Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
In-class pronunciation of Czech secondary school English teachers
Thesis title in Czech: Výslovnost českých středoškolských učitelů angličtiny ve vyučovacích hodinách
Thesis title in English: In-class pronunciation of Czech secondary school English teachers
Key words: cizinecký přízvuk|akcenty angličtiny|výuka angličtiny jako cizího jazyka|výuka výslovnosti|jazykový transfer|přesvědčení a postoje učitelů
English key words: foreign accent|accents of English|teaching English as a foreign language|pronunciation teaching|language transfer|teacher convictions and attitudes
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: angličtina
Department: Department of the English Language and ELT Methodology (21-UAJD)
Supervisor: doc. Mgr. Radek Skarnitzl, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 13.10.2021
Date of assignment: 13.10.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 21.10.2021
Date and time of defence: 30.05.2022 09:00
Date of electronic submission:28.04.2022
Date of proceeded defence: 30.05.2022
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D.
 
 
 
Guidelines
Pokyny k vypracování:
Prostudujte relevantní literaturu a vypracujte přehled dosavadních poznatků o přístupech k výuce výslovnosti v kontextu vyučování angličtiny jako cizího jazyka.
Pořiďte nahrávky anglického řečového projevu minimálně deseti českých středoškolských učitelů angličtiny, a to přímo ve vyučovacích hodinách.
Analyzujte vybrané segmentální (např. kvalita vokálů, roticita, aspirace, dentální frikativy, velární nazála) i suprasegmentální (např. slovní přízvuk, artikulační tempo, sandhi) jevy, relevantní pro český přízvuk v angličtině i cizinecký přízvuk v angličtině obecně.
Porovnejte výsledky s dotazníky zaměřenými na postoje učitelů k výuce výslovnosti, k jednotlivým akcentům a varietám angličtiny a k výběru učebních materiálů.
Navrhněte praktické dopady výzkumu pro výuku angličtiny v českém prostředí.

Práce bude vypracována v anglickém jazyce.
References
Agudo, J.M. (ed.) (2017). Native and non-native teachers in second language classrooms: professional challenges and teacher education. Boston: De Gruyter Mouton.
Bai., B. and Yuan, R. (2019). EFL teachers’ beliefs and practices about pronunciation teaching. ELT journal, 73(2), pp.134-143.
Baker, A. (2014). Exploring Teachers' Knowledge of Second Language Pronunciation Techniques: Teacher Cognitions, Observed Classroom Practices, and Student Perceptions. TESOL Quarterly, 48(1), pp. 136-163.
Brabcová, K. and Skarnitzl, R. (2018). Foreign or native-like? The attitudes of Czech EFL learners towards accents of English and their use as pronunciation models. Studies in Applied Linguistics, 9(1), pp. 38-50.
Carrie, E. (2017). ‘British is professional, American is urban’: attitudes towards English reference accents in Spain. International Journal of Applied Linguistics, 27(2), pp. 427-447.
Cruttenden, A. (2014). Gimson’s Pronunciation of English. London: Routledge.
Eriksson, Linda. (2019). Teachers' and students' attitudes and perceptions toward varieties of English in Swedish upper secondary school. In: Classroom research and language/languaging: Papers from the ASLA symposium in Karlstad, pp.207-233
Götz, S. (2013). Fluency in Native and Nonnative English Speech. Studies in Corpus Linguistics, vol. 53. Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Hanzlíková, D. and Skarnitzl, R. (2017). Credibility of native and non-native speakers of English revisited: Do non-native listeners feel the same? Research in Language, 15(3), pp. 285–298.
Jakšič, J. and Šturm, P. (2017). Accents of English at Czech schools: Students’ attitudes and recognition skills. Research in Language, 15(4), pp. 353–369.
Jenkins, J. (2000). The Phonology of English as an International Language. Oxford: Oxford University Press.
Jenkins, Jennifer (2007) English as a Lingua Franca: Attitude and Identity. Oxford: Oxford University Press.
Ladegaard, H.J. and Sachdev, I. (2006). ‘I like the Americans…but I certainly don’t aim for an American accent’: language attitudes, vitality and foreign language learning in Denmark. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 27(2), pp. 91–107.
McCrocklin, S. and Link, S. (2016). Accent, Identity, and a Fear of Loss? ESL Students´ Perspectives. Canadian Modern Language Review, 72(1), pp. 122-148.
Nagle, C., Sachs R. and Zarate-Sandez, G. (2018). Exploring the Intersection Between Teachers’ Beliefs and Research Findings in Pronunciation Instruction. The Modern Language Journal, 102(3), pp. 512-532.
Skarnitzl, R. & Rumlová, J. (2019). Phonetic aspects of strongly-accented Czech speakers of English. Acta Universitatis Carolinae – Philologica, 2/2019, 109–128.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html