Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let
Thesis title in Czech: Rodičovské mediální strategie u dětí ve věku 6 – 9 let
Thesis title in English: Parental media strategies in children at age 6 – 9
Key words: aktivní mediace|média|mediální rodičovství|obrazovky|restriktivní mediace|rodičovská mediace|rodičovské strategie
English key words: active mediation|media|media parenting|screens|restrictive mediation|parental mediation|parental strategies
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Institute of Information Studies and Librarianship (21-UISK)
Supervisor: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 20.10.2021
Date of assignment: 20.10.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 28.04.2022
Date and time of defence: 29.01.2024 00:00
Date of electronic submission:15.12.2023
Date of proceeded defence: 29.01.2024
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: Mgr. Tomáš Titěra
 
 
 
Guidelines
Cílem diplomové práce je zmapovat užívání rodičovských mediálních strategií v oblasti digitálních technologií u rodičů dětí ve věku 6 – 9 let.
Hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem používají děti ve věku 6 – 9 let digitální technologie a jaké strategie aplikují pro omezení nebo vzdělávání o technologiích jejich rodiče? Výzkum se zaměří zejména na kvalitativní otázky okolo možných rozdílů u jednotlivých médií (televize vs. digitální hry apod.).
Praktická část diplomové práce bude řešena kvalitativním šetřením formou hloubkových rozhovorů vycházejícího ze 2 standardizovaných dotazníků:
MAQ vycházející z publikace Barr R., Kirkorian H., Radesky J., Coyne S., Nichols D., Blanchfield O., Rusnak S., Stockdale L., Ribner A., Durnez J., Epstein M., Heimann M., Koch F., Sundqvist A., Slussareff M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078. Dotazník na rodičovské mediální strategie vycházející z výzkumu vedeného Kateřinou Lukavskou, Ph.D. (PeDF UK) Vliv rodičovských výchovných strategií na míru a způsob užívání digitálních technologií malými dětmi (ve věku 6-9 let)

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
References
Anderson, D. R., & Pempek, T. A. (2005). Television and Very Young Children. American Behavioral Scientist, 48(5), 505–522.https://doi.org/10.1177/0002764204271506

Barr, R. (2010). Transfer of learning between 2D and 3D sources during infancy: Informing theory and practice. Developmental Review, 30(2), 128–154. https://doi.org/10.1016/j.dr.2010.03.001


Barr, R., Kirkorian, H., Radesky, J., Coyne, S., Nichols, D., Blanchfield, O., Rusnak, S., Stockdale, L., Ribner, A., Durnez, J., Epstein, M., Heimann, M., Koch, F., Sundqvist, A., Slussareff, M. , et al.: Beyond Screen Time: A Synergistic Approach to a More Comprehensive Assessment of Family Media Exposure During Early Childhood. Frontiers in Psychology [online], 2020, ISSN 1664-1078.

Dočekal, D., Müller, J., Harris A., & Heger, L. Dítě v síti: manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace. Praha: Mladá fronta, 2019. Flowee. ISBN 97880-204-5145-3.

Greenfield, S. Změna myšlení: jak se mění naše mozky pod vlivem digitálních technologií. Přeložil Radek VANTUCH. V Brně: BizBooks, 2016. ISBN 978-80-265-0450-4.

Radesky, Jenny S., Schumacher, J., & Zuckerman, B. (2015). Mobile and interactive media use by young children: The good, the bad, and the unknown. Pediatrics, 135(1), 1–3.https://doi.org/10.1542/peds.2014-2251

Smahelova, M., Juhová, D., Cermak, I., & Smahel, D. Mediation of young children's digital technology use: The parents' perspective. Cyberpsychology [online]. 2017, 11(3), 69-85 [cit. 2021-5-25]. ISSN 18027962. Dostupné z: doi:10.5817/CP2017-3-4

Tamana, S. K., Ezeugwu, V., Chikuma, J., Lefebvre, D. L., Azad, M. B., Moraes, T. J., Subbarao, P., Becker, A. B., Turvey, S. E., Sears, M. R., Dick, B. D., Carson, V., Rasmussen, C., CHILD study Investigators, Pei, J., & Mandhane, P. J. (2019). Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results
from the Child birth cohort study. PLOS ONE, 14(4), e0213995.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0213995

Zimmer, F., K. Scheibe A M. Henkel. How Parents Guide the Digital Media Usage of Kindergarten Children in Early Childhood. HCI International 2019 - Posters - 21st International Conference, HCII 2019, Proceedings [online]. 2019, 1034, 313 - 320 [cit. 2021-5-25]. ISBN 9783030235246. ISSN 18650937. Dostupné z: doi:10.1007/978-3-030-23525-3_41
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html