Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ
Thesis title in Czech: | Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ |
---|---|
Thesis title in English: | The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben’s fairy tales by elementary school pupils |
Key words: | ediční úpravy|pohádky|Karel Jaromír Erben|porozumění textu|dotazníkový výzkum|žáci ZŠ |
English key words: | editorial processing|fairy tales|Karel Jaromír Erben|understanding the text|questionnaire survey|school pupils |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK) |
Supervisor: | doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 10.11.2021 |
Date of assignment: | 10.12.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 03.01.2022 |
Date and time of defence: | 13.06.2022 10:00 |
Date of electronic submission: | 01.05.2022 |
Date of proceeded defence: | 13.06.2022 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. František Martínek, Ph.D. |
Guidelines |
Bakalářská práce na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudí vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena. 1. Na základě odborné literatury představí dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, konkrétněji se zaměří na ediční úpravy pohádek. 2. Vhodně zvolí současnou edici (ne explicitní adaptaci) Erbenových pohádek zacílenou na dětského čtenáře a popíše rozdíly mezi jejím zněním a textem zpřístupněným kritickou edicí. 3. Na základě zjištěných rozdílů vytvoří test porozumění vybraným pasážím textu pro žáky 2. stupně ZŠ. Test nechá vypracovat zvolený vzorek žáků, popíše průběh testování a analyzuje a interpretuje jeho výsledky. 4. Podle výsledků testu porozumění posoudí užitečnost zobecněných typů edičních zásahů do textu. |
References |
ČERVENKA, J. (ed.): O pohádkách: Sborník statí a článků. Praha: SNDK, 1960. GEJGUŠOVÁ, I., ZYCHOVÁ, V.: Vliv textových úprav Babičky Boženy Němcové na míru porozumění textu u žáků 2. stupně základních škol. Paidagogos, 2(2), 2017, s. 5–31. HAVEL, R., ŠTOREK, B., a kol. (ed.): Editor a text: úvod do praktické textologie. Praha: Paseka, 2006. KLÍMOVÁ, D., OTČENÁŠEK, J.: Česká pohádka v 19. století. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2012. Kolektiv bohemistů VŠP v Olomouci. Zásady pro vydávání mimočítankové četby. Literatura ve škole, 5, 1957, s. 201–207. MACUROVÁ, A.: Čteme ještě Němcovou? Proměny textu se čtenářem a v čase. In Božena Němcová – život, dílo, doba. Česká Skalice 2006, s. 139–146. SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L.: Co se stalo s Otesánkem? K edicím Erbenovy pohádky. Studie z aplikované lingvistiky, 8(1), 2017, s. 32–42. SCHINDLER, R. a kol.: Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. SOTLOVÁ, J.: Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ. Praha: ÚČJTK FF UK, 2018. Nepublikovaná diplomová práce. ULIČNÝ, O.: Prostor pro jazyk a styl: Lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. |