Thesis (Selection of subject)Thesis (Selection of subject)(version: 368)
Thesis details
   Login via CAS
Využití potenciálu nadaných žáků ve vztahu k nim samým a ke škole
Thesis title in Czech: Využití potenciálu nadaných žáků ve vztahu k nim samým a ke škole
Thesis title in English: Utilizing the Potential of Gifted Pupils for the Benefit of the School Community and Themselves
Key words: nadání|škola|nadaný žák|výchova|potenciál nadaných žáků|uplatnění potenciálu
English key words: giftedness|school|gifted student|education|potential of gifted students|utilizing the potential
Academic year of topic announcement: 2021/2022
Thesis type: diploma thesis
Thesis language: čeština
Department: Department of Education (21-KPED)
Supervisor: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Author: hidden - assigned and confirmed by the Study Dept.
Date of registration: 07.10.2021
Date of assignment: 07.10.2021
Administrator's approval: not processed yet
Confirmed by Study dept. on: 11.01.2022
Date and time of defence: 15.06.2023 09:00
Date of electronic submission:19.05.2023
Date of proceeded defence: 15.06.2023
Submitted/finalized: committed by student and finalized
Opponents: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
 
 
 
Guidelines
Cílem práce je zjistit, jak školy využívají potenciálu nadaných žáků. A zda může být nadání žáků zdrojem obohacení jejich psychosociálních dovedností.
V teoretické části práce budou shromážděny poznatky o nadaných žácích a přístupu k jejich vzdělávání ve škole. Toho bude dosaženo na základě analýzy dostupných dokumentů MŠMT a literatury, která bude tvořit výchozí rámec dané problematiky.
Empirická část se bude zabývá kvalitativním výzkumem. Jeho cílem bude výzkumná sonda, která bude vycházet z metodologických postupů případové studie.
References
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4719-986.
RENZULLI, Joseph a Sally REIS. The Schoolwide Enrichment Model: A How-To Guide for Talent Development. Prufrock Press, 2014. ISBN 1618211641.
RENZULLI, Joseph. Schools for Talent Development: A Practical Plan for Total School Improvement. Not Given edition. Prufrock Press, 1994. ISBN 978-0936386652.
RENZULLI, Joseph. Identification of Students for Gifted and Talented Programs. Corwin Publishers, 2004. ISBN 1412904285.
STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0.
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html