Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie
Thesis title in Czech: | Genderové aspekty reprezentace myšlení v čítankových textech pro 3. ročník ZŠ – korpusová studie |
---|---|
Thesis title in English: | Thought representation in Year 3 reading anthologies through the perspective of gender – a corpus analysis |
Key words: | Čítanka|literární výchova|dětská literatura|první stupeň ZŠ|korpusová analýza|slovesa myšlení |
English key words: | Reading book|literary education|children's literature|the first grade of elementary school|corpus analysis|verbs of thinking |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | Mgr. Anežka Kuzmičová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 29.11.2021 |
Date of assignment: | 10.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 06.01.2022 |
Date and time of defence: | 07.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 25.07.2022 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Alena Andrlová Fidlerová, Ph.D. |
Advisors: | Mgr. Anna Čermáková, Ph.D. |
Guidelines |
Diplomová práce se zaměří na jazykovou reprezentaci myšlení postav prozaických textů v současných čítankách pro 3. ročník ZŠ a na její variaci ve vztahu k pohlaví postavy, ale i k dalším faktorům jako pohlaví autora, stáří/provenience textu, zdrojová čítanka. Autorka si připraví digitalizované prozaické texty ze 13 čítanek, které t. č. mají schvalovací doložku MŠMT ČR, a vytvoří z nich korpus. Na základě frekvenční analýzy identifikuje nejfrekventovanější slovesa myšlení (verba cogitandi, např. vědět, myslet), jejichž vybrané tvary následně podrobí konkordanční a kvalitativní analýze. Případné výraznější trendy ve vztahu k genderu a ostatním faktorům budou kvantifikovány. Cílem práce je porovnat jednotlivé čítanky v kontextu mezinárodní diskuse o kognitivních aspektech dětské literatury a genderové stereotypizaci v literatuře, jejichž formativní dopad na čtenáře dokládají psychologické studie. Výsledky budou interpretovány s pomocí existující odborné literatury, dále makroanalýz a kvalitativních anotací čítanek připravených v rámci projektu Integrální výzkum textu a četby (2020-2022). |
References |
Cassidy, K. W., et al. (1998). Theory of mind concepts in children's literature. Applied Psycholinguistics, 19(3), 463–470.
Čermáková, A., & Mahlberg, M. (2020). Gender inequality and female body language in children’s literature. Digital Scholarship in the Humanities. Dostupné z:https://doi.org/10.1093/llc/fqaa051 Eberhardt, M. (2017). Gendered representations through speech: The case of the Harry Potter series. Language and Literature, 26(3), 227–246. Kucirkova, N. (2019). How could children’s storybooks promote empathy? A conceptual framework based on developmental psychology and literary theory. Frontiers in Psychology, 10, 121. Lahey, E. (2015). REMEMBER and FORGET in Dan Brown’s Angels and Demons: A corpus-informed account. Language and Literature, 24(4), 292–306. McIntyre, J. C. (2017). Gender and Race in Children's Picture Books: A Tragedy in Three Studies. Doctoral dissertation, Harvard Graduate School of Education. Dostupné z:http://nrs.harvard.edu/urn-3:HUL.InstRepos:33052849 Montoro, R. (2014). Feminist stylistics. In Burke, M. (ed.), The Routledge Handbook of Stylistics (pp. 346–361). Abingdon: Routledge. Prouzová, H. (1995). K vazbám některých sloves myšlení. Naše řeč, 78, 236–238. Richter, T., Appel, M., & Calio, F. (2014). Stories can influence the self-concept. Social Influence, 9(3), 172–188. Tepper, C. A., & Cassidy, K. W. (1999). Gender differences in emotional language in children's picture books. Sex Roles, 40(3), 265–280. |