Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
Thesis title in Czech: Autorita učitele v představách žáků 2. stupně základní školy
Thesis title in English: How Teachers´ Authority Appears to Lower Secondary School Students
Key words: autorita|učitel|výchova|vzdělávání|škola|autorita učitele
English key words: authority|teacher|upbringing|education|school|teacher authority
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 28.11.2021
Date of assignment: 28.11.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.01.2022
Date and time of defence: 12.06.2023 10:00
Date of electronic submission:17.05.2023
Date of proceeded defence: 12.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Guidelines
Teoretická část
1. Autorita
1.1 Vymezení pojmu autorita
1.2 Typy autority
1.3 Činitele ovlivňující autoritu
2. Současné vnímání autority
2.1 Potřebnost autority ve výchově a vzdělávání
2.2 Krize autority
2.3 Důsledky krize autority a možnosti jejich řešení
3. Autorita ve výchově a vzdělávání
3.1 Autorita a výchova jedince
3.2 Výchovné styly
3.3 Autorita a komunikace ve výchovném a vzdělávacím procesu
4. Autorita učitele
4.1 Typy autority učitele
4.2 Budování autority učitele
4.2.1 Vlastnosti učitele podporující vznik autority
4.3 Oslabování a ztráta autority učitele
4.4 Kompetence učitele ve vztahu k jeho autoritě
4.5 Vliv autority učitele na kázeň žáků
5. Role autority ve vývoji dítěte
5.1 Aspekty budování vztahu dítěte k autoritám
5.2 Znaky problémů s respektováním autority v chování dítěte
5.3 Přístup k dítěti podporující respekt autority
Praktická část
Kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření zkoumajícího názor žáků 2. stupně ZŠ na autoritu učitele. Výzkum bude realizován osobní distribucí dotazníků do tříd 2. stupně základních škol, případně v závislosti na aktuální situaci on-line.
References
BAUMAN, Z. Úvahy o postmoderní době. Praha: Slon, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
KOLÁŘ, Z.; ŠIKULOVÁ, R. Vyučování jako dialog. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1541-4.
KOPECKÝ, M. Filosofie výchovy. Praha: MOWSHE, 2007. ISBN 978-80-239-9001-0.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.
MUSIL, J. Pedagogická psychologie. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2005. ISBN 80-7318-291-2.
PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
PATOČKA, J. Filosofie výchovy. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. ISBN 0862-4461.
PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-474-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 2. přeprac. a aktual. vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
STROUHAL, M. Teorie výchovy. K vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4212-0.
VALIŠOVÁ, A. (ed.) Autorita ve výchově: vzestup, pád, nebo pomalý návrat. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-857-3.
VALIŠOVÁ, A. (ed.) Relativizace autority a její dopady na současnou mládež. Praha: ISV, 2005. ISBN 80-86642-43-7.
VALIŠOVÁ, A. et al. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998, ISBN 80-7184-624-4.
VALIŠOVÁ, A. Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV, 2002. ISBN 80-86642-03-8.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html