Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny
Thesis title in Czech: | Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny |
---|---|
Thesis title in English: | Analysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corpora |
Key words: | čeština jako cizí jazyk|mluvnice|předložka|chybová analýza|žákovský korpus CzeSL|Merlin |
English key words: | Czech as a foreign language|grammar|prepositions|error analysis|learner corpus CzeSL|Merlin |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Studies (21-UBS) |
Supervisor: | Mgr. Svatava Škodová, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 23.11.2021 |
Date of assignment: | 23.11.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 02.06.2022 |
Date and time of defence: | 07.09.2022 09:00 |
Date of electronic submission: | 07.08.2022 |
Date of proceeded defence: | 07.09.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Guidelines |
Anotace:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech. Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili/vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích. Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích. Zásady pro vypracování: 1) Část teoretická ‒ prostudovat systém předložek v současné češtině včetně teoretických základů jejich užívání ve výuce češtiny jako cizího jazyka. 2) Provést frekvenční analýzu užití předložek s časovým významem v žákovském korpusu CzeSL a Merlin. V analýze se zaměřit na frekvenci užití jednotlivých předložek i na analýzu chybovou. 3) Popsat užívání předložek nerodilými mluvčími s ohledem na deklarovanou úroveň zvládnutí češtiny; s ohledem na první jazyk respondentů. 4) Formulovat závěry bakalářské práce. |
References |
Čechová, M. a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. a kol. (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Hrdlička, M. (2000): Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. Hrdlička, M. (2019): Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Karolinum. Další odborná literatura bude doplněna v průběhu vypracování bakalářské práce. |