Pomoc traumatizovaným dětem v České republice
Thesis title in Czech: | Pomoc traumatizovaným dětem v České republice |
---|---|
Thesis title in English: | Help for traumatized children in the Czech republic |
Key words: | trauma|traumatizované děti|reakce těla na trauma|posttraumatická stresová porucha|podpora|léčba|terapie |
English key words: | trauma|traumatized children|body response's of trauma|post-traumatic stress disorder (PTSD)|support|treatment|therapy |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Social Work (21-KSOCP) |
Supervisor: | JUDr. PaedDr. PhDr. Daniel Hanuš, Ph.D., LL.M., MBA |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 30.11.2021 |
Date of assignment: | 30.11.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.01.2022 |
Date and time of defence: | 06.09.2022 09:30 |
Date of electronic submission: | 07.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 06.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | PhDr. Olga Havránková, Ph.D. |
Guidelines |
Tato bakalářská práce se zabývá způsobem pomoci traumatizovaným dětem, která se jim dostává od organizací pro ohrožené děti či rodiny po celé České republice. Teoretická část věnuje pozornost odlišným typům terapií, metodám a technikám práce s dětmi s traumatem. Praktická část poté poukazuje na smysluplné využití těchto metod v reálném životě. Její součástí je kvalitativní výzkum formou polo-strukturovaných rozhovorů se sociálními pracovníky z různých organizacích, kteří ochotně zodpověděli všechny připravené otázky týkající se tohoto tématu.
This bachelor thesis deals with the way of helping traumatized children that they receive from organizations for vulnerable children or families throughout the Czech republic. The theoretical part pays attention to different types of therapies, methods and techniques of working with children with trauma. The practical part then points to the meaningful use of these methods in real life. It includes qualitative research in the form of semi-structured interviews with social workers from various organizations who willingly answered all the prepared questions related to this topic. |
References |
1. Furman, B., & Sandqvist, J. (2015). Nikdy není pozdě na šťastné dětství: jak překonat minulost. Portál.
2. Grof, S., & Volavková, L. (1992). Dobrodružství sebeobjevování. Gemma89. 3. Levine, P. A., & Kline, M. (2012). Trauma očima dítěte: probouzení obyčejného zázraku léčení. Maitrea. 4. Levine, P. A., Kline, M., & Meissnerová, K. (2014). Prevence traumatu u dětí: průvodce k obnovení důvěry, vitality a odolnosti. Maitrea. 5. Levine, P. A., (2008). Healing Trauma: A Pioneering Program for Restoring the Wisdom of Your Body. Sounds True Inc. 6. Matějček, Z., Dunovský, J., & Dytrych, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada. 7. Matoušek, O. (2020). Dítě traumatizované v blízkých vztazích: manuál pro profesionály a rodiny (Vydání druhé). Portál. 8. Röhr, H. -P. (2014). Zneužití: léčba následků sexuálního či emočního násilí. Portál. 9. Ruppert, F., & Babka, P. (2008). Trauma a rodinné konstelace: psychické disociace a jejich léčba. Portál. 10. Wolynn, M., & Micka, D. (2017). Trauma – nechtěné dědictví: jak nás formuje zděděné rodinné trauma a jak je překonat. Stanislav Juhaňák – Triton. |