Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie
Thesis title in Czech: Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie
Thesis title in English: Thought representation in Year 3 reading anthologies through the perspective of gender – a corpus analysis
Key words: Čítanka|literární výchova|dětská literatura|první stupeň ZŠ|korpusová analýza|slovesa myšlení
English key words: Reading book|literary education|children's literature|the first grade of elementary school|corpus analysis|verbs of thinking
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 29.11.2021
Date of assignment: 10.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 06.01.2022
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:25.07.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D.
 
 
 
Advisors: Mgr. Anna Čermáková, Ph.D.
Guidelines
Diplomová práce se zaměří na jazykovou reprezentaci myšlení postav prozaických textů v současných čítankách pro 3. ročník ZŠ a na její variaci ve vztahu k pohlaví postavy, ale i k dalším faktorům jako pohlaví autora, stáří/provenience textu, zdrojová čítanka. Autorka si připraví digitalizované prozaické texty ze 13 čítanek, které t. č. mají schvalovací doložku MŠMT ČR, a vytvoří z nich korpus. Na základě frekvenční analýzy identifikuje nejfrekventovanější slovesa myšlení (verba cogitandi, např. vědět, myslet), jejichž vybrané tvary následně podrobí konkordanční a kvalitativní analýze. Případné výraznější trendy ve vztahu k genderu a ostatním faktorům budou kvantifikovány. Cílem práce je porovnat jednotlivé čítanky v kontextu mezinárodní diskuse o kognitivních aspektech dětské literatury a genderové stereotypizaci v literatuře, jejichž formativní dopad na čtenáře dokládají psychologické studie. Výsledky budou interpretovány s pomocí existující odborné literatury, dále makroanalýz a kvalitativních anotací čítanek připravených v rámci projektu Integrální výzkum textu a četby (2020-2022).
References
Cassidy, K. W., et al. (1998). Theory of mind concepts in children's literature. Applied Psycholinguistics, 19(3), 463–470.

Čermáková, A., & Mahlberg, M. (2020). Gender inequality and female body language in children’s literature. Digital Scholarship in the Humanities. Dostupné z:https://doi.org/10.1093/llc/fqaa051

Eberhardt, M. (2017). Gendered representations through speech: The case of the Harry Potter series. Language and Literature, 26(3), 227–246.

Kucirkova, N. (2019). How could children’s storybooks promote empathy? A conceptual framework based on developmental psychology and literary theory. Frontiers in Psychology, 10, 121.

Lahey, E. (2015). REMEMBER and FORGET in Dan Brown’s Angels and Demons: A corpus-informed account. Language and Literature, 24(4), 292–306.

McIntyre, J. C. (2017). Gender and Race in Children's Picture Books: A Tragedy in Three Studies. Doctoral dissertation, Harvard Graduate School of Education. Dostupné z:http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:33052849

Montoro, R. (2014). Feminist stylistics. In Burke, M. (ed.), The Routledge Handbook of Stylistics (pp. 346–361). Abingdon: Routledge.

Prouzová, H. (1995). K vazbám některých sloves myšlení. Naše řeč, 78, 236–238.

Richter, T., Appel, M., & Calio, F. (2014). Stories can influence the self-concept. Social Influence, 9(3), 172–188.

Tepper, C. A., & Cassidy, K. W. (1999). Gender differences in emotional language in children's picture books. Sex Roles, 40(3), 265–280.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html