všude muziky je plno a Blízkosti smrti. Zaměřím se na specifičnost rytmu a rýmu, využití opakování či zaumného jazyka, a tedy blízkost k zaklínadlu, a dále na obraznost a vztah ke konkrétním předmětům, jaký lze sledovat u hádanek.
References
CULLER, Jonathan: Teorie lyriky, přel. M. Pokorný (Praha: Nakladatelství Karolinum, 2020), 460 s.
ČERVENKA, Miroslav et al.: Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz: poetika literárního díla 20. století (Praha: Torst, 2002.) 586 s.
DENHAM, Robert D.: Northrop Frye & Critical Method [online], Library of Congress, 2010, dostupné z: https://macblog.mcmaster.ca/fryeblog/critical-method/preface.html
FRYE, Northrop: Anatomie kritiky, přel. S. Ficová (Brno: Host, 2003), 440 s.
FRYE, Northrop: Charms and riddles, in N.F.,The critical path and other writings on critical theory, 1963-1975, eds. J. O‘Grady, E. Kushner (Toronto: University of Toronto Press, 2009), s. 369–390.
HEJDA, Zbyněk: Básně, ed. A. Petruželka (Praha: Triáda 2013), 255 s.
HRDLIČKA, Josef: Cullerova Teorie a problémy lyriky, in Česká literatura 66, r. 2018, č. 3, s. 423–437.
JIRÁČEK, Pavel: Rytmus a smysl v lyrice, in Česká literatura 55, r. 2007, č. 3, s. 301–342.
KUBÍNOVÁ, Marie: Časoprostor lyriky (Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2020, 116 s.
PERLOFF, Marjorie, DWORKIN, Craig, eds.: The sound of poetry, the poetry of sound (Chicago, Londýn: The University of Chicago Press, 2009), 344 s.
TIFFANY, Daniel: Lyric Substance: On Riddles, Materialism, and Poetic Obscurity, in Critical Inquiry 28, r. 2001, č. 1, s. 72–96.
TRÁVNÍČEK, Jiří: Poezie poslední možnosti (Praha: Torst, 1996), s. 132–149.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html