Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let
Thesis title in Czech: | Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let |
---|---|
Thesis title in English: | Parental media strategies in children at age 6 – 9 |
Key words: | aktivní mediace|média|mediální rodičovství|obrazovky|restriktivní mediace|rodičovská mediace|rodičovské strategie |
English key words: | active mediation|media|media parenting|screens|restrictive mediation|parental mediation|parental strategies |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK) |
Supervisor: | Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 20.10.2021 |
Date of assignment: | 20.10.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 28.04.2022 |
Date and time of defence: | 29.01.2024 00:00 |
Date of electronic submission: | 15.12.2023 |
Date of proceeded defence: | 29.01.2024 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Tomáš Titěra |
Guidelines |
Cílem diplomové práce je zmapovat užívání rodičovských mediálních strategií v oblasti digitálních technologií u rodičů dětí ve věku 6 – 9 let. Hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem používají děti ve věku 6 – 9 let digitální technologie a jaké strategie aplikují pro omezení nebo vzdělávání o technologiích jejich rodiče? Výzkum se zaměří zejména na kvalitativní otázky okolo možných rozdílů u jednotlivých médií (televize vs. digitální hry apod.). Praktická část diplomové práce bude řešena kvalitativním šetřením formou hloubkových rozhovorů vycházejícího ze 2 standardizovaných dotazníků: MAQ vycházející z publikace Barr R., Kirkorian H., Radesky J., Coyne S., Nichols D., Blanchfield O., Rusnak S., Stockdale L., Ribner A., Durnez J., Epstein M., Heimann M., Koch F., Sundqvist A., Slussareff M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078. Dotazník na rodičovské mediální strategie vycházející z výzkumu vedeného Kateřinou Lukavskou, Ph.D. (PeDF UK) Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let) Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
References |
Anderson, D. R., & Pempek, T. A. (2005). Television and Very Young Children. American Behavioral Scientist, 48(5), 505–522.https://doi.org/10.1177/0002764204271506 Barr, R. (2010). Transfer of learning between 2D and 3D sources during infancy: Informing theory and practice. Developmental Review, 30(2), 128–154. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.001 Barr, R., Kirkorian, H., Radesky, J., Coyne, S., Nichols, D., Blanchfield, O., Rusnak, S., Stockdale, L., Ribner, A., Durnez, J., Epstein, M., Heimann, M., Koch, F., Sundqvist, A., Slussareff, M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078. Dočekal, D., Müller, J., Harris A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 97880-204-5145-3. Greenfield, S. Změna myšlení: jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Přeložil Radek VANTUCH. V Brně: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0450-4. Radesky, Jenny S., Schumacher, J., & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1–3.https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251 Smahelova, M., Juhová, D., Cermak, I., & Smahel, D. Mediation of young children's digital technology use: The parents' perspective. Cyberpsychology [online]. 2017, 11(3), 69-85 [cit. 2021-5-25]. ISSN 18027962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2017-3-4 Tamana, S. K., Ezeugwu, V., Chikuma, J., Lefebvre, D. L., Azad, M. B., Moraes, T. J., Subbarao, P., Becker, A. B., Turvey, S. E., Sears, M. R., Dick, B. D., Carson, V., Rasmussen, C., CHILD study Investigators, Pei, J., & Mandhane, P. J. (2019). Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the Child birth cohort study. PLOS ONE, 14(4), e0213995. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213995 Zimmer, F., K. Scheibe A M. Henkel. How Parents Guide the Digital Media Usage of Kindergarten Children in Early Childhood. HCI International 2019 - Posters - 21st International Conference, HCII 2019, Proceedings [online]. 2019, 1034, 313 - 320 [cit. 2021-5-25]. ISBN 9783030235246. ISSN 18650937. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-030-23525-3_41 |