Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Emoční inteligence v období vynořující se dospělosti a výchovné styly rodičů
Thesis title in Czech: Emoční inteligence v období vynořující se dospělosti a výchovné styly rodičů
Thesis title in English: Emotional intelligence in emerging adulthood and parenting styles
Key words: emoční inteligence|výchovné styly|výchovné řízení|vynořující se dospělost
English key words: Emotional Intelligence|Parenting Styles|Parental Control|Emerging Adulthood
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Psychology (21-KPS)
Supervisor: Mgr. Renata Jardin Kocourek
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 15.11.2021
Date of assignment: 15.11.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 24.01.2022
Date and time of defence: 15.06.2023 00:00
Date of electronic submission:23.04.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Katarína Širancová
 
 
 
Guidelines
Cílem bakalářské práce je shrnout současné poznatky o emoční inteligenci (EI) a jejím významu ve vývoji člověka, krátce popsat rozdílnosti obou pohlaví v EI, styly výchovy v rodině a případné souvislosti mezi nimi.
Literárně přehledová část vymezuje emoční inteligenci, stručně seznámí s jejími klíčovými komponentami a dále se bude zabývat problematikou genderových rozdílů v emoční inteligenci, charakterizující období vynořující se dospělosti a jeho specifika. Dále popíše vývoj emoční inteligence v souvislosti s rodičovskými styly výchovy.

Návrh výzkumného projektu si klade za úkol zjistit pomocí Dotazníku pro zjišťování způsobu výchovy v rodině a testu emoční inteligence MSCEIT, souvislost mezi výchovným stylem rodičů a emoční inteligencí adolescentů ve věku 18-22 let. Počítá s kvantitativním výzkumným designem, výzkumu by se mělo účastnit nejméně 300 respondentů). Hlavní otázky, které si výzkum bude klást, se zaměřují např. na vztah mezi zjištěnou mírou emoční inteligencí u adolescentů a příznivými/optimálními styly výchovy oproti těm s méně příznivými styly výchovy, jak je tomu u adolescentů reflektujících u svých rodičů kladný emoční vztah a různé formy vedení (slabá, rozporná, střední a silná).
Výsledky mohou přinést další informace k poznávání emoční inteligence a faktorům, které působí na její rozvoj. Následně by mohly být využity v pedagogické praxi za účelem intervencí ve výchově pro optimální rozvoj dětí a dospívajících.
References
Čáp, J. (1998). Způsob výchovy v rodině a osobnost dítěte. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 33, 1, 35-44.

Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. ISV.

Goleman, D. (2006). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ (10th ed.). Bantam Books.

Mayer, J.D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey, & D. Sluyter (Eds.). Emotional development and emotional intelligence: educational implications (pp. 3-31). Basic Books.

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). Emotional intelligence: Theory, findings, and implications. Psychological Inquiry, 15(3), (pp. 197-215). https://doi.org/10.1207/s15327965pli1503_02

Nǎstasǎ, L. E., & Sala, K. (2012). Adolescents’ emotional intelligence and parental styles. In Procedia - Social and Behavioral Sciences, 33, (pp. 478–482). https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.01.167
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html