Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Voces Magicae in Earlier Mesopotamian Incantation Tradition: Poetics, Function and Sitz im Leben
Thesis title in Czech: Voces magicae ve starší mezopotámské inkantační tradici: Poetika, funkce a Sitz im Leben
Thesis title in English: Voces Magicae in Earlier Mesopotamian Incantation Tradition: Poetics, Function and Sitz im Leben
Key words: zaříkání|voces magicae|abrakadabra|rituální jazyková nesrozumitelnost|mezopotámská magie|starobabylonské období|raná Mezopotámie
English key words: incantations|voces magicae|abracadabra|ritual linguistic opacity|Mesopotamian magic|Old Babylonian period|early Mesopotamia
Academic year of topic announcement: 2020/2021
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Czech Institute of Egyptology (21-CEGU)
Supervisor: doc. Dalibor Antalík, Dr.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.12.2021
Date of assignment: 07.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 12.05.2022
Date and time of defence: 15.06.2022 09:00
Date of electronic submission:12.05.2022
Date of proceeded defence: 15.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Dr. Klaus Wagensonner
 
 
 
Award:Thesis was put forward for an award
Guidelines
Přestože pasáže či celé texty bez jasného lexikálního významu (či v pro Mezopotámce těžko srozumitelných jazycích) představují stálou součást mezopotamské inkantační tradice od nejstarších, raně dynastických dob až po 1. tisíciletí př. n. l., komplexní pojednání zahrnující všechny typy pro Mezopotámce nesrozumitelných nápisů (nazývaných asyriology nejčastěji jako „Abrakadabra“, „Mumbo-Jumbo“ či voces magicae, popř. jako „cizojazyčné“ při zdůraznění jejich většinou těžko plně prokazatelného původu v jistém cizím jazyce) a zkoumající všechny relevantní aspekty tohoto fenoménu zatím nebylo podniknuto. Má diplomová práce se tak pokusí podstoupit první krok k tomuto úkolu, a to podniknout komplexní analýzu „Abrakadabra“ v korpusu sumerských i akkadských zaříkání od raně dynastických dob po dobu starobabylonskou (tj. v době před kanonizací magických textů). Vzhledem k faktu, že před-kanonická zaříkání kompletně psaná v „Mumbo-Jumbo“ podávají minimum informací k určení jejich Sitz im Leben v mezopotámské magické tradici, se práce soustředí pouze na voces magicae pasáže v jinak srozumitelných inkantacích, a kompletně nesrozumitelná zaříkání tak budou zohledněna pouze pro osvětlení analýzy těchto pasáží a z této analýzy vyplývajících implikací pro „Abrakadabra“ literaturu v její celistvosti.
Po základním vytyčení si korpusu sumerských i akkadských inkantací s voces magicae pasážemi a popisu jejich datace, provenience, jazyka a fyzických parametrů jejich textového nosiče pak v práci budu sledovat celkový obsah textů s voces magicae a strukturální pozice voces magicae vůči jiným kompozičním elementům zaříkání pro určení funkce nesrozumitelné magické řeči v konceptuálním světě rané mezopotámské magie. V práci se dále zaměřím na poetické aspekty zaříkání s voces magicae a vztah těchto textů vůči jiným žánrům a druhům klínopisného písemnictví pro určení pozice magické nesrozumitelnosti v literárním prostředí rané Mezopotámie. Diskuse sociálně-rituálního kontextu a orality/textuality „Abrakadabra“ pasáží (zohledňující jak asyriologické, tak sémiotické a antropologické studie magické řeči a textu) pak začlení magickou nesrozumitelnost do žitého světa raných Mezopotámců coby ukazatel posvátné a exotické jinakosti.
References
Primární prameny:
· Böhl, F. M. Th. (1934). Mededeelingen uit de Leidsche verzamling van Spijkerschrift-Inscripties (MLVS), II. Oorkonden uit de periode van 2000-1200 v. Chr. Amsterdam: Uitgave van de N. V. noord-hollandische uitgevers maatschappij.
· Cavigneaux, A., & Al-Rawi, F. (1994). Charmes de Sippar et de Nippur. In H. Gasche, M. Tanret, C. Janssen, & A. Degraeve (Eds.), Cinquante-deux réflexions sur le Proche-Orient ancien: Offertes en hommage a Leon De Meyer (pp. 73–89). Leuven: Peeters.
· Dijk, J. J. A. van. (1971). Nicht-kanonische Beschwörungen und sonstige literarische Texte. Berlin: Akademie-Verl.
· Dijk, J. J. A. van, Goetze, A. & Hussey, M. I. (1985). Early Mesopotamian Incantations and Rituals. Yale: Yale University Press.
· Farber, W. (2018). Two Old Babylonian Incantation Tablets, Purportedly from Adab (A 633 and A 704). In L. Vacín & S. V. Panayotov (Eds.), Mesopotamian Medicine and Magic: Studies in Honour of Markham J. Geller (pp. 189–202). Leiden; Boston: Brill.
· Finkel, I. L. (1980). The Crescent Fertile. Archiv Für Orientforschung, 27, 37–52.
· Finkel, I. (2014). The Ark Before Noah: Decoding the Story of the Flood. New York: Nan A. Talese.
· George, A. R. (2016). Mesopotamian Incantations and Related Texts in the Schøyen Collection. Bethesda: CDL Press.
· Krebernik, M. (1984). Die Beschwörungen aus Fara und Ebla. Untersuchungen zur ältesten keilschriftlichen Beschwörungsliteratur. Hildesheim; Zürich: G. Olms.
· Lambert, W. G. (1976). An Old Babylonian Letter and Two Amulets. Iraq, 38(1), 57–64.
· Rudik, N. (2015). Die Entwicklung der keilschriftlichen sumerischen Beschwörungsliteratur von den Anfängen bis zur UR III-Zeit. Jena: Friedrich-Schiller-Universität.
· Streck, M. P. & Wasserman, N. (2005–2021). Sources of Early Akkadian Literature. Found [2. 6. 2021] at: https://seal.huji.ac.il/.
· Tonietti, M. V. (1979). Un incantesimo sumerico contro la Lamaštu. Orientalia, 48(3), 301–323.
Sekundární literatura:
· Baragli, B. (2019). Abracadabra Incantations: Nonsense or Healing Therapies? Kaskal: rivista di storia, ambiente e culture del vicino oriente antico, 16, 293–321.
· Barjamovic, G. (2015). Contexualizing Tradition: Magic, Literacy and Domestic Life in Old Assyrian Kanesh. In P. Delnero & J. Lauinger (Eds.), Texts and contexts: The circulation and transmission of cuneiform texts in social space (pp. 48–86). Boston; Berlin: De Gruyter.
· Cunningham, G. (1997). ‘Deliver me from evil’: Mesopotamian incantations 2500-1500 BC. Roma: Pontificium Institutum Biblicum.
· Cunningham, G. (1998). Summoning the sacred in Sumerian incantations. Studi Epigrafici e Linguistici Sul Vicino Oriente Antico, 15, 41–48.
· Dijk, Jacobus J. A. van. (1987). Fremdsprachige Beschwörungstexte in der südmesopotamischen literarischen Überlieferung. In H. J. Nissen & J. Renger (Eds.), Mesopotamien und seine Nachbarn: Politische und kulturelle Wechselbeziehungen im alten Vorderasien vom 4. - 1. Jahrtausend v. Chr.; XXV. Rencontre Assyriologique Internationale Berlin, 3. - 7. Juli 1978 (pp. 91–110). Berlin: Reimer.
· Falkenstein, A. (1931). Die Haupttypen der sumerischen Beschwörung. Leipzig: Hinrichs.
· Farber, W. (1986). Associative Magic: Some Rituals, Word Plays, and Philology. Journal of the American Oriental Society, 106(3), 447–449.
· Farber, W. (1989). Schlaf, Kindchen, Schlaf! Mesopotamische Baby-Beschwörungen und -Rituale. Winona Lake: Eisenbrauns.
· Helle, S. (2014). Rhythm and Expression in Akkadian Poetry. Zeitschrift für Assyriologie, 104(1), 56–73.
· Krebernik, M. (2018). Eine neue elamische Beschwörung aus der Hilprecht-Sammlung (HS 2338) im Kontext alloglotter Texte der altbabylonischen Zeit. In B. Mofidi-Nasrabadi, D. Prechel, & A. Pruß (Eds.), Elam and its Neighbors. Recent Research and New Perspectives. Proceedings of the International Congress Held at Johannes Gutenberg University Mainz, September 21-23, 2016 (pp. 13–48). Hildesheim: Franzbecker Verlag.
· Lambert, W. G. (1983). Exorcistic Mumbo Jumbo. Revue d’Assyriologie et d’archéologie Orientale, 77(1), 94–95.
· Langacker, R. W. (2001). Discourse in Cognitive Grammar. Cognitive Linguistics, 12(2), 143–188.
· Langacker, R. W. (2006). Sources of Discourse Coherence. In K. Rusulić & I. Trbojević (Eds.), English Language and Literature Studies: Interfaces and Integration (Vol. 1, pp. 55–80). Belgrade: Faculty of Philology, University of Belgrade.
· Langacker, R. W. (2012). Interactive Cognition: Toward a Unified Account of structure, processing, and Discourse. International Journal of Cognitive Linguistics, 3(2), 95–125.
· Markússon, G. I. (2017). Indices in the Dark: Towards a Cognitive Semiotics of Western Esotericism, Exemplified by Crowley’s Liber AL. Aries, 17(1), 51–80.
· Michalowski, P. (1981). Carminative Magic: Towards an Understanding of Sumerian Poetics. Zeitschrift Fur Assyriologie Und Vorderasiastische Archaeologie, 71(1), 1–18.
· Michalowski, Piotr. (1992a). The Early Mesopotamian Incantation Tradition. In P. Fronzaroli (Ed.), Literature and Literary Language at Ebla (pp. 305–326). Firenze: Dipartimento di Linguistica, Universita di Firenze.
· Michalowski, Piotr. (1992b). Orality, Literacy and Early Mesopotamian Literature. In Marianna E. Vogelzang & H. L. J. Vanstiphout (Eds.), Mesopotamian Epic Literature: Oral or Aural? (pp. 227–245). Lewiston: Edwin Mellen Pr.
· Prechel, D., & Richter, T. (2001). Abrakadabra oder Althurritisch. Betrachtungen zu einigen altbabylonischen Beschwörungstexten. In T. Richter, D. Prechel, & J. Klinger (Eds.), Kulturgeschichten: Altorientalistische Studien für Volkert Haas zum 65. Geburtstag (pp. 333–371). Saarbrücken: Saarbrücker Druckerei und Verlag.
· Rendu-Loisel, A.-C. (2018). Le prêtre incantateur est-il un scribe raté ? Incantations et langages efficaces dans l’ancienne Mésopotamie. Parcours anthropologiques, 13, 94–109.
· Rubio, G. (2006). Writing in Another Tongue: Alloglottography in the Ancent Near East. In S. L. Sanders (Ed.), Margins of Writing, Origins of Cultures (pp. 33–70). Chicago: Oriental Institute of the University of Chicago.
· Sauren, H. (1971). Zur Poetischen Struktur der sumerischen Literatur. Ugaritische Forschungen, 3, 327–324.
· Schramm, W. (2008). Ein Compendium sumerisch-akkadischer Beschwörungen. Göttingen: Universitätsverlag Göttingen
· Schwemer, D. (2014). ‘Form follows function’? Rhetoric and Poetic Language in First Millennium Akkadian Incantations. Die Welt Des Orients, 44(2), 263–288.
· Sørensen, J. (2005). The Problem of Magic: Or How Gibberish Becomes Efficacious Action. Recherches Semiotiques - Semiotic Inquiry, 25(1–2), 93–117.
· Sørensen, J. (2007a). A Cognitive Theory of Magic. Walnut Creek: AltaMira Press.
· Sørensen, J. (2007b). Acts that work: A cognitive approach to ritual agency. Method & Theory in the Study of Religion, 19(3–4), 281–300.
· Tambiah, S. J. (1985a). A Performative Approach to Ritual. In S. J. Tambiah, Culture, Thought, and Social Action: An Anthropological Perspective (pp. 123–166). Cambridge; London: Harvard University Press.
· Tambiah, S. J. (1985b). Form and Meaning of Magical Acts. In S. J. Tambiah, Culture, Thought, and Social Action: An Anthropological Perspective (pp. 60–86). Cambridge; London: Harvard University Press.
· Tambiah, S. J. (1985c). The Magical Power of Words. In S. J. Tambiah, Culture, Thought, and Social Action: An Anthropological Perspective (pp. 17–59). Cambridge; London: Harvard University Press.
· Veldhuis, N. C. (1991). A Cow of Sîn. Groningen: Styx.
· Veldhuis, N. C. (1993). The Fly the Worm, and the Chain: Old Babylonian Chain Incantations. Orientalia Lovaniensia Periodica, 24, 41–64.
· Veldhuis, N. C. (1999). The Poetry of Magic. In K. van der Toorn & T. Abusch (Eds.), Mesopotamian Magic: Textual, Historical, and Interpretative Perspectives (pp. 35–48). Groningen: Styx.
· Wasserman, N. (2003). Style and Form in Old-Babylonian Literary Texts. Groningen: Styx.
· Wasserman, N. (2014). What you see is what you get? Comments on Early Akkadian magical tradition based on physical aspects of incantation tablets. In D. Bawanypeck & A. Imhausen (Eds.), Traditions of Written Knowledge in Ancient Egypt and Mesopotamia: Proceedings of Two Workshops Held at Goethe-University, Frankfurt/Mainin December 2011 and May 2012 (pp. 47–70). Münster: Ugarit Verlag.
· Wilcke, C. (1976). Formale Gesichtspunkte in der sumerischen Literatur. In S. J. Liberman (Ed.), Sumerological Studies in Honour of Thorkild Jacobsen on His Seventieth Birthday (pp. 205–292). Chicago: Oriental Institute of the University of Chicago.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html