Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ
Thesis title in Czech: Vliv edičních úprav na porozumění textu vybraných pohádek K. J. Erbena žáky 2. stupně ZŠ
Thesis title in English: The influence of editorial processing on understanding the text of K. J. Erben’s fairy tales by elementary school pupils
Key words: ediční úpravy|pohádky|Karel Jaromír Erben|porozumění textu|dotazníkový výzkum|žáci ZŠ
English key words: editorial processing|fairy tales|Karel Jaromír Erben|understanding the text|questionnaire survey|school pupils
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: Bachelor's thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Czech Language and Theory of Communication (21-UCJTK)
Supervisor: doc. Mgr. Robert Adam, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 10.11.2021
Date of assignment: 10.12.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 03.01.2022
Date and time of defence: 13.06.2022 10:00
Date of electronic submission:01.05.2022
Date of proceeded defence: 13.06.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. František Martínek, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Bakalářská práce na základě testu porozumění vytvořeného pro žáky 2. stupně ZŠ posoudí vhodnost současných edičních úprav ve vybraných pohádkách K. J. Erbena.
1. Na základě odborné literatury představí dříve noremní zásady pro ediční úpravy textu, konkrétněji se zaměří na ediční úpravy pohádek.
2. Vhodně zvolí současnou edici (ne explicitní adaptaci) Erbenových pohádek zacílenou na dětského čtenáře a popíše rozdíly mezi jejím zněním a textem zpřístupněným kritickou edicí.
3. Na základě zjištěných rozdílů vytvoří test porozumění vybraným pasážím textu pro žáky 2. stupně ZŠ. Test nechá vypracovat zvolený vzorek žáků, popíše průběh testování a analyzuje a interpretuje jeho výsledky.
4. Podle výsledků testu porozumění posoudí užitečnost zobecněných typů edičních zásahů do textu.
References
ČERVENKA, J. (ed.): O pohádkách: Sborník statí a článků. Praha: SNDK, 1960.
GEJGUŠOVÁ, I., ZYCHOVÁ, V.: Vliv textových úprav Babičky Boženy Němcové na míru porozumění textu u žáků 2. stupně základních škol. Paidagogos, 2(2), 2017, s. 5–31.
HAVEL, R., ŠTOREK, B., a kol. (ed.): Editor a text: úvod do praktické textologie. Praha: Paseka, 2006.
KLÍMOVÁ, D., OTČENÁŠEK, J.: Česká pohádka v 19. století. Praha: Etnologický ústav Akademie věd České republiky, 2012.
Kolektiv bohemistů VŠP v Olomouci. Zásady pro vydávání mimočítankové četby. Literatura ve škole, 5, 1957, s. 201–207.
MACUROVÁ, A.: Čteme ještě Němcovou? Proměny textu se čtenářem a v čase. In Božena Němcová – život, dílo, doba. Česká Skalice 2006, s. 139–146.
SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L.: Co se stalo s Otesánkem? K edicím Erbenovy pohádky. Studie z aplikované lingvistiky, 8(1), 2017, s. 32–42.
SCHINDLER, R. a kol.: Rukověť autora testových úloh. Praha: Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006.
SOTLOVÁ, J.: Vliv edičních úprav na porozumění textu Babičky žáky ZŠ. Praha: ÚČJTK FF UK, 2018. Nepublikovaná diplomová práce.
ULIČNÝ, O.: Prostor pro jazyk a styl: Lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html