Prokrastinace a chytré telefony – možná příčina nebo řešení?
Thesis title in Czech: | Prokrastinace a chytré telefony – možná příčina nebo řešení? |
---|---|
Thesis title in English: | Procrastination and smartphones – possible cause or solution? |
Key words: | prokrastinace|chytrý telefon|zvládání prokrastinace|akademická prokrastinace |
English key words: | procrastination|smartphone|procrastination intervention|academic procrastination |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | Bachelor's thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Psychology (21-KPS) |
Supervisor: | Mgr. Jana Dlouhá |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 11.10.2021 |
Date of assignment: | 11.10.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 07.12.2021 |
Date and time of defence: | 15.06.2023 00:00 |
Date of electronic submission: | 24.04.2023 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D. |
Guidelines |
Cílem práce je zjistit, jestli používání chytrých telefonů ovlivňuje jedince v prokrastinačním chování. Obsahem literárně přehledové části bude popis fenoménu prokrastinace a dále také popis chování spojeného s používáním chytrých telefonů. V práci budou zmíněny nejnovější poznatky k těmto tématům. V části, věnující se prokrastinaci, budou nastíněny jednotlivé pohledy na tento fenomén, jeho příčiny a metody spojené se zvládáním prokrastinace. Bude popsána také akademická prokrastinace. Část o chytrých telefonech se bude zabývat popisu problematického užívání chytrých telefonů, pojmem nomofobie, neboli závislostí na chytrém telefonu a možných pozitivních dopadech používání chytrých telefonů na jedince. Budou také zmíněny výzkumy, věnující se prokrastinačnímu chování v kombinaci s používáním chytrých telefonů. Výzkumná část práce bude popisovat návrh na výzkum prokrastinačního chování studentů vysokých škol ve zkouškovém období. Účastníci výzkumu budou rozděleni do několika skupin podle toho, jestli u sebe v průběhu zkouškového období budou mít chytrý telefon, nebo nebudou, skupina studentů s chytrým telefonem bude rozdělena na ty, kteří budou používat aplikaci, určenou ke zvládání prokrastinace a na ty, kteří žádnou podobnou aplikaci používat nebudou. Účastníkům budou předloženy dotazníky o prokrastinačním chování před výzkumem, v průběhu výzkumu a po výzkumu. Data, získaná z dotazníků, budou doplněna následným rozhovorem s účastníky výzkumu. Poznatky, nasbírané pomocí tohoto výzkumného projektu by mohly pomoci zjistit, jestli chytré telefony mohou být účinným nástrojem v boji s prokrastinací, nebo jestli spíše jejich používání podporuje prokrastinační chování. |
References |
Busch, P. A., & McCarthy, S. (2021). Antecedents and consequences of problematic smartphone use: A systematic literature review of an emerging research area. Computers in Human Behavior, 114, 106414 Bragazzi, N., & Del Puente, G. (2014). A proposal for including nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 155. doi:10.2147/prbm.s41386 Gabrhelík, R. (2008). Akademická prokrastinace: Ověření sebepopuzovací škály, prevalence a příčiny prokrastinace (Doctoral dissertation, Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií). Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20(4), 474–495 Lukas, C. A., & Berking, M. (2017). Reducing procrastination using a smartphone-based treatment program: A randomized controlled pilot study. Internet Interventions, 12, 83–90 Schouwenburg, H. C. (1995). Academic procrastination: Theoretical notions, measurement, and research. Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65–94. Yang, Z., Asbury, K., & Griffiths, M. D. (2019). An Exploration of Problematic Smartphone Use among Chinese University Students: Associations with Academic Anxiety, Academic Procrastination, Self-Regulation and Subjective Wellbeing. International Journal of Mental Health and Addiction, 17(3), 596–614. |