Kvantita vokálů v českých dvojslabičných slovech u rodilých mluvčích němčiny
Thesis title in Czech: | Kvantita vokálů v českých dvojslabičných slovech u rodilých mluvčích němčiny |
---|---|
Thesis title in English: | Vowel length in Czech two-syllable words in L1-German speakers |
Key words: | čeština jako L2|němčina jako L1|kvantita vokálů|trvání vokálů|formanty vokálů|srozumitelnost|míra námahy porozumět|percepce|dvojslabičná slova |
English key words: | Czech as L2|German as L1|vowel length|vowel duration|vowel formants|intelligibility|comprehensibility|perception|two-syllable words |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Phonetics (21-FU) |
Supervisor: | PhDr. Jitka Veroňková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 22.11.2021 |
Date of assignment: | 22.11.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 24.11.2021 |
Date and time of defence: | 21.06.2022 11:30 |
Date of electronic submission: | 27.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 21.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce je zadána v návaznosti na výzkumnou oblast řešenou ve Fonetickém ústavu FF UK.
Teoretická část: Student prostuduje relevantní literaturu a stanoví vhodný metodický postup. Uvede základní popis týkající se kvantity vokálů a trvání vokálů v češtině se zřetelem na osvojování si češtiny jako cizího jazyka. Shrne relevantní výsledky dosavadního bádání v řešené oblasti a vyhodnotí užité metodické postupy s ohledem na svůj experiment. Praktická část: Shromáždí soubor zvukových nahrávek českých textů: cca 8 mluvčích s mateřštinou němčinou. Využije jak korpus cizinecké češtiny FÚ, tak pořídí vlastní zvukové nahrávky. Vybere vhodné zvukové vzorky, jež budou základem percepčního testu pro ověření percepčního dopadu kvantity vokálů na rodilého posluchače češtiny. Zváží, zda by bylo možné v rámci experimentu paralelně sledovat i některý z následujících aspektů (cizinecký přízvuk, srozumitelnost, míra porozumění či námahy porozumět). U vzorků provede akustickou analýzu trvání cílových segmentů. Vyhodnotí získané údaje a provede jejich interpretaci vzhledem ke stanoveným hypotézám. Vyvodí závěry. |
References |
Boersma, P., Weenink, D.: Praat: doing phonetics by computer [Computer program], version 6.0.25 (2019).
Kang, O., Ginther, A. (eds) (2018) Assessment in second language pronunciation. London: Routledge. Keating, P.: Linguistic and nonlinguistic effects on the perception of vowel duration. UCLA Working Papers in Phonetics 60, pp. 20–40 (1985). Munro, M. J., Derwing, T. M. (1995): Foreign accent, comprehensibility, and intelligibility in the speech of second language learners. Language Learning 49(1), 73–97. Podlipský, V. J., Chládková, K., Šimáčková, Š. (2019): Spectrum as a perceptual cue to vowel length in Czech, a quantity language. The Journal of the Acoustical Society of America 146(4), 352–357. Acoustical Society of America. Podlipský, V. J., Skarnitzl, R., Volín, J. (2009): High front vowels in Czech: A contrast in quantity or quality? In: Proceedings of Interspeech 2009, pp. 132–135. Veroňková J. & Bořil T. (2020). Phonological Length of L2 Czech Speakers’ Vowels in Ambiguous Contexts as Perceived by L1 Listeners. In: Karpov A., Potapova R. (eds) Speech and Computer. SPECOM 2020. Lecture Notes in Computer Science, vol 12335. Springer, Cham, 624-635 |