Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny
Thesis title in Czech: Analýza užití předložek s časovým významem na základě žákovských korpusů češtiny
Thesis title in English: Analysis of the use of time prepositions based on the Czech learner corpora
Key words: čeština jako cizí jazyk|mluvnice|předložka|chybová analýza|žákovský korpus CzeSL|Merlin
English key words: Czech as a foreign language|grammar|prepositions|error analysis|learner corpus CzeSL|Merlin
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Studies (21-UBS)
Supervisor: Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 23.11.2021
Date of assignment: 23.11.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 02.06.2022
Date and time of defence: 07.09.2022 09:00
Date of electronic submission:07.08.2022
Date of proceeded defence: 07.09.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
 
 
 
Guidelines
Anotace:
Bakalářská práce se zaměřuje na analýzu užití předložek s časovým významem nerodilými mluvčími češtiny v písemných textech.
Východiskem práce je poznatek, že užívání předložek je pro nerodilé mluvčí velmi obtížné i na vysoké úrovni pokročilosti. V teoretické části nastíníme systém předložek v současné češtině, tak jak jej popisují české gramatiky, ale i jak je reflektován v teoretických pracích z oblasti výuky předložek pro nerodilé mluvčí češtiny. Teoretické práce popisující metodické obtíže při výuce předložek v rámci češtiny jako cizího jazyka vycházejí z osobních zkušeností autorů s výukou. Na základě materiálu žákovských korpusů CzeSL a Merlin provedeme analýzu užití předložek, abychom potvrdili/vyvrátili obtíže v jejich užití, obsažené v teoretických pracích.
Cílem bakalářské práce je kvantitativně zmapovat užívání předložek nerodilými mluvčími v písemných pracích.

Zásady pro vypracování:
1) Část teoretická ‒ prostudovat systém předložek v současné češtině včetně teoretických základů jejich užívání ve výuce češtiny jako cizího jazyka.
2) Provést frekvenční analýzu užití předložek s časovým významem v žákovském korpusu CzeSL a Merlin. V analýze se zaměřit na frekvenci užití jednotlivých předložek i na analýzu chybovou.
3) Popsat užívání předložek nerodilými mluvčími s ohledem na deklarovanou úroveň zvládnutí češtiny; s ohledem na první jazyk respondentů.
4) Formulovat závěry bakalářské práce.
References
Čechová, M. a kol. (2011): Čeština – řeč a jazyk. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 
Karlík, P. – Nekula, M. – Rusínová, Z. a kol. (1995): Příruční mluvnice češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. 
Hrdlička, M. (2000): Předložky ve výuce češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. 
Hrdlička, M. (2009): Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha: Karolinum. 
Hrdlička, M. (2019): Kapitoly o češtině jako jazyku nemateřském. Praha: Karolinum. 
Další odborná literatura bude doplněna v průběhu vypracování bakalářské práce. 
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html