Využití potenciálu nadaných žáků ve vztahu k nim samým a ke škole
Thesis title in Czech: | Využití potenciálu nadaných žáků ve vztahu k nim samým a ke škole |
---|---|
Thesis title in English: | Utilizing the Potential of Gifted Pupils for the Benefit of the School Community and Themselves |
Key words: | nadání|škola|nadaný žák|výchova|potenciál nadaných žáků|uplatnění potenciálu |
English key words: | giftedness|school|gifted student|education|potential of gifted students|utilizing the potential |
Academic year of topic announcement: | 2021/2022 |
Thesis type: | diploma thesis |
Thesis language: | čeština |
Department: | Department of Education (21-KPED) |
Supervisor: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Author: | hidden - assigned and confirmed by the Study Dept. |
Date of registration: | 07.10.2021 |
Date of assignment: | 07.10.2021 |
Administrator's approval: | not processed yet |
Confirmed by Study dept. on: | 11.01.2022 |
Date and time of defence: | 15.06.2023 09:00 |
Date of electronic submission: | 19.05.2023 |
Date of proceeded defence: | 15.06.2023 |
Submitted/finalized: | committed by student and finalized |
Opponents: | doc. PhDr. Jaroslav Koťa |
Guidelines |
Cílem práce je zjistit, jak školy využívají potenciálu nadaných žáků. A zda může být nadání žáků zdrojem obohacení jejich psychosociálních dovedností.
V teoretické části práce budou shromážděny poznatky o nadaných žácích a přístupu k jejich vzdělávání ve škole. Toho bude dosaženo na základě analýzy dostupných dokumentů MŠMT a literatury, která bude tvořit výchozí rámec dané problematiky. Empirická část se bude zabývá kvalitativním výzkumem. Jeho cílem bude výzkumná sonda, která bude vycházet z metodologických postupů případové studie. |
References |
HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4719-986.
RENZULLI, Joseph a Sally REIS. The Schoolwide Enrichment Model: A How-To Guide for Talent Development. Prufrock Press, 2014. ISBN 1618211641. RENZULLI, Joseph. Schools for Talent Development: A Practical Plan for Total School Improvement. Not Given edition. Prufrock Press, 1994. ISBN 978-0936386652. RENZULLI, Joseph. Identification of Students for Gifted and Talented Programs. Corwin Publishers, 2004. ISBN 1412904285. STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0512-0. |